زندگینامه جالب حکیم عمر خیام+فیلم
حجم ویدیو: 33.86M | مدت زمان ویدیو: 00:04:22

ادبــیات:

خیام زندگی‌اش را به عنوان ریاضیدان و فیلسوفی شهیر سپری کرد، در حالی‌که هم دوره‌هایش از رباعیاتی که امروز مایه شهرت و افتخار او هستند بی خبر بودند. هم دوره های خیام نظیر نظامی عروضی یا ابوالحسن بیهقی از شاعری خیام یادی نکرده اند. صادق هدایت نخستین کسی در ایران دانسته شده است که برای تشخیص رباعیات اصیل خیام دست به کاری پژوهشی زده است.

ســـتاره شناســی:

یکی از برجسته‌ترین کارهای خیام را می‌توان سر و سامان دادن گاه شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دوره پادشاهی ملک‌ شاه سلجوقی ( ۴۲۶–۵۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی بدین منظور مدار گردش کره زمین به دور خورشید را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه نمود. سروسامان دادن در ۲۵ فروردین ۴۵۸ هجری خورشیدی (۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری) انجام شد.

ریاضـــی:

خیام در مقام ریاضی ‌دان و ستاره شناس پژوهش ها و نوشته ‌های مهمی دارد. از جمله آن‌ها رسالة فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله است که در آن از جبر عمدتاً هندسی خود برای حل معادلات درجه سوم استفاده می‌کند. او معادلات درجه دوم را از روش‌های هندسی اصول اقلیدس حل می‌کند. نخستین کسی بود که گفت معادله درجه سوم را نمی‌توان عموماً با تبدیل به معادله‌ های درجه دوم حل کرد، ولی می‌توان با بکار بردن مقاطع مخروطی به حل آن دست یافت.

سرانجام عُمَر خَیّام نیشابوری در ۱۲ آذر ۵۱۰ در ۸۱ سالگی درگذشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 334158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟