حجم ویدیو: 35.81M | مدت زمان ویدیو: 00:04:43
حجم ویدیو: 35.81M | مدت زمان ویدیو: 00:04:43

تغییرات آب و هوایی باعث شده است درختان کهنسال و نمادین آفریقایی که سن برخی از آن‌ها به پیش از میلاد حضرت مسیح(ع) نیز می‌رسد یک به یک از پای در آیند.

درختان بائوباب (baobab) درختانی کهنسال با قدمتی باستانی هستند که برخی‌ها آن‌ها را نمادی از آفریقا نیز می‌دانند، ولی اکنون این درختان یک به یک از نفس می‌افتند و گمان می‌رود تغییرات اقلیمی عمده‌ترین علت این فاجعه زیست محیطی باشد.

لیمپوپو (Limpopo) در آفریقای جنوبی قرار دارد که برخی‌ها آن را سرزمین بائوباب‌ها می‌دانند؛ درختانی که بلندی آن‌ها به بیش از بیست متر هم می‌رسد که و به اندازه‌ای قطور هستند که در برخی موارد انسان‌ها از آن‌ها خانه، مغازه و حتی زندان Prison درست می‌کنند.

این درختان سودمند، افزون بر انسان‌ها، پناهگاهی برای حیوانان نیز هستند و از آن‌ها در برخی موارد دارو‌های گیاهی نیز به دست می‌آید و حال فرو افتادن این درختان مردم محلی را در سوگ فرو برده است.

محلی‌ها باور دارند این درختان تا شش هزار سال نیز عمر می‌کنند ولی مطالعاتی که ژوئن ۲۰۱۸ انجام گرفت نشان می‌دهد مرگ گسترده این درخت‌ها در ابعادی بی سابقه و تکان دهنده در حال رقم خوردن است.

اولین نشانه‌ها در ۲۰۰۵ پدیدار شد؛ زمانی که ۹ درخت از ۱۳ درخت بائوبای قدیمی که سن آن‌ها تا ۲۵۰۰ سال تخمین زده می‌شدند، خشک شدند و فرو افتادند.

گفته می‌شود افزایش دمای زمین و تشدید خشکسالی ممکن است مهم‌ترین عامل در این پدیده باشد ولی بی شک تنها عامل نخاهد بود. مرگ این درختان در بوتسوانا، نامیبیا، آفریقای جنوبی، زامبیا و زیمبابوه تایید شده است.

این درختان، بزرگترین درختان شکوفه زا در سطح زمین هستند که می‌توانند صد و چهل هزار لیتر آب در درون خود ذخیره کنند که ذخیره آبی مناسبی برای فیل‌های تشنه در دشت‌های آفریقا به شمار می‌آیند. قبایل محلی نیز برخی آیین‌های دینی خود را در اطراف این درختان برگزار می‌کنند.

برگ‌های درختان در خشکسالی سال گذشته، از ماه آوریل شروع به خشکیدن کردند ولی با وجود بارندگی‌های مناسب سال جاری، باز روند خشک شدن برگ‌های این درختان ادامه یافت.

به گفته دانشمندان، مرگ این درختان دیگر ثابت شده است و این مساله بر اکوسیستم و زندگی مردم بومی تاثیر خواهد گذاشت و باید این در خت نیز در فهرست احیا قرار گیرد و کار کاشت آن در مناطق مختلف شروع شود. با دانه‌هایی که از این درخت به دست می‌آید می‌توان کار کشت و احیای آن را به صورت مصنوعی دنبال کرد.
اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

الناز با 99 سکه 3 روز صیغه احمد بود!

فرود دیدنی خلبان هلیکوپتر در قله کوهستان +فیلم

قلعه «محمود خاوری» اختلاس گر بزرگ در کانادا +عکس

شیخ جعفر توکلی به قتل رسید + عکس

غلامعلی در زندان مشهد اعدام شد

پیچ تند در پرونده مائده هژبری / او رقصید و مشهور شد

قتل وحشیانه مرد مسلمانی که به ترامپ مدال افتخار داده بود + عکس

صدور حکم در پرونده اسیدپاشی اصفهان بدون دستگیری حتی یک متهم

قتل اولین مسافرکش زن در تهران / او را به پارک چیتگر بردند! + عکس

اقدام گستاخانه 3 مرد با پسر 12 ساله

وحشت عروس 12 ساله از داماد در اتاق حجله

انتقام عجیب زن حسود از نامزد قبلی شوهر در ایلام

یک دختربچه هدف حمله عقاب قرار گرفت+فیلم

آزار وحشیانه زن 19 ساله در برابر چشمان کودک خردسالش

درگیری در فینال کشتی / هواداران در گرگان به جان هم افتادند

مرگ دردناک یک مرد حین ضبط موزیک ویدئو + فیلم

کدخبر: 398733 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟