عکس فاطمه معتمد آریا در کنار شوهر و پسرش

به گزارش گروه چهره ها رکنا: عکسی از فاطمه معتمد آریا و همسرش وپسرش نریمان در فضای مجازی منتشر شده که مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

Screenshot_2021-01-05 Instagram(2)

زندگی‌نامه فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمد آریا در ۷ آبان ۱۳۴1 در تهران[۲] به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۳ وارد کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شد. در ۱۳۵۵ به عنوان هنرجوی هنر در دانشسرای هنر پذیرفته، و در سال ۱۳۵۸ فارغ‌التحصیل شد. هم‌زمان با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا نیز همکاری می‌کرد.

زندگی شخصی فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمد آریا بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در 7 آبان ماه سال 1341 در تهران به دنیا آمد.

این بانوی هنرمند کشورمان با نام اصلی سیمین از چهره های شناخته شده دنیای هنر است که در خانواده ای هنر دوست متولد شد و فرزند چهارم این خانواده است و ذوق و شوق علاقه خانواده به هنر در وجود او هم ریشه دواند و او را به سمت دنیای هنر رهنمون ساخت.

پدر فاطمه معتمد آریا فرمانده ایستگاه آتشنشانی و فردی منظم و در عین حال مهربان بود.

همسر فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمد آریا در سنین جوانی و در حدود سال 1360 زندگی مشترکش را آغاز کرد و احمد حامد بازیگر و تهیه کننده همسر او است.

پسر فاطمه معتمد آریا

حاصل سالها زندگی مشترک فاطمه معتمد آریا و همسرش پسری به نام نریمان است.نریمان حامد ( به مریل استریپ ایران شهرت دارد) فیلم ساز پسر فاطمه معتمد آریا است. او مستند شیرین را ساخته که بخش های انیمیشن اش را مرجان ساتراپی برای او انجام داده است.

بازیگری فاطمه معتمد آریا

فاطمه معتمد آریا فارغ التحصیل بازیگری از دانشسرای هنر تهران است. او با شرکت در کلاس های موسیقی، نقاشی، فیلمسازی، تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به اجرای نمایش های عروسکی و تئاترهای کودکان در سراسر کشور پرداخت.

همکاری با گروه تئاتر دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و با صدا و سیما درزمینهٔ کارهای کودکان و تئاتر زنده و عروسکی از سوابق هنری اوست. شروع فعالیت وی در تلویزیون با عروسک گردانی مجموعهٔ مدرسه موش ها در سال 1360 آغاز شد.

فاطمه معتمد آریا بازیگری در سینما را از سال 64 با فیلم جدال به کارگردانی محمدعلی سجادی آغاز کرد.

شهرت فاطمه معتمد آریا با کلاه قرمزی

از نقش آفرینی های محبوب معتمدآریا باید به بازی هایش در کنار ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره کرد. این سه نفر با همکاری در چندین فیلم از جمله کلاه قرمزی و پسرخاله، کلاه قرمزی و سروناز، دختر شیرینی فروش و یکی بود و یکی نبود و زیر درخت هلو یکی از موفق ترین گروه های هنری در سینمای ایران هستند.

یکی از ماندگارترین نقش آفرینی های فاطمه معتمد آریا مربوط به بازی او در مجموعه گل پامچال به کارگردانی محمدعلی طالبی است که سال 70 روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

فاطمه معتمد آریا در این سریال ایفاگر یکی از ماندگارترین نقش هایش در تلویزیون بود و با بازیگران سرشناسی چون داوود رشیدی، مهری مهری نیا، کیومرث ملک مطیعی، پروین سلیمانی، رضا بابک، محمود بصیری، پروین سلیمانی و... همبازی بود.

ممنوع‌الخروجی و احضار

معتمدآریا که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کرده بود و در فیلم تبلیغاتی او به همراه زهرا رهنورد حضور پیدا کرده بود در مهر ماه آن سال ممنوع‌الخروج شد. او که به همراه جمعی از سینماگران ایرانی قصد سفر به آمریکا و حضور در یک برنامه را داشت با حکمی که صادر شده بود موفق به این کار نشد. او در مصاحبه‌ای در خلال جشنواره فیلم فجر گفت: ۴ سال ممنوع‌کار بوده‌است.

۱۷ دی ۱۳۹۰ با احضار فاطمه معتمدآریا به دادسرای زندان اوین حکم دادگاه انقلاب دربارهٔ فعالیت‌های وی پس از جنبش سبز به وی ابلاغ شد. شعبهٔ ۲ بازپرسی به‌دلیل دیدار از خانوادهٔ سهراب اعرابی، بازی در فیلم تبلیغاتی میرحسین موسوی و حمایت از جنبش سبز در مصاحبه‌های پس از انتخابات، وی را به ۵۰ هزار تومان جریمهٔ نقدی محکوم کرد.

برنامه هفت

فاطمه معتمد آریا در برنامه جمعه شب برنامه هفت مورخ ۸ بهمن ماه ۱۳۸۹ که امین تارخ به عنوان مهمان در آن حضور داشت مصاحبه‌ای با فریماه فرجامی پخش شد که در آن فرجامی که در حال کسالت بود، معتمدآریا را فردی مغرور که دائم خود را می‌گیرد توصیف کرد. در واکنش به پخش این مصاحبه، تارخ به حمایت از معتمدآریا برای فریدون جیرانی و برنامه اش اظهار تاسف کرد. پس از آن رخشان بنی‌اعتماد در بیانیه‌ای این‌گونه تخریب شخصیت را محکوم کرد و در پی او شورای تهیه‌کنندگان و سایر اصناف هنری نیز این حرکت برنامه هفت را محکوم کردند. جیرانی در برنامهٔ بعدی «هفت» (۱۶ بهمن) از معتمدآریا عذرخواهی کرد اما گفت که پخش این مصاحبه از «ظرفیت جامعهٔ هنری ایران» بیشتر بوده‌است.

ممنوع‌التصویر شدن

معتمدآریا در خرداد ۱۳۸۹ در جشنواره کن بدون حجاب و با مچ‌بند سبز حضور پیدا کرد که منجر به ممنوع‌التصویر شدن وی شد. وی تا زمستان ۱۳۹۲ ممنوع‌التصویر بود تا اینکه در این زمان دو فیلم قصه‌ها و پریناز با بازی او، هم‌زمان پروانه نمایش گرفتند و فیلم قصه‌ها در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. معتمدآریا در واکنش به این خبر، شعور و درک بالای مسئولان فرهنگی دولت یازدهم ایران را از عوامل بازگشت سینمای ایران به دوران قابل احترام خود معرفی کرد.

گرامی‌داشت در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

آیین بزرگداشت فاطمه معتمدآریا در بهمن ۱۳۹۷ در افتتاحیهٔ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد. در این برنامه که با حضور هنرمندان سینما در پردیس تئاتر تهران برگزار شد، همایون اسعدیان، علیرضا رییسیان و رضا کیانیان روی سن دربارهٔ این هنرمند سخن گفتندآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 647896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟