هایدی واقعی در آلپ پیدا شد+عکس

اگر کارتون هایدی، دختر آلپ را از دوران کودکی به یاد دارید پس سن و سالی از شما گذشته است، چون هایدی یکی از کارتون‌های محبوب بچه‌های دهه‌ی شصت ایران بود. البته به لطف فناوری می‌توان در کسری از ثانیه دوباره به تمام قسمت‌ها دسترسی داشت و تماشایشان کرد اما کودکان امروزی با وجود انیمیشن‌های با کیفیت، کمتر تمایل به تماشای کارتون‌های قدیمی دارند. رمان هایدی اثر یوهانا اشپیری و بعد از آن کارتون‌ها و فیلم‌های ساخته شده براساس آن به اندازه‌ای محبوب شدند که نام منطقه و روستایی در سوئیس یعنی همان کشوری که لوکیشن اصلی داستان بود را تغییر دادند و باعث جذب توریست‌های زیادی به این منطقه شدند.

دهکده هایدی دختر آلپ در سوئیس

خانه‌ای که هایدی در کوهستان‌های آلپ در کنار پدربزرگش در آن زندگی می‌کرد ساخته شد و چند موزه هایدی هم با لوازم و وسایل و مجسمه‌هایی از شخصیت‌های داستان، آماده‌ی بازدید گردشگران است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به هایدی‌لند که نامش را از داستان هایدی گرفته است.

سفر به دهکده نوستالژیک هایدی

چمنزارهای سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده، بزغاله‌های دوست‌داشتنی که زنگوله به گردنشان آویزان است و یک خانه‌ی روستایی با صفا، این همان تصویری است که با یادآوری هایدی در ذهن‌ میلیون‌ها نفر بازسازی می‌شود. پیدا کردن چنین دهکده‌هایی در سوئیس و سایر کشورهایی که رشته کوه آلپ در آن ادامه دارد کار سختی نیست.

با سفری یک ساعته با قطار از زوریخ می‌توان به منطقه‌ای مشهور به هایدی‌لند، رسید که شامل چند شهر و دهکده در اطراف کوه‌های آلپ می‌شود. این منطقه همان‌جایی است که نویسنده‌ی رمان هایدی، یوهانا اشپیری برای استراحت دوران نقاهت پس از بیماری‌اش انتخاب کرد و در همان دوره بود که ایده‌ی زندگی دختری یتیم در کنار پدربزرگش در کوهستان آلپ به ذهنش رسید. البته این نویسنده‌ی محبوب کودکان با سفر به دهکده‌ها و زندگی در این مناطق به خوبی با فرهنگ مردم آشنا بود.

در هایدی‌‌لند دو موزه‌ی هایدی ساخته شده است، یک دهکده کوچک به طور کامل شبیه دهکده هایدی درست شده و حتی هتلی با نام هتل هایدی در این منطقه پذیرای توریست‌هایی است که برای دیدن محل زندگی هایدی آمده‌اند. جالب است بدانید که کشور سازنده‌ی کارتون مشهور هایدی، ژاپن بود و در سال ۱۹۷۴ از تلویزیون ژاپن پخش شد و با توجه به محبوبیت به دست آمده، به تلویزیون سایر کشورها هم فروخته شد. اکثر توریست‌های بزرگسال که به این منطقه می‌آیند ژاپنی یا شرق آسیایی هستند چون با این انیمیشن خاطرات زیادی دارند.

شهری که پدربزرگ داستان به همراه هایدی به آن سفر می‌کرد، همان ماینفلد است. شهری با جمعیت حدود ۳ هزار نفر در کانتون گراوبوندن (Graubunden). دهکده‌ای که با نام هایدی شناخته می‌شود هم در همین نزدیکی است. البته با توجه به جذاب بودن هایدی برای گردشگران، در چند دهکده خانه‌هایی به نام هایدی معرفی می‌شود و هرکدام به نوعی شبیه‌سازی شده‌ی خانه در کتاب‌ها، انیمیشن یا فیلم‌ها است.

جالب این که همه در تلاش هستند تا خانه‌ی هایدی دهکده خود را نسخه‌ی اصلی معرفی کنند، در حالی که به جز شهر و این منطقه، نامی از دهکده‌ی خاصی در داستان نیست.

چمن‌های سبز به همان شکل داستان، دورتادور خانه را احاطه کرده‌اند، پشت خانه نمایی از کوه‌های آلپ است و بزها در کنار بزغاله‌ها مشغول بازیگوشی هستند. وقتی به داخل خانه وارد شوید، صحنه‌هایی آشنا را از تخت‌خواب هایدی، ویلچر کلارا و میزی را که پیتر روی آن توانست خواندن را یاد بگیرد، مشاهده می‌کنید.

در ماینفلد، موزه‌ای هم به نام یوهانا اشپیری پذیرای گردشگران است و در کنار آن یک فروشگاه خرید سوغاتی هم هست که می‌توانید در آن، چیزهایی مثل چای، لیوان‌هایی با تصویر هایدی، مجسمه‌ی حیواناتی که در داستان بودند یا کتاب‌هایی ترجمه شده به بیش از ۵۰ زبان مختلف با تصویرسازی‌های زیبا را پیدا کنید.

هایدی‌لند محدود به موزه و دهکده‌ی هایدی نیست و چندین حمام سنتی سوئیسی، اسپا، باغ‌های باشکوه، پیست اسکی، کمپ‌های دوچرخه سواری و چندین رستوران در این منطقه میزبان مسافران هستند.

از داستان هایدی بیش از ۵۰ میلیون نسخه کتاب فروخته شد، ۸ انیمیشن بر اساس آن تهیه شد که نسخه‌ی ژاپنی آن از همه محبوب‌تر است، ۱۲ فیلم سینمایی Movie ساخته شد که آخرین آن در سال ۲۰۱۵ بود، ۸ سری کمیک چاپ شده است و ۵ سریال هم با الهام گرفتن از همین داستان به نمایش درآمده است. بسیاری از افراد معتقدند که زندگی هایدی نمادی از ارزش خانه، صداقت و کارهای خوب بود و به همین دلیل توانست در قلب Heart انسان‌ها نفوذ کند.

امیدواریم توانسته باشیم علاوه بر معرفی این منطقه، شما را به دل روزهایی برده باشیم که پای کارتون هایدی می‌نشستیم و از ماجراهایش لذت می‌بردیم. اینکه بدانیم چنین جایی حقیقت داشته، لذت این یادآوری را دو چندان خواهد کرد. آیا شما قبلا با لوکیشن کارتون هایدی آشنا بودید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 444237 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟