علی لایجانی رئیس مجلس شد

به گزارش گروه سیاسی رکنا، دویست و سیزدهمین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت حدود ۹ و ۱۰ دقیقه امروز چهارشنبه - ۹ خرداد - با حضور ۲۰۶ نماینده آغاز شد؛ یعنی با ۸۴ کرسی خالی.

علی لاریجانی - که در طول ۱۰ سال گذشته رئیس بلامنازع مجلس شورای اسلامی است - اداره این جلسه را بر عهده دارد.

در ابتدای جلسه علنی، امیر حسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس، اسامی کاندیدا‌های ریاست مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:

علی لاریجانی

محمدرضا عارف

حمیدرضا حاجی بابایی

هیئت رئیسه مجلس مرکب از رئیس، دو نائب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است.

در مرحله اول انتخابات علی لاریجانی ۱۰۱ رای، محمدرضا عارف ۱۱۴ رای و حمیدرضا حاجی بابایی ۵۴ رای اخذ کردند؛ بنابراین انتخابات به دور دوم کشیده شد.

رئیس مجلس پس از اعلام آراء تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از کاندیدا‌ها موفق به اخذ آرا کافی نشدند، رای گیری مجدد انجام می‌شود که این بار رای نسبی مدنظر قرار خواهد گرفت.

در ادامه حمید رضا حاجی بابایی اعلام کرد که به نفع دکتر علی لاریجانی از نامزدی ریاست مجلس کناره گیری می‌کند.

کاندیدای فراکسیون مستقلین ولایی برای کرسی ریاست مجلس، علی لاریجانی است. نواب پیشنهادی این فراکسیون نیز هادی قوامی و عزت الله یوسفیان ملا بودند.

کاندیدای فراکسیون نمایندگان ولایی برای کرسی ریاست، حمیدرضا حاجی بابایی و نواب پیشنهادی این فراکسیون نیز عبدالرضا مصری و محمد دهقان بودند.

کاندیدای فراکسیون امید نیز برای کرسی ریاست، محمدرضا عارف و نواب پیشنهادی این فراکسیون نیز علی مطهری و مسعود پزشکیان بودند.

نص قانون

مطابق با تبصره ۲ ماده ۲۰ آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس و هریک از اعضاى هیئت رئیسه جدید براى مدت باقیمانده از یک سال خواهد بود.

طبق ماده ۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رأى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.

مطابق ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس، وظایف و اختیارات رئیس مجلس عبارتند از:

۱- اداره جلسات مجلس به‌ شرح مواد این آیین ‌نامه

۲- اداره کلیه امور ادارى، مالى، استخدامى و سازمانى مجلس

۳- امضاى کلیه احکام استخدامى براساس آیین‌ نامه استخدامى کارکنان مجلس و سایر قوانین و مقررات

۴- امضاى کلیه نامه‌ هاى مربوط به امور قانونگذارى و پارلمانى مجلس

۵- حضور در نهادهاى قانونى که رئیس مجلس عضو آن‌ها است.

۶- ارائه گزارش کامل از تصمیمات و اقدامات هیأت رئیسه در رابطه با مسائل مختلف مربوط به مجلس و واحدهاى تابعه آن هر سه ماه یک بار به نمایندگان

۷- سایر موارد مذکور در قانون Law اساسى و دیگر مقررات

اما برای انتخابات امروز هیئت رئیسه مجلس دهم در دوره سوم، هر سه فراکسیون سیاسی مجلس شامل «مستقلین ولایی»، «نمایندگان ولایی» و «امید» دارای کاندیدا برای کرسی‌های هیئت رئیسه هستند.

کدخبر: 384885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟