حرف های جالب یک منتقد سینما در باره اکران مجدد فیلم لیلا / دعواهای جوان های الان سر پیتزاست

خسرو دهقان گفت: فیلم لیلا خیلی به درد زندگی معاصر ما می خورد. خیلی از دانشجویان من با عشق و شوریدگی با هم ازدواج می کنند اما یک یا دو ماه بعد با یک دعوا از هم جدا می شوند. این فیلم درباره مسخره نبودن عشق و پایمردی است، یعنی این که اگر من تو را دوست دارم پای همه چیز تو ایستاده ام. لیلا سر این است که از عشق خود پاسداری کند. می خواهم مثالی بزنم. پادشاه از سر دجله رد می شود و می بیند پسری کنار رود نشسته و کاسه کاسه آب دجله را بیرون می ریزد. او یادش می افتد که این پسر عاشق دخترش بوده و چون به او نمی خورده، به او می گوید برو آب دجله را خالی کن وقتی به گل رسید، من دخترم را به تو می دهم. سالها می گذرد و او این مرد را می بیند که در حال خالی کردن دجله است. پادشاه به مرد میگوید که این کار عملی نیست و به فرض اینکه این کار شدنی. باشد هفتاد، هشتاد سال طول می کشد؛ آن زمان دختر من پیرزن شده و توهم دیگر پیر شدی. مرد در جواب به پادشاه می گوید دختر تو که مهم نیست، مهم من هستم که عاشقم.  لیلا هم برهمین اساس در ستایش ،عشق وپایمردی است.

دهقان دربخش های دیگری از اظهارات خود گفت: در واقع لیلا به یک چیز اصولی و بنیانی بشری پایبند است و روی آن پافشاری می کند. عشق او یک جور اساطیری و ریشه ای است. عشق او جوری تبدیل به آیین می شود که انگار در یک معبد در حال ستایش است. به همین خاطر او از زشتی اخلاقی، چارچوب های مرسو فمینیسم و باورهای اجتماعی خارج می شود و از آنها فاصله می گیرد. او به آنجا می رسد که باید از این شوهر یک زندگی بسازد که پایدار بماند.

دهقان در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: افرادی مانند شیرین عبادی از فیلم بدشان آمد چون با نگاه فمینیستی فیلم را می دیدند اما چون من اصلا با آن نگاه نمی توانم فیلم را ببینم، این نوع برداشت را نخواهم داشت. بحث سر زندگی معاصر و لیلاست. در زندگی های حالا اگر بخشی از رفتارهای لیلا در دختران و پسران امروزی باشد، من به شما قول و می دهم اصلا زندگی آنها به دعوا و جدایی نمیرسد اما دعواهای جوان های الان سر پیتزاست که قیمت آن از سی هزار تومان هم بیشتر نمی شود. .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 311840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟