این مجسمه سنگی چند تنی در قلب اقیانوس آرام است+عکس

مجسمه1

انسان‌های باستان بدون ابزار‌های مهندسی و با استفاده از وسایلی ساده و دانش ریاضی ابتدایی بنا‌ها و آثارمنحصربه فردی به یادگار گذاشته اند.

 جزیره ایستر در قلب Heart اقیانوس آرام است و در آن صد‌ها مجسمه باستانی غول پیکر به شکل انسانی با چشمانی درشت وجود دارند که در اطراف جزیره و رو به دریا هستند.

هدف اصلی از ساخت این مجسمه‌ها هنوز شناسایی نشده است، اما به تازگی دانشمندان در خصوص نحوه قرارگرفتن کلاه‌هایی از جنس سنگ‌های قرمز رنگ اسکوریای قرمز (red scoria) بر روی مجسمه‌ها به نتیجه‌های منحصربه فردی دست یافته اند.

بسیاری از کارشناسان و دوست داران نظریه‌های حیات فرازمینی هوشمند و ارتباط آنها با انسان‌های باستانی اعتقاد دارند تعداد زیادی از آثارباستانی که امروزه جزو عجایب دنیا محسوب می‌شوند به وسیله موجوداتی جز انسان ساخته شده اند که از آن جمله می‌توان ساخت اهرام سه گانه مصر یا مجسمه‌های جزیره ایستر را نام برد.

اما پژوهش‌های علمی باستان شناسان نشان می‌دهد که این بنا‌ها و آثارباستانی منحصربه فرد به وسیله انسان‌های پیشین و با استفاده از محاسبه‌های ریاضی و هندسی انجام شده است.

مجسمه‌های جزیره ایستربه نام موآی (moai) به تعداد ۹۰۰ عدد در اطراف جزیره وجود دارند و کارشناسان قدمت ساخت آنها را بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش می‌دانند، این مجسمه‌ها حدود ۱۰ متر بلندی دارند و وزن برخی ازآنها درحدود ۸۱ تُن است.

افزون بر خود مجسمه، برخی از آنها دارای کلاه‌هایی به نام پوکائو (pukao) هستند که بخشی از مجسمه نیست و از قطعه‌های جداگانه‌ای تشکیل شده و سپس بر روی مجسمه قرار گرفته است.

کلاه مجسمه‌ها از جنس سنگ اسکوریای قرمزاست درحالی که بدنه مجسمه از جنس سنگ آتش فشانی تعبیه شده است.

کارشناسان اعلام کرده اند اهالی بومی جزیره ایستر به نام (Rapa Nui) پس از استخراج سنگ از معدن آنها را مسافت طولانی حمل کرده اند تا بر روی مجسمه‌ها قرار دهند.

وزن برخی از کلاه‌ها افزون بر ۱۳ تُن است و درعین حال آثاری از خراشیدگی یا ایجاد حفره در کنار مجسمه‌ها برای قراردادن کلاه بر روی آنها وجود ندارد.

پیش‌تر گروهی از دانشمندان اعتقاد داشتند ابتدا کلاه‌ها ساخته و سپس مجسمه‌ها نصب شده اند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد کلاه مجسمه‌ها بعد‌تر بر روی آنها قرار گرفته است.

کارشناسان اعتقاد دارند سنگ‌ها به محوطه کارگاه برده شده است و پس از اتمام ساخت مجسمه، کلاه ساخته شده و با ایجاد یک مسیر منحنی از خاک به بالای آن منتقل و در محل موردنظر نصب شده است.

همچنین امکان دارد اهالی بومی پس از ایجاد یک مسیر مستقیم، سنگ را به وسیله طناب و با استفاده از حداکثر 10 نیروی انسانی به نوک مجسمه منتقل و نصب می کردند.

استفاده از تکنیک رمپ برای انتقال اشیا از سطحی به سطح دیگر روشی پرکاربرد در دنیای باستان بوده و دربسیاری از تمدن‌ها برای ساخت آثار از این روش استفاده می‌شده است که ازآن جمله می‌توان ساخت هرم‌های سه گانه مصر را نام برد.

کارشناسان برای پی بردن به تکنیک باستانی مورد استفاده به وسیله اهالی بومی این جزیره که برای ساخت مجسمه‌ها به کار رفته است از تکنیک شبیه سازی سه بعدی و تجزیه تحلیل‌های ریاضی بهره گرفته اند.

هنوز راز و رمز‌های زیادی در مورد هدف نهایی از ساخت این مجسمه ها، نداشتن چشم در تعداد زیادی از آنها و ناتمام ماندن ساخت سایر مجسمه ها نامکشوف مانده است.

 

 

 

کدخبر: 387063 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟