دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: میزان استفاده از قلیان در دختران ۱۰ برابر سیگار است. ما می‌دانیم که سیگار و قلیان آغاز حرکت به سمت اعتیاد است.به گزارش رکنا، محمدرضا مسجدی در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات که در وزارت بهداشت برگزار شد با تاکید بر اینکه دخانیات دغدغه جدی حاکمیت نیست، اظهار کرد: وزارت صنعت در نشست امروز وزارت بهداشت شرکت نکرد. وزارت بهداشت متولی گرفتاری‌های این حوزه است. طبق قانون Law اتومبیل شخصی وسیله‌ای عمومی است اما چگونه می‌توان توجیه کرد که قهوه‌خانه‌ها جزو اماکن عمومی محسوب نمی‌شوند. با توجه به اینکه مسئله دخانیات دغدغه‌ای جدی نیست هنوز هم استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی در مجلس طرح می‌شود.

وی افزود: هنرمندان و ورزشکاران جزو گروه‌های تاثیرگذار جامعه هستند. وقتی محبوب‌ترین سریال خانگی پر از صحنه‌های استفاده از سیگار است چگونه می‌توان به نوجوان آموخت که سیگار مصرف نکند. در یکی از فیلم‌های سینمایی ۱۴ صحنه مصرف دخانیات وجود دارد، این بر خلاف قانون است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات تصریح کرد: امروز یکی از درس‌های مهم جامعه ما برجام است. از زمانی که تحریم‌ها بر ایران اعمال شد کدام یک از برنامه‌ها و صنایع در ایران به جز دخانیات مصون از تحریم بودند؟ خزانه داری آمریکا که بسیاری از افراد، گروه‌ها و صنایع را تحریم کرده است چرا شرکت «بریتیش امریکن توباکو» را تحریم نمی‌کند چون نگاهی سیاسی پشت این مسئله وجود دارد. صنعت دخانیات بیش از سه میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است که ۳۰ درصد آن دست متولی داخلی و ۷۰ درصد آن در دست متولی خارجی قرار دارد.

مسجدی با انتقاد از صدور مجوز فعالیت در ایران برای شرکت‌های دخانیات خارجی اظهار کرد: ژاپن در ایران کارخانه سیگار راه انداخته است. ما ژاپن را با سیگار می‌شناسیم یا تویوتا و صنایع پیشرفته؟ میزان استفاده از قلیان در دختران ۱۰ برابر سیگار است. ما می‌دانیم که سیگار و قلیان آغاز حرکت به سمت اعتیاد است. بیش از دو میلیون معتاد Addicted در کشور وجود دارد. نمی‌شود تنها عدد و رقم اعلام کرد بلکه باید کاری برای آن انجام داد.

در ادامه این نشست رنجبر - عضو کمیته مبارزه با دخانیات دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران - اظهار کرد: با وضعیت فعلی کنترل دخانیات در ایران این کشور به هیچ عنوان نمی‌تواند به هدف خود برای کاهش ۳۰ درصدی دخانیات برسد. در بدبینانه‌ترین شرایط می‌توان پیش بینی کرد که مصرف دخانیات در ایران افزایش پیدا می‌کند. صنعت دخانیات ایران دو بازار Store بالقوه نوجوانان و جوانان را هدف خود قرار داده است. مصرف دخانیات در زنان کمتر از چهار درصد پیش بینی شده است و این یعنی ۹۶ درصد این گروه بازار بالقوه این صنایع هستند علاوه بر آن با توجه به اینکه گروه همسالان در نوجوانان بر یکدیگر اثرگذار هستند همچنین جزو اهداف صنایع دخانی قرار گرفته‌اند پیش بینی می‌کنیم که با روند فعلی به هدف خود نمی‌رسیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی یکی از اعضای کنوانسیون جامع مبارزه با دخانیات است. دبیرخانه این ستاد اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ ایران نسبت به سال ۲۰۱۶ نمره پایین‌تری در زمینه کنترل مصرف دخانیات داشته است این در حالیست که همه کشورها در این مورد پیشرفت کردند. همچنین اعلام شده است که قیمت محصولات دخانی در سال ۲۰۱۸ برابر با سال ۲۰۰۸ در ایران بدون در نظر گرفتن تورم بوده است و قدرت خرید آن یکسان بوده است. کدام کالا در ایران این شرایط را دارد. اگر استفساریه خروج قهوه‌خانه‌ها از فهرست اماکن عمومی به نتیجه برسد از نظر بین‌المللی با مشکل روبرو می‌شویم و پسرفت شدیدی خواهیم داشت.

این عضو کمیته مبارزه با دخانیات دفتر سازمان جهانی بهداشت در پایان اظهارکرد: صنعت دخانیات برای کشت توتون در ایران تشویق می‌کند این در حالیست که مصرف کود، آب و عوارض محیط زیستی آن زیاد است. این صنایع در قشر کارگر و کشاورز برای خود یارگیری می‌کنند. شواهد رسمی نشان می‌دهد که افزایش کشت توتون و تولید دخانیات افزایش داشته است و اگر این استفساریه تصویب شود عرضه آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

کدخبر: 384025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟