علت صداهای وحشتناک قطب جنوب کشف شد

برای جایی مثل قطب جنوب صداهای عجیب، که به واسطه ترکیدن حباب­های هوای مدفون شده زیر یخ­های قطبی به‌وجود می­‌آیند، چیز جدیدی نیست؛ اما حالا صدایی ترسناک و جدید هم به صداهای این سرزمین یخی اضافه شده است.

ماجرا از این قرار است که دانشمندان وقتی صخره‌ی یخی راس در غرب قطب جنوب را رصد می­‌کردند، نوعی صوت خاص را ضبط کردند. آنها برای این کار از یک سری سنسورهای بسیار حساس لرزه نگاری استفاده کردند.

صدای ضبط شده شبیه به صداهایی است که در خانه‌‌ها در شب هالوین می‌پیچد و یا فیلم­های دهه‌ی 1950 میلادی که آدم ­فضایی‌­ها به زمین حمله می‌­کنند؛ اما جدا از ترسناکی صدا، این صدا تعدد فرآیندهای موثر بر یخ­های قطب جنوب، از باد گرفته تا گرمایش را آشکار می‌­سازد.

جولین چاپوت، کارشناس رصد صداهای محیطی از دانشگاه کلورادو و استاد جدید دانشگاه تگزاس - ال پاسو-، گفته که این ضبط صدا "یک حادثه Incident مبارک است." در سال 2014 محققان، تجهیزات لرزه نگاری را بر روی صخره‌ی یخی راس، بزرگ­ترین تکه یخ شناور قطب جنوب نصب کردند تا بتوانند بر روی پوسته و گوشته زیرین آن مطالعه کنند. چاپوت با امید به درک بهتر تاثیرات فصلی بر روی جرم Crime صخره‌ی یخی، به این گروه پیوست و به جای آن، ناهنجاری­های عجیب طیفی که توضیح آنها کار ساده‌ای نبود، کشف شدند؛ در واقع این ناهنجاری­ها امواج لرزه­ای مدفون شده در دو متر اول برف را نشان می‌­دادند.

به طور خلاصه و به بیان علمی‌تر، اختلالات روی سطح یخ، به صورت امواج و لرزه­ایی در اعماق صخره‌ی یخی مدفون می­‌شوند. تیم محققان اسناد مربوط به این امواج را در نشریه پژوهشی فیزیک جغرافیایی منتشر کردند. همچنین، آنها برخی از صداهای ضبط شده در طول دوره دو ساله ضبط ممتد را نیز منتشر کردند.

خوب است بدانید که چند متر برف فوقانی یخ که اغلب نرم و روان هستند فرن نامیده می‌­شوند، که به شدت نسبت به اتفاقات روی سطح چه باد و چه تغییرات دما آسیب‌­پذیر هستند، چاپوت توانست با مطالعه بر روی سطوح زیرین برف‌ها، اسناد بیشتری را نسبت به تغییرات فصلی و به صورت دقیق ثبت نماید.

لازم است ذکر کنیم که فرکانس صدا پس از بروز طوفان تغییر کرد، که در نوع خودش جالب است؛ اما چیزی که واقعاً جالب است، ژانویه‌ی گرم سال 2016 بود که تکه­‌های یخی را ذوب کرد و گام صدا را در آن دوره پایین آورد. این موضوع نشان می‌داد ذوب شدن برف و یخ، باعث کم شدن سرعت انتشار لرزه­ای امواج در فرن می‌­شود. مهم­تر از آن پایین آمدن گام صدا بود که پس از سرمای مجدد هوا، به حالت قبلی خود باز نگشت، که گواه از تغییرات دائمی و شبه دائمی در لایه‌ی فرن می­‌دهد.

بر اساس گفته چاپوت: "آب شدن فرن به صورت وسیع یکی از مهم­ترین فاکتورهای بی­‌ثباتی صخره‌ی یخی است، که جریان حرکت تقسیمات تکه‌­های یخ به اقیانوس را شتاب می­‌دهد."اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437220 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟