با گوشی موبایل در آب افتاده چه کار کنیم؟

هر گوشی موبایلی اگر در آب افتاد بدون شک دچار مشکل می‌شود مگر این که آن گوشی از قابلیت و خاصیت ضدآب یا مقاوم در برابر آب برخوردار باشد.
وقتی گوشی موبایل شما در آب می‌افتد، برای نجاتش کارهایی هست که باید انجام دهید و طبیعتا کارهایی هم هست که نباید آن‌ها را انجام دهید. زمانی که گوشی موبایل به هر دلیلی در منبعی از آب سقوط Fall می‌کند هر چه زودتر به دادش برسید کمتر آسیب می‌بیند و بخت سالم ماندنش قوت بیشتری می‌گیرد. نکته‌ی جالب اما در این میانه آن است که آب شور دریا اثرات مخرب هولناک‌تری نسبت به آب شیرین بر گوشی موبایل به ویژه بر مدارهای الکترونیکی آن دارد.
بسیار خوب، حالا فرض را بر این می‌گذاریم که در همین لحظه که مشغول صبحت در مورد این مساله هستیم ناگهان بر اثر حواس‌پرتی و یا هر علت دیگری گوشی تلفن من، شما و یا هر کس دیگری درون آب می‌افتد. چه کار کنیم؟
فورا گوشی را خاموش کنید!
موبایل خیس
بدون هیچ معطلی و شک و تردیدی گوشی موبایل را خاموش کنید. دکمه‌ی خاموش و روشن گوشی را فشار دهید و گوشی را خاموش کنید. اصلا هم کنجکاوی نکنید که دوباره آن را روشن کنید تا ببینید که بلایی بر سرش آمده است یا نیامده است.
باتری گوشی، سیم کارت و حافظه جانبی را از درون دستگاه خارج کنید
موبایل خیس
حالا که گوشی را خاموش کرده‌اید باید در وهله اول باتری دستگاه را خارج کنید تا هیچ منبع تغذیه‌ی برقی در آن وجود نداشته باشد. بعد نوبت به درآوردن سیم کارت، حافظه‌ی جانبی و خلاصه هر لوازم جانبی دیگری که در گوشی جاسازی کرده‌اید می‌رسد. البته برخی از گوشی‌ها باتری غیرقابل تعویض دارند و در این مورد به خصوص کاری از دست شما برنمی‌آید جز از این که به درآوردن سیم کارت و حافظه جانبی (اگر گوشی از حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند) اکتفا کنید.
گوشی را با حوله، تکه پارچه یا دستمال کاغذی خشک تمیز کنید
با این چیزهایی که گفتیم آب و رطوبت موجود بر سطح گوشی را خوب و به طور کامل بگیرید. این کار را تا زمانی که مطمئن شوید سطح خارجی گوشی به طور کامل خشک شده است ادامه دهید.
از گذاشتن گوشی در مایکروویو خودداری کنید
ممکن است همان لحظه به ذهن‌تان خطور کند که دستگاه مایکروویو وسیله‌ی خوب و کاملی برای خشک کردن گوشی است و مشکل شما را حل می‌کند. دست نگه‌دارید! تحت هیچ شرایطی این کار را نکنید چون با این کار گوشی خود را نابود می‌کنید. نکنید؛ با شما هستیم، نکنید!
برای خشک کردن گوشی از سشوار استفاده نکنید
موبایل خیس
حتما پیش خودتان می‌گویید حالا که نمی‌شود با مایکروویو گوشی را خشک کرد، سشوار که هست و در عرض سه سوت کارش را تمام می‌کند، هان!؟ آفرین! چه فکر بکری! حتما بابت این خوش فکری انتظار جایزه هم دارید!؟ پدری که باد داغ سشوار از قطعات داخل گوشی درمی‌آورد از عهده‌ی هیچ چیز دیگری ساخته نیست! پس بی‌خیال سشوار شوید. سشوار را بگذارید زمین؛ همین حالا!
گوشی را در ظرفی پر از برنج نپخته و خام فرو کنید
موبایل خیس
تا این جای کار گفتیم نکنید اما حالا می‌گوییم بکنید! بله... گوشی را در ظرفی پر از برنج نپخته و خام فرو کنید تا رطوبت درون آن کشیده شود. دانه‌های خشک برنج نم و رطوبت داخل دستگاه را به خود جذب می‌کند و گوشی شما بدون هیچ آسیبی و یا با کمترین آسیب ممکن خشک می‌شود. اجازه دهید تا گوشی موبایل شما به مدت سه روز زیر لایه‌ای از دانه‌های خشک برنج غوطه‌ور شود تا خوب و به طور کامل آب درون آن کشیده شود. در طول این مدت خودتان را به کارهای دیگری مشغول کنید که وسوسه نشوید یک وقت گوشی را روشن کنید تا ببینید اوضاع و احوالش چطور است؟ حالش خوب نیست. این که دیگر گفتن ندارد. فرض کنید دوست خوبتان چند روزی باید در بیمارستان بستری باشد. چه می‌کنید؟ می‌روید رضایت می‌دهید و او را مرخص می‌کنید!؟
بروید بسته‌های ژل سیلیکا گیر بیاورید
موبایل خیس
از این بسته‌های کوچک که حاوی ماده شیمیایی با نام ژل سیلیکا است برای گرفتن باقی مانده رطوبت گوشی استفاده کنید. بسته‌های ژل سیلیکا را می‌توانید در داخل جعبه‌های کفش پیدا کنید. چندتایی از این بسته‌ها را در کاسه‌ای بریزید و گوشی موبایل را به مدت سه روز دیگر بین آن‌ها قرار دهید.
گوشی خود را شارژ کنید
موبایل خیس
سه روز که گذشت گوشی خود را به شارژ بزنید و روشن کنید. حالا وقت‌اش شده ببینید که گوشی شما درست کار می‌کند یا نه. دکمه‌های گوشی، دکمه‌های لمسی، دوربین‌ها و مهمتر از همه صفحه‌ی نمایش لمسی آن را بررسی کنید. چشمتان روشن! گوشی شما به زندگی بازگشت!
کلام آخر
موبایل خیس
اگر گوشی شما روشن نمی‌شود، به احتمال زیاد دچار اتصال شارژی شده است. گوشی را پیش نمایندگی یا تعمیرکار مجاز ببرید تا آن را تعمیر کند. در برخی از مراکز تعمیرکاران گوشی موبایل را باز و آن را با الکل سرویس می‌کند که این ما این کار را توصیه نمی‌کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 301263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟