پیش‌بینی‌های درست آیزاک آسیموف درباره سال ۲۰۱۹ درست از کار در آمد؟+عکس

به گزارش گروه ترجمه رکنا، در سال ۱۹۸۳ از آیزاک آسیموف، یکی از مشهورترین نویسندگان داستان‌های علمی- تخیلی قرن بیستم پرسیدند که پیش‌بینی کند دنیا در سال ۲۰۱۹ چه شکلی خواهد بود.

آنچه او در آن سال نوشت در روزنامه تورنتو استار کانادا چاپ شد و اکنون می‌توان آنچه را که او نوشته با واقعیت سنجید.

بسیاری از آنچه او پیش‌بینی کرد به طرز شگفت‌انگیری درست از کار در آمده است.

آیزاک آسیموف به درستی به استفاده از کامپیوتر اشاره کرد و گفت پیچیدگی‌ جامعه، زندگی بدون کامپیوترها را غیر ممکن خواهد ساخت.

کالم چیس که نویسنده کتاب‌های داستانی و غیر داستانی در باره هوش مصنوعی است می‌گوید "این که آن زمان گفته شد، کامپیوترها رونق می‌گیرند و جهان را به تسخیر در می‌آورند، بینشی بسیار قابل توجه بود."

او می‌گوید "بسیاری از روسا در دهه هشتاد میلادی از کامپیوترها استفاده نمی‌کردند. عمدتا منشی‌ها بودند که با کامپیوتر سر و کار داشتند و آنها ایمیل‌های روسا را برایشان چاپ می‌کردند. اینترنت وجود داشت اما خیلی‌ها هنوز چیز زیادی درباره آن نمی‌دانستند."

آسیموف همچنین پیش‌بینی کرد رباتیک، نحوه کار کردن ما را دگرگون خواهد کرد و خودکارسازی (اتوماسیون) باعث حذف مشاغل اداری و کارخانه خواهد شد و مردم مجبور خواهند شد به دنبال شغل‌های جدید باشند یا حتی "یک زندگی در اوقات فراغت".

آیزاک آسیموف درباره جهان آموزش پیش‌بینی کرده بود که دانش‌آموزان دیگر به معلمان به جز برای الهام بخشیدن به کنجکاوی‌شان نیازی نخواهند داشت و تمام آن چیزی را که لازم است از کامپیوترهایشان در خانه یاد خواهند گرفت.

این پیش‌بینی آسیموف هنوز محقق نشده و بسیاری از مدارس هنوز به روش‌های قدیمی آموزش که برای سالیان استفاده شده تکیه دارند. آقای چیس بر این باور است که دهه‌ها طول می‌کشد تا چشم‌انداز آقای آسیموف به واقعیت تبدیل شود.

آقای چیس می‌گوید "تا ۳۰ سال، دستگاه‌ها خواهند دانست که هر دانش‌‌آموز چه می‌داند و چیزی را باید یاد بگیرد. هیچ انسانی به پای چنین توانایی نمی‌رسد."

آقای آسیموف در جاهایی که درباره روابط انسان و فضا پیش‌بینی کرد کمتر دقیق بود. او پیش‌بینی کرده بود که انسان‌ها کارخانه‌های معدن و ایستگاه‌های توان خورشیدی در ماه خواهند داشت.

البته بشر ایستگاه فضایی بین‌المللی را ساخته اما هنوز نتوانسته ماه را به تسخیر خود در بیاورد.

آقای چیس بر این باور است که دلیلش بیشتر از آن که فنی باشد، سیاسی است.

"مسابقه فضایی با فروپاشی شوروی سابق متوقف شد. فروپاشی شوروی باعث شد تا فشار از روی آمریکا برای پیش از افتادن در این زمینه برداشته شود. همچنین گرفتن بودجه از کنگره در این زمینه تقریبا غیر ممکن شد."

در سال ۲۰۱۷ کاخ سفید برنامه‌های خود را برای بازگشت به ماه و ساخت سازه‌های دایمی در ماه اعلام کرد.

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی گفته است می‌خواهد تا سال ۲۰۲۳ خط پرواز هوایی به فضا راه بیندازد و ساکو مائه‌زاوا، میلیاردر ژاپنی، نخستین "توریست ماه" خواهد بود.

آیزاک آسیموف به درستی به افزایش جمعیت دنیا و افزایش آلودگی اشاره کرده بود. او ابراز امیدواری کرده بود (البته بسیار خوش‌بینانه) که تا سال ۲۰۱۹ پیشرفت تکنولوژی ابزاری در اختیار ما قرار خواهد داد تا تاثیرات منفی آلودگی و زوال محیط زیست را خنثی کند.

آقای چیس می‌گوید پیش‌بینی‌های آسیموف خارق‌العاده هستند.

"مواردی که او اشتباه گرفته جالب هستند اما در بسیاری موارد پیش‌بینی‌های او درست در آمده. او نابغه بود."

آقای چیس می‌گوید ۳۰ سال بعد با تغییرات شگرفی رو به رو خواهیم شد.

چیزی که آسیموف پیش‌بینی نکرده بود اوج گرفتن هوش مصنوعی است، امری که به گفته آقای چیس در چند دهه بعد بسیار مهم خواهد بود.

او می‌گوید در سی سال آینده، اقتصاد جهان کاملا تغییر شکل خواهد داد.

"دیگر راننده حرفه‌ای نخواهیم داشت، مراکز تماس و ارتباط با مشتریان وجود نخواهند داشت، خرده‌فروشی تغییر اساسی خواهد کرد و ما باید دنیال کارهای جدیدی باشیم. اگر کسی بتواند راهی پیدا کند تا از نظر اقتصادی صرفه داشته باشد، می‌تواند زندگی مرفهی را که آسیموف حرفش را زده داشته باشد."

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 449935 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟