یافته‌های قبلی از قدیمی ترین آب های دنیا

قبلا در سال ۲۰۱۳ در معدن کید در اونتاریو، آبی پیدا شده بود که تاریخ آن به ۱٫۵ میلیارد سال قبل بر می‌گشت. اما جستجوهای عمیق‌تر در آن محل نشان داد که منابع قدیمی‌تری حاوی قدیمی ترین آب در زیر زمین وجود دارد. اکتشافات اولیه مایع‌های باستانی در سال ۲۰۱۳ با حفر تونل در معدن به عمق ۲٫۴ کیلومتر صورت گرفت. اما عمق ۳٫۱ کیلومتری عمیق‌ترین معدن فلز دنیا، شانس حفاری بیشتر را به محققان داد.

باربارا شروود لولار، ژئوشیمی دان دانشگاه تورنتو به ربه‌کا مورله خبرنگار BBC می‌گوید: «نتایج تحقیقات ۲۰۱۳ یافته‌های ما را درباره عمر آب‌های جاری رد کرد و ما را برای اکتشافات بیشتر، به جلو حرکت داد و ما نتایج مثبت جستجو در اعماق بیشتر زمین را دریافتیم.»

منابع جدیدی از قدیمی ترین آب که پیدا شدند در حدود عمق ۳ کیلومتری بودند و طبق گفته‌های شروود لولار «این منابع خیلی بیشتر از چیزی که انتظار می‌رفت بود. در واقع وقتی مردم درباره این آب فکر می‌کنند، فرضشان بر این است که مقدار اندکی آب است که در دل سنگی گیر افتاده، اما حقیقت این است که مقدار آن خیلی بیشتر از این تصور است. شدت جریان آب با مقیاس لیتر در دقیقه محاسبه می‌شود و حجم آن واقعا فراتر از حد انتظار است.»

معمولا آب‌های زیرزمینی جریان بسیار آهسته‌ای در مقایسه با آب‌های سطح زمین دارند، حتی سرعتی کندتر از یک متر در یک سال. اما وقتی که بر سوراخی که توسط دریل ایجاد شده شیر نصب می‌شود، جریانی در حدود ۲ لیتر در دقیقه به دست می‌آید.

چگونه عمر آب محاسبه می‌شود؟

محققان با تجزیه و تحلیل گازهای محلول در آب‌های زیرزمینی باستانی که شامل گازهایی نظیر هلیوم، نئون، آرگون و زنون می‌باشد، عمر قدیمی ترین آب را حداقل ۲ میلیارد سال محاسبه کرده‌اند و این منابع آب را قدیمی‌ترین آب شناخته شده در زمین نامیده‌اند.

این یافته‌ها در همین هفته در اجلاس پاییزی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد و هنوز در حال کارشناسی است. اما اگر آن‌ها بتوانند به طور مستقل این یافته‌ها را تایید کنند، رکوردهای ژئوشیمی شکسته خواهد شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟