پای اشیای فرازمینی به حراجی‌های آمریکایی بازشد + تصاویر

خرده سنگ‌هایی کوچک از کره ماه که توسط ربات ماه نورد روسی به دست آمده است درحراجی مشهور ساتبیز (Sotheby's) به فروش خواهد رسید. قیمت ابتدایی سنگ‌ها بین ۷۰۰ هزار دلار تا یک میلیون دلار برآورد شده است.

قراراست سنگ‌های ماه در ۲۹ نوامبر در نیویورک به حراج گذاشته شوند.

سال‌ها پیش قطعه‌های سنگ ازسوی اتحاد جماهیرشوروی به یکی از افراد سرشناس آن کشور هدیه داده شده است و بعد‌ها همسر او آن‌ها را به کلکسیورآمریکایی فروخته است.

سنگ‌ها شامل، یک قطعه شبیه به سنگ بازالت (سنگ‌های آتش فشانی) است که سال ۱۹۹۳ توسط یک کلکسیونر آمریکایی ناشناس خریداری شده است.

سه قطعه سنگ‌ها به وسیله ربات ماه نورد بدون سرنشین روسی به نام (Luna-۱۶) گرد آوری و به زمین منتقل شد.

این حراجی سال گذشته نیز کیسه‌ای به نام نمونه ذره‌هایی ازکره ماه (Lunar Sample Return)، حاوی ذره‌های خاک و سنگ که به گفته آن‌ها نیل آرمسترانگ فضانورد آمریکایی همراه خود از اولین ماموریت سفربه کره ماه به زمین آورده بود، به مبلغ یک میلیون و هشتصد هزار دلار فروخت.

فروش این ذره‌ها پس از شکست مقام‌ات ناسا در دادگاهی برای بازیابی اشیای به دست آمده درجریان سفر‌های فضایی انجام شده است.

فضاپیمای (Luna ۱۶) درتاریخ ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۷۰ اولین آزمایش خود تست فرود رباتیک درکره ماه را انجام داد و با برداشت نمونه‌هایی از سنگ و خاک این کره به زمین بازگشت، فضاپیما حدود ۱۰۰ گرم از سنگ و غبارکره ماه را همراه خود به زمین آورده است.

بازگشت موفق ربات ماه نورد لونا، پس از ۵ اقدام ناموفق کشور روسیه (اتحاد جماهیر شوروی) بود، درآن زمان ناسا، ماموریت‌های آپولو ۱۱ و ۱۲ برای ارسال فضانورد به کره ماه را به انجام رسانده بود.

لونا ۱۶ اولین آزمایش رباتیک بدون سرنشین بود که موفق شد اجسام خارجی را به کره زمین انتقال دهد. این ربات درنیمه تاریک ماه فرود آمده بود.

مرحله فرود فضاپیما با استفاده از یک دوربین فیلم برداری ضبظ شده است. ربات موفق به حفر گودالی ۳۵ سانتی متری درخاک کره ماه و استخراج نمونه شده بود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

8880228_847

کدخبر: 431857 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟