کریم‌پور شیرازی دستگیر شد + عکس

این نشریه به‌دلیل انتقاد و ناسزاگویی به خاندان پهلوی پس از چهار شماره توقیف و بعد از توقیف به نام‌های مرد وطن، فریاد ایران، قیام خوزستان و قیام ملت به انتشار خود ادامه داد. در سال 1331 کریم‌پورشیرازی به اتهام اهانت به محمدرضا پهلوی به پنج ماه و به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به 3 ماه حبس محکوم ‌گردید. با روی کار آمدن دکتر محمد مصدق، شورش بار دیگر در سال1331 منتشر می شود. پس از کودتای 28 مرداد 1332 کریم‌پور شیرازی مخفی و در 26مهرماه همان سال دستگیر می‌شود .

چند ماه بعد و در روز دوشنبه بیست و چهار اسفند 1332 روزنامه کیهان با چاپ عکس کریم‌پور شیرازی روی تخت بیمارستان ارتش، در صفحه اول خود می نویسد: «دیشب بار دیگر کریم‌پورشیرازی که در زندان Prison بسر می‌برد، تصمیم به فرار Escape گرفت اما موفق نشد و در نتیجه اقدام به آتش زدن خود نمود...»

سرانجام در ساعات پایانی همان روز ، شورش برای همیشه سرکوب و پیکر او ساعت ۹ و نیم صبح 25 اسفند در گورستان مسگرآباد به خاک سپرده می‌شود. آنچه می‌خوانید، خبر دستگیری او در روزنامه کیهان، یکشنبه 26مهر سال 1332 است:

کریم‌پور شیرازی مدیر روزنامه شورش توقیف شد

چون به فرمانداری اطلاع رسیده بود که آقای کریم پورشیرازی مدیر روزنامه شورش در خانه‌ای واقع در تجریش بسر می‌برد، مأموران فرمانداری نظامی و کارآگاهی از چند شب پیش برای دستگیری ایشان به‌ تجریش رفتند و اطلاع حاصل کردند که مدیر شورش در خانه شخصی به نام محمدعلی مباشر بسر می‌برد. ساعت ۱۱ دیشب به دستور آقای سرلشکر دادستان فرماندار نظامی، آقای سرگرد مستجیر به اتفاق آقای معزی رئیس آگاهی و عده‌ای سرباز به تجریش رفتند و مقارن ساعت ۱۲ به نزدیکی خانه مزبور که در خیابان مقصودبیک کوچه سپهسالار واقع است رسیده‌اند و پس از محاصره منزل، عده‌ای با نردبان وعده‌ای از راه پنجره وارد خانه شدند. ابتدا به اتاق خواب رفتند و چون کسی در آنجا نبود به اتاق پذیرایی رفتند و آقای کریم‌پورشیرازی را در آنجا توقیف کردند. آقای کریم‌ پور شیرازی ریش انبوهی گذاشته بود و عبایی به تن داشت و شناختن او در نظر اول دشوار بود. آقای کریم‌پور‌شیرازی را به اتفاق آقای مباشر صاحب خانه ساعت 4صبح امروز به فرمانداری نظامی تحویل داده و بازداشت شد. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟