سینما با بازیگران کودک بی رحم است + عکس

 همیشه بازی گرفتن از بازیگران کودک چالش بزرگی برای کارگردان‌ها بوده که باعث شده تا بارها کارگردان‌ها از ترفندهای مختلف برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنند و در بسیاری مواقع نتیجه کار به شکلی بوده که حتی اکثر منتقدان و کارشناسان سینما به درخشش بازیگر کودک فیلم یا سریال اشاره کرده‌اند اما با مرور زمان که سن‌شان بیشتر شده و دیگر ترفندهای کارگردان دوران کودکی نتیجه‌بخش نبوده و فرد تنها به توانایی و استعداد خود اکتفا کرده معمولاً موفق به تکرار موفقیت دوران کودکی نشده و بعضاً بسیاری از این بازیگران فراموش شده‌اند.

در ادامه این مطلب نگاهی به بازی‌های به یادماندنی کودکان در سینما و تلویزیون ایران داریم و ادامه روند بازیگری آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

1- بابک احمدپور «خانه دوست کجاست؟»

بابک احمدپور بازیگر فیلم تحسین‌شده «خانه دوست کجاست؟» به کارگردانی عباس کیارستمی در زمان ایفای نقشش در این فیلم یک کودک دبستانی بود. او در این فیلم بازی فوق‌العاده‌ای را ارائه داد و حتی مورد توجه منتقدان مطرح جهان قرار گرفت. گادفری چشر منتقد فیلم اهل آمریکا در توصیف باورپذیری نقش‌آفرینی احمدپور در فیلم «خانهٔ دوست کجاست؟» نوشت: «این پسر (بابک احمدپور) واقعاً بر این باور بود که اشتباهی دفتر کودک دیگری را برداشته‌است. این واقعیت است. اگر شما با فیلم رابطهٔ قلبی برقرار می‌کنید به این دلیل است که هر لحظه در کنار این کودک واقعی است. او به هیچ عنوان بازی نمی‌کند».

احمدپور که به همراه برادرش در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است سال‌ها بعد در یک گفت‌وگو اظهار داشت: «آن زمان که در فیلم کیارستمی بازی می‌کردیم بچه بودیم، اصلاً نمی‌دانستیم فیلم چیست و ما حتی در روستا با تلویزیون آشنایی نداشتیم و اصلاً در زندگی مان دوربین ندیده بودیم. به دلیل طبقه اجتماعی که در روستای ما حاکم بود، از امکانات شهری به دور بودیم و همین باعث شده بود نه بدانیم تلویزیون چیست و نه فیلم. اصلاً نمی‌دانستیم دیالوگ‌هایی که آقای کیارستمی به ما می‌دهد و ما آن را تکرار می‌کنیم، قرار است بعداً تبدیل به فیلم شود».

حضور بابک احمدپور و برادرش در «خانه دوست کجاست؟» و اتفاقاتی مثل زلزله گیلان باعث شد تا عباس کیارستمی دست به ساخت دو فیلم دیگر با محوریت موضوع زندگی آن‌ها و زلزله گیلان بسازد. فیلم‌های «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» دو قسمت بعدی «خانه دوست کجاست؟» هستند که احمدپور در فیلم «زیر درختان زیتون» نیز ایفای نقش کرده است.

احمدپور دیگر در هیچ فیلم و سریالی ایفای نقش نکرد، در سال 1397 فیلمی مستند با عنوان «درخت زندگی» ساخته شد که در این فیلم برادران احمدپور پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از نقش‌آفرینی در «خانهٔ دوست کجاست؟» دربارهٔ تجربهٔ بازیگری‌شان در آن فیلم صحبت می‌کنند. بابک احمدپور که در زمان ساخت مستند درخت زندگی در یک مرکز خرید در شمال تهران کارگری می‌کند

2- فرخ هاشمیان در «بچه‌های آسمان»

بازی فرخ هاشمیان در نقش علی در فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» را می‌توان یکی از درخشان‌ترین بازی‌های کودک در تاریخ سینمای ایران دانست. هاشمیان در زمان ساخت فیلم مجید مجیدی تنها 9 سال دارد و بازی درخشانش در این فیلم حتی جوایزی بین‌المللی برای او به همراه داشت و البته در ایران نیز موفق به کسب جایزه ویژه هیأت داوران جشن حافظ شد.

فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» اولین فیلم ایرانی است که به جمع پنج نامزد نهایی جایزه اسکار خارجی زبان (غیر انگلیسی) راه یافته و درخشش این فیلم در سطح بین‌الملل و موضوعی که دارد باعث شد تا قصه «بچه‌های آسمان» در کتاب درسی ادبیات فارسی مقطع دوم متوسطه با عکسی از فرخ هاشمیان در نقش علی مطرح شود.

پس از بازی درخشان هاشمیان در این فیلم او به طور کامل از دنیای بازیگری کنار گذاشته شد تا اینکه حدود 15 سال بعد در حالیکه کارگر ساختمان بود در گفت‌وگویی به گلایه از مجید مجیدی پرداخت و تأکید داشت که این کارگردان مانع شد تا او در فیلم دیگری حضور داشته باشد.

فرخ هاشمیان به عنوان مهمان ویژه در جشنواره فیلم کودک حاضر شد و در آنجا توجهات بسیاری به او جلب شد تا اینکه در مجموعه تلویزیونی «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار ایفای نقش کرد اما حضور او در این سریال نتوانست باعث شود تا هاشمیان درخشش دوران کودکی خود را تکرار کند. او با حضور در برنامه «حالا خورشید» رضا رشیدپور حقایق تلخی را از زندگی خود مطرح کرد و گفت: «فرخ هاشمیان ادامه داد :بعد از بچه های آسمان اتفاقات تلخی در زندگی من رخ داد و همه سختی هایی که علی در فیلم کشیده بود را تجربه کردم ، پدرم ورشکسته شد و من مجبور بودم همراه او کار کنم و از همین جا بود که نقاشی ساختمان را یاد گرفتم و سالها مشغول این حرفه بودم تا اینکه بعد از دوران سربازی از طریق دوستان نابابم گرفتار اعتیاد شدم و نزدیک به 7 سال در دام اعتیاد گرفتار بودم.»

3- مهدی باقربیگی در «قصه‌های مجید»

بدون شک «قصه‌های مجید» یکی از درخشان‌ترین سریال‌‌های تاریخ تلویزیون ایران است و مجید را می‌توان یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای تاریخ سریال‌سازی ایران دانست.

مهدی باقربیگی برای اولین بار با «قصه‌های مجید» در سن 13 سالگی جلوی دوربین رفت و بازی خوب او توجه همه مخاطبان را به خود جلب کرد و خیلی زود به یکی از شخصیت‌های محبوب تلویزیون در اوایل دهه هفتاد تبدیل شد که همچنان در ذهن مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارد اما حضور در «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد اولین و آخرین درخشش او در قاب تلویزیون بود.

مهدی باقربیگی پس از «قصه‌های مجید» در چهار فیلم دیگر از کیومرث پوراحمد ایفای نقش کرد اما با اقبال چندانی مواجه نشد و در سال 1382 (پس از 10 سال) دوباره به عرصه بازیگری برگشت و در سریال «مختارنامه» ایفای نقش کرد اما این بار هم نتوانست موفقیت «قصه‌های مجید» را تکرار کند. باقربیگی پس از «مختارنامه» در چند فیلم و سریال دیگر نیز حضور داشت که هیچکدام علی‌رغم موفقیت‌های خود اثر برای او موفقیت چندانی نداشتند.

این بازیگر در سال ۱۳۹۲ با شرکت در انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان توانست بیش از ۶۵ هزار رای مردم را به خود اختصاص داده و به عنوان نفر دوم به شورای شهر راه یابد.

4- مهسا ملاپور «دنیای شیرین دریا»

«دنیای شیرین دریا» به کارگردانی بهروز بقایی در سال 1377 از شبکه یک روی پخش شد و خیلی زود با مخاطبان کودک و نوجوان دوران خود ارتباط برقرار کرد.

در این مجموعه تلویزیونی بازیگر کودک و نوجوانی حضور داشتند که تقریباً هیچ یک از آنها نتوانست در عرصه بازیگری در اثر موفق دیگری چون «دنیای شیرین دریا» حضور داشته باشد. مهسا مولاپور شاید مطرح‌ترین بازیگر کودک این مجموعه تلویزیون باشد که به پیشنهاد منوچهر شمسایی نورپرداز سریال در این مجموعه به عنوان بازیگر حضور پیدا کرد.

مهسا مولاپور تحصیلات خود را در رشته مهندسی تکنولوژی هواپیما ادامه داده است که تأکید دارد هیچ علاقه‌ای به این رشته ندارد. مولاپور درباره عدم حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی دیگر در یک گفت‌وگو اظهار داشت: «پس از حضور در «دنیای شیرین دریا» پیشنهادات بسیاری به من شد که متأسفانه به دلیل اینکه در تهران ساکن نبودم نتوانستم در هیچ یک از آنها حضور داشته باشم.»

گفتنی است، بازیگران دیگری نیز می‌توان نام برد که کارشان را در دوران کودکی آغاز کردند اما توانستند در این عرصه موفق عمل کنند و در فیلم‌های سینمایی و تلویزیون متعددی حضور داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، پگاه آهنگرانی و غزل شاکری اشاره کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟