بهترین روش های کاشت سبزه عید

یکی از آداب و رسوم ما ایرانی‌ها در عید نوروز پهن کردن سفره هفت سین است. سبزه عید از اجزای اصلی سفره هفت سین به حساب می‌آید که نشانه حیات، تولد دوباره و سبزی است. سبزه ماش، گندم، عدس، ذرت، هسته پرتقال و نارنج، خاک شیر، قره‌ماش، هسته خرما، تخمه آفتابگردان و سبزه تخم کدو از انواع سبزه‌هایی هستند که در عید نوروز کاشته می‌شوند.

با نزدیک شدن به ایام عید نوروز بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند، خودشان سبزه عید را بکارند. برای کاشت تمامی سبزه باید از بذر سالم و تازه استفاده کنید تا قوه رشد مناسبی داشته باشد. در ادامه به روش کاشت چند نوع سبزه می‌پردازیم.

سبزه عید با گندم

یکی از محبوب‌ترین سبزه‌ها، سبزه گندم است. برای کاشت سبزه گندم، ابتدا یک مشت گندم را به مدت ۲ روز خیس کرده و مدام آب آن را عوض کنید تا ترش نشود.

هنگامی که بذر‌ها شروع به جوانه زدن کرد به وسیله آبکش آب آن‌ها را بگیرید و داخل دستمال نخی مرطوب نگهداری کنید. به طور مرتب دستمال را با آب‌پاش مرطوب کنید و در مکان گرم و مرطوب قرار دهید سپس یک تا دو روز صبر کنید تا جوانه‌ها بیش‌تر رشد کرده و سبز شوند.

در ادامه داخل یک بشقاب یا سینی، مقداری ماسه شسته ریخته و جوانه‌ها را به آرامی داخل ظرف منتقل کنید تا لایه ضخیمی ایجاد شود. ظرف را در مکان مناسب قرار داده تا نور کافی به آن برسد و هر چند ساعت یک‌بار ظرف را بچرخانید تا نور به همه جای سبزه رسیده و یک‌دست رشد کند. روزی یک تا دو بار سبزه را با آب ولرم آب‌پاشی کنید.

زمانی که رشد سبزه به مقدار دلخواهتان رسید تا لحظه تحویل سال آن را در جای خنک قرار دهید تا زرد و خراب نشود. با یک روبان آن را تزیین کنید.

در ایام نوروز، روز‌‎ها سبزه را داخل اتاق بیاورید و شب‌ها در محلی با دمای کم‌تر نگهداری کنید تا عمر سبزه طولانی‌تر شود.

سبزه عید با هسته پرتقال یا نارنج

یک پرتقال هسته‌دار انتخاب کنید و هسته‌های آن را طوری که آسیب نبینند خارج کرده و کاملا زیر آب بشویید تا هیچ پالپی لابلای آن باقی نماند سپس به مدت یک روز در آب ولرم خیس کنید. روی هسته‌ها را با دقت بکنید تا مغز هسته آسیب نبیند سپس یک روز دیگر داخل آب ریخته و خیس کنید.

در ادامه دانه‌ها را در یک پارچه نخی مرطوب نگهداری کنید و داخل یک پاکت پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت هسته‌ها حفظ شود. پاکت پلاستیکی را کنار پنجره قرار دهید تا دمای مناسب برای رشد سبزه فراهم شود. دو هفته صبر کرده و در این مدت، مدام دانه‌ها را مرطوب کنید.

در ادامه درون یک گلدان یا ظرف مناسبی که انتهایش سوراخ دارد، خاک سبک باغچه ریخته و دانه‌ها را بکارید. توجه داشته باشید که تراکم دانه‌ها نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باشد.

سبزه عید با خاکشیر

سبزه خاکشیر در مقایسه با سبزه‌های دیگر خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی سبز می‌شود.

به ازای یک پیمانه خاکشیر از پنج پیمانه آب برای خیساندن به مدت یک شب استفاده کنید. یک کوزه سفالی آماده کنید و با جوراب زنانه نازک سطح کوزه را بپوشانید سپس جوراب را خیس کرده و با دست خیس، بذر‌های خاکشیر را به صورت یک‌دست روی کوزه بمالید. کوزه را پر از آب کنید و مدام با آب‌پاش مرطوب کنید.

سبزه خاکشیر را میتوانید روی هر شی‌ای که دوست دارید بکارید. مدت زمان سبز شدن این سبزه پنج تا ۶ روز است.

سبزه عدس

یکی از پرطرفدارترین سبزه‌های عید، سبزه عدس است.

مقدار زیادی عدس داخل ظرفی مناسب ریخته و روی آن را با آب پر کنید. ظرف را چند روز در دمای محیط قرار دهید. اگر آب عدس تمام شد، دوباره به آن آب اضافه کنید. توجه داشته باشید که عدس را نباید هر بار غرق آب کنید بلکه فقط با آب‌پاش آن را مرطوب کنید.

یک دستمال پارچه‌ای را با آب مرطوب کنید و روی عدس‌ها بگذارید سپس ظرف را کنار پنجره یا جایی که دارای هوای معتدل است، بگذارید.

عدس‌ها را هر روز آبکشی کرده و دستمال را نیز مرطوب کنید. پس از این که عدس‌ها جوانه زدند آن‌ها را داخل ظرف مناسب ریخته و تا زمانی که سبز نشدند دستمال را از روی آن‌ها برندارید.

ظرف را در جایی که از نور مناسب برخوردار است قرار داده و نسبت به منبع نور بچرخانید تا یکدست رشد کنند. مدت زمان سبز شدن سبزه عدس، دو تا سه هفته است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 363941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟