به گزارش رکنا، در قانون Law مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ نهاد‌های جدیدی به منظور کاستن از تعداد محکومان به حبس پیش‌بینی شد که از جمله این نهاد‌ها «معافیت از کیفر، تعویق صدور حکم، تعلیق اجرای مجازات، نظام نیمه‌آزادی، قرار گرفتن تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و آزادی Freedom مشروط است» که در خصوص هریک از این نهاد‌ها مواردی نظیر جرائم و مجازات قابل شمول نسبت به این نهادها، شرایط صدور، تکالیف پیش‌بینی شده برای مرتکب در خصوص هریک از این نهاد‌ها و ضمانت اجرای تخلف از دستور دادگاه بیان شده است.

انواع مجازات‌های جایگزین حبس طبق قانون مشتمل بر دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، محرومیت ازحقوق اجتماعی و جزای نقدی است. به‌عنوان نمونه در صورتی‌که حداکثر مجازات قانونی عمل ارتکابی سه ماه حبس باشد، طبق ماده ۸۳ قانون مجازات اسلامی مرتکب به حداکثر ۶ ماه گذراندن دوره مراقبت محکوم می‌شود. بدین ترتیب قانونگذار در قانون جدید مجازات اسلامی تخفیف و تبدیل مجازات را منضبط کرده است و بنای تدوین کنندگان قانون بر کاهش تعداد زندانیان و کاستن مجازات قرار گرفته است.

بهنام یکی از متهمینی است که مجازات جایگزین حبس شامل حالش شده است و در گفت‎وگویی که با او داشتیم از اتهام و نوع محکومیتش پرسیدیم؛ بهنام متهم به صید غیرمجاز بوده و به همین دلیل مکلف به ۵۰ ساعت آموزش در روستا‌های حاشیه ارس در مورد تهدیدات انسانی حیات آبزیان رود شده است.

مجازات این اقدام ۳ ماه حبس و جزای نقدی است، اما قاضی Judge رسیدگی کننده به پرونده بهنام در راستای کاهش جمعیت کیفری و با توجه به شرایط متهم او را مکلف به ۵۰ ساعت آموزش در روستا‌های حاشیه ارس در مورد تهدیدات انسانی حیات آبزیان رود می‌کند.

بهنام در توضیح عنوان اتهامی خود می‌گوید: در فروردین ماه امسال کنار دریاچه سد خداآفرین مشغول ماهیگیری بودم که با اخطار نیرو‌های مرزبانی متوجه شدم که این کار تخلف است و از آنجایی که ممکن است عده زیادی از این عمل خلاف اطلاع نداشته باشند قاضی کاظم زاده بنده به ۵۰ ساعت آموزش در روستا‌های حاشیه ارس مکلف کرد.

بهنام با اشاره به اهمیت اجرای مجازات‌های جایگزین حبس می‌گوید: مجازات‌های جایگزین حبس برای افرادی که جرایم سبک و غیرعمد انجام داده‌اند خیلی تاثیر گذار است، من کارگر یک شرکت هستم و اگر حتی به مدت کوتاهی قاضی حکم حبس برایم صادر می‌کرد از کار و زندگی می‌ماندم.

این متهم جایگزین حبس در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اعلام رضایت از روند رسیدگی به پرونده ‌اش و قاضی صادر کننده حکم، می‌گوید سلوک و حسن رفتار قاضی کاظم زاده انصافا عالی بود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

خواننده خارجی حامی اسرائیل در تهران کنسرت می گذارد!

مجری خبر تلویزیون درگذشت

دردسر شوم عیاشی های پدر برای دختر بی نوا در مشهد

شوهرم می خواست زبانم را ببرد که پذیرفتم در خانه اش16 سال زندانی باشم!

2 جوان مرا در دخمه شیطانی آزار دادند / فرهاد نفر سوم بود که دختر جوان را فراری داد! + عکس

قتل عروس همدانی در مقابل چشمان شوهرش + جزئیات

داماد خائن هنگام مراسم عقد عروس را عوض کرد / مهمانان شوکه شدند! + عکس

نیمه شب وقتی بیدار شدم، شوهرم و یک زن غریبه را در حمام دیدم! / اعتراف زن قاتل سریالی گیلان +عکس

3 مرگ عجیب در تهران / نوزادی هنگام ختنه شدن، زن جوان هنگام زایمان و مردی هنگام عمل جراحی لاغری!

دختر 14 ساله بودم که دوستان پدر بی غیرتم مرا تسلیم خود کردند!

واژگونی خودرو شاسی‌بلند راز باغ ویلا را لو داد / 28 شاکی در تعقیب راننده بودند!

مرد شکاک همسایه خود را عقیم کرد / او با زنم در خانه تنها بود! + عکس

دختر 16 ساله در خانه مرد مطلقه صحنه وحشتناکی دید!

کدخبر: 391475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟