آبشاری با دو طبقه پنهان

به گزارش رکنا، آبشار شلماش از مهم‌ترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر کردنشین سردشت جاری است. این آبشار با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.

این آبشار که در فاصله ۲۴۱ کیلومتری از ارومیه واقع شده، دارای چشم اندازهای زیبا و منحصر به فرد بوده و از زیباترین جاذبه‌های طبیعی آذربایجان غربی به شمار می‌آید.

سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آن‌ها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته است. برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتاً زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شد.

آبشاری با دو طبقه پنهان

در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی، بالا و پایین رفتن از دره، راحت‌تر و کم خطر تر شده است و مسافران و گردشگران به محض رسیدن به محوطه آبشار می‌توانند نمایی از آن، بویژه آبشار اول را مشاهده کنند.

مسیر دسترسی از ارومیه تا سردشت حدود ۴ ساعت است و آبشار شلماش در ۱۵ کیلومتری جنوب سردشت واقع شده است. برای دیدن این آبشار باید از سردشت به طرف روستای مراغان و روستای شلماش رفت؛ جاده اش آسفالت و امن است و چشم‌انداز زیبایی دارد و همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند.

تابلوی تفرجگاه آبشار شلماش پیش از رسیدن به روستای شلماش دیده می‌شود. در ورودی آبشار پارکینگ بزرگی وجود دارد که سکو برای چادر زدن، سرویس بهداشتی و دسترسی به فروشگاه وجود دارد.

می‌توان در مسیر پارکینگ تا آبشار از بین درخت‌های بلوط، چنار، انار و گردو گذشت و هوای خوش منطقه و گذشتن از زیر سایه درخت‌ها، حالتان را جا می‌آورد.

آبشاری با دو طبقه پنهان

در خصوص وجه تسمیه این آبشار می‌توان گفت در زبان کردی شلماش به معنی سنگ بزرگ بوده و به دلیل ارتفاع و سنگی بودن کوهی که آبشار از آن جاری می‌شود، نام آبشار شلماش بر روی آن گذاشته شده است.

در فصل بهار این آبشار پر آب‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 459157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟