بیمه کولبران منتفی شد!

به گزارش گروه اجتماعی رکنا به نقل از شرق، حدود سه ماهی است که مرزهای کولبری غربی کشور دچار مشکل شده‌اند. پس از آنکه دولت در اواخر سال گذشته، تصمیم به اجرای طرح ساماندهی مرزهای استان و جایگزین‌شدن پیله‌وری به‌جای کولبری گرفت، فضای کسب‌وکار در این مناطق دچار تشنج شد. کار به جایی رسید که از اواخر فروردین‌ماه، کسبه و بازاریان شهرهای بانه، مریوان، سقز و جوانرود، اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند. آنها معترض بودند که بسته‌شدن مرزها باعث شده تا مرزنشینان و به‌خصوص کولبران که درآمدشان از ورود کالا از مرزهاست، دچار زیان شوند و زندگی‌شان به خطر افتاده است. آنها در اعتراض به این موضوع سفره‌ای خالی در خیابان پهن کرده و به صورت نمادین به دولت نشان دادند که سفره‌شان خالی است.

حالا بعد از گذشت این اتفاقات، شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، از ابلاغ آیین‌نامه «ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی» و همچنین آیین‌نامه «ساماندهی ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی با ظرفیت کمتر از 500 تن (ته‌لنجی)» به استانداران و دستگاه‌های ذی‌ربط خبر داد. او در این میان هم گفت که به علت اینکه کولبری، یک فعالیت موقتی است، بیمه آنها منتفی شده است.

او درخصوص آیین‌نامه‌ها توضیح داد: «دولت سال گذشته این دو آیین‌نامه را تصویب کرد، اما بنا بر دلایلی اجرای آنها با مشکلاتی مواجه بود؛ مشکلاتی مانند جانمایی بازارچه‌ها و توجه به مردم مناطق مرزی که خوشبختانه در اصلاح آیین‌نامه‌ها این موضوعات به خوبی مدنظر قرار گرفت. در گذشته کالاها به پشت مرزهای کشور آورده و توسط کولبرها به داخل کشور منتقل می‌شدند. این انتقال کالا به داخل کشور بدون نظارت انجام می‌شد که در آیین‌نامه‌های جدید ظرفیتی برای نظارت ایجاد شده و ضمنا شأن و شئون مردم مرزنشین در آن به خوبی مدنظر قرار گرفته است». حیدری در پاسخ به سؤالی درخصوص بیمه کولبران و تعیین‌تکلیف این موضوع در آیین‌نامه‌های جدید گفت: «کولبری فعالیتی موقت است و یک فعالیت پایدار محسوب نمی‌شود و در حقیقت یک شغل ناپایدار است و امتیازات درنظرگرفته‌شده نیز برای مردم مرزنشین موقت است، بنابراین بحث بیمه برای آنها منتفی است؛ اما اگر با ظرفیت‌های ایجادشده در آیین‌نامه جدید بحث ایجاد اشتغال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود، امکان درنظرگرفتن بیمه نیز برای مرزنشینان محقق می‌شود». حیدری ادامه داد: «برای مرزنشینانی که شرایط بهره‌مندی از این امتیازات را دارند و مشمول آیین‌نامه هستند این موارد در نظر گرفته می‌شود. البته مرزنشینانی شامل این آیین‌نامه هستند که اولا شغل خاصی نداشته باشند و ثانیا مرزنشین باشند و درآمد پایینی داشته باشند که همه این افراد در قالب یک سامانه احصا شده و همچنین برای فهرست کالاهایی که قابل ورود به کشور هستند نیز در کارگروه مشترکی میان دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیم‌گیری انجام شده است».

15 بازارچه رسمی در مناطق مرزی

او همچنین گفت: «در کنار تصویب این آیین‌نامه، مرزها و معابر غیررسمی که قبلا قاچاق Contraband در آنها صورت می‌گرفت، توسط نیروهای نظامی و انتظامی و مرزبانان مسدود خواهد شد. در این آیین‌نامه‌ها معابر تعریف شده و 15 بازارچه در مناطق مرزی ایجاد و به صورت رسمی اعلام شده است».

چرا کولبران کشته شدند

اما مسئله کولبران فقط بحث بازارچه‌های مرزی نیست. برخی از آنان در مرزها و مسیرهای صعب‌العبور جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش ایلنا، جمعه گذشته بود که یک کولبر ۴۷ ساله بر اثر سقوط Fall از ارتفاعات صعب‌العبور مرزی پاوه، جان خود را از دست داد. هفدهم خرداد هم یک کولبر سردشتی به نام اسکندر جان خود را از دست داد. البته کولبران فقط بر اثر حوادث Accidents طبیعی جان خود را از دست نداده‌اند. شهریور سال گذشته ایلنا از کشته‌شدن دو کولبر بانه‌ای بر اثر حادثه‌ای غیرطبیعی خبر داده بود. دادستان نظامی استان کردستان، درباره جزئیات حادثه Incident گفته بود که در جریان تیراندازی تعدادی از مأموران هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر، دو نفر از کولبران جان خود را از دست دادند. سخنگوی دولت همان زمان گفته بود که موضوع را پیگیری خواهد کرد. در آبان و آذر سال گذشته هم سه کولبر دیگر جان خود را از دست دادند. مدیرکل امور مرزی وزارت کشور، در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگاری درخصوص تعداد کولبران کشته‌شده در مرز گفت: «هیچ کولبری در مرزهای رسمی کشته نشده است. مرزبانان این کشور مسئول امنیت کشور هستند و هنگامی که در ساعات شب فردی از معابر غیررسمی در حال عبور است برای مرزبانان قابل تشخیص نیست که این فرد کولبر است یا قاچاقچی و معاند. مردم نیز از مرزبانان انتظار دارند که برای حفظ امنیت این کشور با چنین اقدامات و ورودهای غیرقانونی به کشور مقابله کند. بی‌تردید کشته‌ها و زخمی‌ها در معابر غیررسمی کشور اتفاق می‌افتد».

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

چشم بازیگر زن ایرانی از عشق تَر شد!

سرمربی تیم آرژانتین سرآشپز خانم تیم  را آزار و اذیت کرد! +عکس

چرا مجری زن معروف اجرا نمی کند؟ +فیلم

رقص برانکو در جشن مختلط عروس تهرانی + فیلم

پیشنهاد استاد بی حیای دانشگاه مشهد به دختر دانشجوی عراقی

اعدام قاتل ندای 6 ساله مشهدی در ملاعام + عکس

دخترهای مجرد مراقب باشید! / هشدار جدی

سناریوی دختر بی حیا برا ی خواستگارش در بیابان های اراک

نقشه راننده شیطان صفت برای خانم معلم جوان در شمال تهران + عکس

گفتگو با مرضیه / بعد از سوختن چهره ام عشقم را از دست ندادم! + عکس تاثیرگذار

روی خط کمک / نانوایی که دختر بچه را پشت کیسه های آرد برد!

وحشتناک ترین حادثه برای یک فوتبالیست هنگام شوت زدن + فیلم

راز شوم خانه مجردی مرد شهرستانی در غرب تهران

 

کدخبر: 387868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟