قدیمی‌ترین خالکوبی جهان را ببینید + عکس جالب

 خالکوبی‌ها تصویر یک گاو وحشی و یک گوسفند بربری را روی بازوی مرد مومیایی و موتیف‌هایی S مانند را روی بازوی زن مومیایی نشان می‌دهند.

این کشف قدمت سنت خالکوبی در آفریقا را 1000 سال افزایش می‌دهد. دانیل آنتون، یکی از نویسندگان گزارش و سرپرست بخش انسان‌شناسی زیستی در موزه بریتانیا می‌گوید این کشف، درک ما از چگونگی زندگی مردم در آن دوران را دگرگون می‌کند.

مومیایی مرد درحدود 100 سال پیش کشف شده‌است و اسکن‌های پیشین سن او را درحدود 18 تا 21 سال تخمین زده بودند. این مرد دراثر ضربه خنجر به پشتش کشته شده‌است. لکه‌های تاریک روی بازوی این مومیایی در ابتدا بی‌اهمیت تصور شد اما در نهایت اسکن‌های فروسرخ نشان دادند این لکه‌ها خالکوبی‌هایی از دو جاندار شاخدار هستند که روی یکدیگر را پوشانده‌اند. یکی از آنها گاوی با دمی بلند و شاخ‌های بزرگ و دیگری گوسفندی بربری است با شاخ‌هایی تاب خورده و شانه‌های خمیده.

روی شانه راست مومیایی زن نیز چهار تصویر به شکل S دیده می‌شود. این تصاویر زیر پوست مومیایی‌ها قرار دارند و رنگ آن نیز از جنس دوده‌است.

باستان‌شناسان تا پیش از این تصور می‌کردند زنان تنها در عهد باستان خالکوبی می‌کرده‌اند اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد خالکوبی در میان هردو جنسیت رواج داشته‌است. محققان همچنین باور دارند که خالکوبی‌ها نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی، شجاعت و میزان دانش فرد از جادو بوده است.

این دو مومیایی در گورهایی کم‌عمق در جبلین بخش جنوبی مصر علیا و 40 کیلومتری جنوب اقصر کشف شدند. تاریخ‌نگاری رادیوکربنی این دو مومیایی نشان می‌دهد آنها در حد فاصل 3351 و 3017 پیش از میلاد زندگی می‌کرده‌اند، یعنی کمی پیش از آنکه فرعون اول کل منطقه را در سال 3100 پیش از میلاد یکپارچه کند.

تا پیش از این، قدیمی‌ترین خالکوبی جهان در بدن مومیایی آلپی به نام اوتزی مشاهده شده بود، مردی که در حد فاصل سال‌های 3370 و 3100 پیش از میلاد زندگی می‌کرده‌است، اما خالکوبی‌های او تصویری نبوده و تنها خطوطی عمودی و افقی هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

18-3-3-9731_100218735_gebeleinwomantattoo

18-3-3-9750_100220271_1

کدخبر: 362425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟