اغلب آدم‌ها روی کره زمین به چیزی اعتیاد دارند؛ از سیگار که ساده‌ترین و رایج‌ترین اعتیاد است گرفته تا اعتیاد‌های شدیدتر و البته، عجیب‌تر. برخی از عجیب‌ترین اعتیاد‌های مردم در گوشه و کنار جهان را در زیر برایتان نوشته‌ایم. با ما همراه باشید.

اعتیاد به خوردن شیشه

عجیب‌ترین اعتیاد‌های جهان که دود از سرتان بلند می‌کند

 

احتمالا الان دود از سرتان خارج شده! چطور می‌توان شیشه خورد؟ شیشه‌های تیز برنده هستند و حتی دست هم نمی‌توان به آن‌ها زد چه برسد به خوردن، بلعیدن و وارد شدن به معده!

اما باید بدانید شیشه خوردن، اعتیاد چندان نادری هم نیست و حتی نام علمی نیز دارد: هایالوفِجیا (Hyalophagia)

گفته می‌شود این اعتیاد با هدف جلب توجه شکل می‌گیرد، اما برای کسانی که این کار را انجام می‌دهند واقعا خطرناک است و می‌تواند جراحاتی بدنبال داشته باشد. اینکه کسی تصمیم بگیرد برای دیده و مطرح شدنِ نامش در جهان به خوردن لامپ و شیشه روی بیاورد در نوع خود عجیب است چه برسد به خوردن چنین شئی خطرناکی!

اعتیاد به پیرسینگ

مردم فقط به واسطه جراحی‌های زیبایی و تتو بدنبال تغییر ظاهر خود نیستند؛ پیرسینگ نیز از دیگر کار‌هایی است که بسیاری از مردم برای ایجاد تغییر انجام می‌دهند. این مساله کاملا عادی است. اما وقتی در این کار زیاده‌روی می‌شود، به عنوان اعتیاد و یک اختلال شناخته می‌شود. باید بدانید در دنیا کسانی هستند که اعضای مختلف بدن خود را به صورت کاملا افراطی پیرسینگ می‌کنند و این نشان‌دهنده اعتیادشان به این کار است.

اعتیاد به کشیدن و کندن مو‌ها

عجیب‌ترین اعتیاد‌های جهان که دود از سرتان بلند می‌کند

کشیدن و کندن مو‌ها را با نام اختلال موکنی (trichotillomania) هم می‌شناسند اقدامی بیمارگونه برای کندن مکرر موی خود است. کسانی که چنین اعتیادی دارند گاهی در شرایطی قرار می‌گیرند که کنترلی روی خود ندارند و در آن لحظه تنها کاری که می‌خواهند انجام دهند، کندن موهاست. البته این اختلال فقط به کندن موی سر محدود نمی‌شود و هر جای بدن که مو داشته باشد ممکن است هدف بیمار قرار بگیرد؛ از مژه و ابرو گرفته تا مو‌های پا و دست.

افرادی که چنین اعتیادی دارند اغلب مضطرب، سراسیمه و عصبی هستند و پس از کندن موها، آن را در دهان گذاشته و می‌جوند. بلعیدن مو ممکن است به توده‌های متراکم مو در معده همراه با کم خونی متعاقب آن، شکم درد، هماتز (استفراغ خون) تهوع و استفراغ، انسداد روده، و حتی عمل سوراخ کردن منجر شود.

شیوع این اعتیاد در بزرگسالان بین یک تا دو درصد برآورد شده است. باید بدانید موکنی سبب بروز ناراحتی و اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی، یا زمینه‌های مهم دیگر در شخص می‌شود.

اعتیاد به خوردن خاک و گچ و رنگ

عجیب‌ترین اعتیاد‌های جهان که دود از سرتان بلند می‌کند

هرزه‌خواری هم نوعی اختلال پزشکی است و با نام پایکا (Pica) شناخته می‌شود. افرادی که به اعتیاد پایکا مبتلا هستند هر ماده‌ای که دستشان بیاید می‌خورند. خوردن گِل‌ولای یکی از نمونه‌های بارز و رایج هرزه‌خواری است که در برخی از فرهنگ‌ها نیز رواج دارد. وقتی خوردن خاک بیش از حد و به صورت مکرر باشد، یک اعتیاد و اختلال محسوب می‌شود.

بد نیست بدانید هرزه‌خواری یا پایکا به خوردن مواد بدون ارزش غذایی همچون خاک، گچ، یخ و رنگ گفته می‌شود که حداقل به مدت یک ماه ادامه داشته باشد. این اختلال دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، از جمله می‌توان به کم خونی فقر آهن، اختلالات روانی و کمبود روی اشاره کرد.

اعتیاد به خوردن صابون، پودر ماشین لباسشویی و مایع ظرفشویی

عجیب‌ترین اعتیاد‌های جهان که دود از سرتان بلند می‌کند

خوردن مواد شوینده و بهداشتی بسیار عجیب و غیرقابل درک است، اما باید بدانید چندان نادر هم نیست. شمار کسانی که چنین اعتیاد عجیبی دارند کم نیست. این اعتیاد را نیز می‌توان زیرمجموعه هرزه‌خواری دانست. شاید گاز زدن صابون‌های جامد موجب مرگ شما نشود، اما بدون شک اوضاع معده و روده‌تان را خراب خواهند کرد. البته گفتنی است که چندین مورد مرگ در اثر خوردن پودر شوینده لباس در دنیا ثبت شده است.

اعتیاد به مکیدن انگشت شست

عجیب‌ترین اعتیاد‌های جهان که دود از سرتان بلند می‌کند

این فقط یک فعالیت عادی در میان نوزادان، خردسال و کودکان نیست، بلکه بعضی از افراد در گوشه و کنار جهان حتی در بزرگسالی نیز این حرکت را به صورت مکرر تکرار می‌کنند. این اعتیاد نه تنها موجب شرمساری و خجالت است، بلکه مشکلات دهان و دهان، پینه بستن پوست و بیماری نیز بدنبال دارد.

اگر به مکیدن انگشت شست دست خود اعتیاد دارید، حداقل قبل از چنین کاری مطمئن شوید که انگشت و ناخن‌هایتان تمیز هستند.

اعتیاد به خوردن و نوشیدن مواد قندی

این اعتیاد بااینکه خوشمزه به نظر می‌رسد، اما دانشمندان اعتقاد دارند که از اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند بدتر باشد.

واقعیت این است که قند و شکر تقریبا در همه مواد خوراکی موجود است و نمی‌توان از آن دوری کرد. اما مصرف بیش از اندازه این ماده می‌تواند به شکل اعتیاد خودنمایی کند. وقتی با خوردن انواع شیرینی‌ها، شکلات‌ها، آب‌میوه‌های قندی و … احساس سرخوشی به شما دست می‌دهد و همیشه برای خوردن این خوراکی‌ها ولع دارید، یعنی احتمالا به مصرف قند و شکر اعتیاد پیدا کرده‌اید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 490325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟