احسان کرمی خودش را مجری صداوسیما نمی‌داند÷!

احسان کرمی مجری تلویزیون و گوینده رادیو است که مدتی به دلیل ممنوع التصویری از تلویزیون دور بود او این موضوع را تایید می‌کند ولی دلیل آن را نمی‌داند کرمی در گفت وگو با«صبا» به تفصیل درباره این موضوع گفتگو کرده است. این مجری در حوزه‌هایی مانند تئاتر و موسیقی هم فعالیت دارد که به آن نیز اشاره می‌کند اما بهانه این گفت‌وگو «خنداننده شو» و حواشی آن بود.برنامه «خنداننده شو» بخشی از برنامه «خندوانه» است که از ایام عید نوروز آغاز شد. هدف «خنداننده شو» این است که استعدادهای تازه‌ای را از بین مردم در زمینه اجرای استندآپ کمدی شناسایی کند. از بین همه افرادی که در مسابقه شرکت کرده‌اند ۱۶۶ نفر انتخاب و در «خندوانه» استند آپ اجرا می‌کنند که در نهایت بیست‌نفر از آن‌ها انتخاب شده که طبق گروه‌بندی با یکدیگر رقابت کردند. اجرای این بخش از برنامه را در ابتدا امیر کربلایی‌زاده به عهده داشت و حالا احسان کرمی آن را اجرا می‌کند. با این مجری پیرامون همه‌چیزدر رابطه با او به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

دلیل جداشدن امیر کربلایی‌زاده از بخش «خنداننده شو» چه بود؟
امیر کربلایی‌زاده به این دلیل که تئاتری روی صحنه داشت دیگر نمی‌توانست در این برنامه باشد. به‌همین دلیل رامبد جوان از من درخواست کرد تا اجرای این بخش را بر عهده بگیرم که من نیز پذیرفتم. البته در زمانی که مرحله اول ضبط شد، ایران نبودم بعد از این‌که آمدم بلافاصله رامبد جوان به من تلفن کرد و این پیشنهاد را مطرح کرد. 
پیش از این من و رامبد جوان، تجربه‌کردن همکاری با یکدیگر را داشتیم که فهممان از مسائل مربوط مشترک است از این رو کار کردن با رامبد جوان برایم خیلی آسان و خوشایند است. ناگفته نماند بازخوردهایی که من برای اجرا در این بخش از «خندوانه» گرفته‌ام خیلی ویژه بود به‌حدی که در طی ۱۰سال فعالیتم کمتر با این میزان بازخورد مواجه شدم.

شکلی که در «خنداننده شو» به اجرا می‌پردازید به نسبت دیگر اجراهایتان متفاوت است چقدر برای این تفاوت تلاش می‌کنید؟
تلاش می‌کنم از گفتن هر چیزی که باعث تصمیم‌گیری،‌تغییر یا تاثیر روی رای مردم باشد کاملا خودداری کنم. این فرم از اجرا را من سال‌ها در رادیو تجربه کردم. اجرایم در رادیو معمولا ‌طنز و کمدی بود به‌همین دلیل تنها مجری‌ای بودم که می‌توانست همزمان در رادیو و تلویزیون فعالیت کند ولی چند سالی است که دیگر در رادیو نیستم و حتی افق روشنی هم برای بازگشت به رادیو نمی‌بینم. پیش از این بارها با رامبد جوان درباره این‌گونه اجرا و یا حتی اجرای استندآپ کمدی شده بود که از آن خودداری کردم و گفتم به‌عنوان کسی که این کار را تا به الان انجام نداده ترجیح می‌دهم استندآپ کمدی اجرا نکنم ولی وقتی اجرای این بخش به من پیشنهاد شد تصمیم گرفتم آن اجرای همیشگی تلویزیونی را کنار بگذارم و تجربیاتم در رادیو را با خودم مقابل دوربین ببرم.

وقتی به تلویزیون آمدید فرم اجرایتان نسبت به آن چیزی که در رادیو بود خیلی تغییر کرد. خودتان کدام مدیوم را بیشتر را دوست دارید و فکر می‌کنید در آن قدرتمندتر هستید؟
من هر دو رسانه را دوست دارم و هر دو مدیوم رادیو و تلویزیون بخشی از کار من هستند. به این اعتقادی ندارم که وقتی در قالب یک مجری هستم باید همیشه فرم ثابتی را برای اجرا داشته باشم. به‌هر حال من بازیگر Actor تئاترم و اجرا زیرمجموعه‌ای از تئاتر است اما در آن نباید بازی کرد و البته همین است که کار اجرا را سخت می‌کند.
اگر من در «خنداننده شو» اجرای همیشگی‌ام را داشتم اصلا جذابیتی نداشت و قطعا فیدبک‌های بدی می‌گرفتم و یا اگر برنامه‌های «امضاء» و «رادیو هفت» را کاملا کمیک و به‌همراه ضرب آهنگ اجرا می‌کردم قطعا در آن‌جا هم بازخورد بدی می‌گرفتم. به‌همین دلیل بنا به فراخود برنامه، ‌بازخوردها، شبکه و حتی ساعت پخش، فرم اجرا فرق می‌کند.

حاشیه‌هایی در بخش «خنداننده شو» پیش آمد که موجب شد اجرای برخی شرکت‌کنندگان با ممیزی رو‌به‌رو شود. به‌نظرتان تا چه اندازه این ممیزی‌ها منصفانه بوده است؟
به‌هر حال فکر می‌کنم «خنداننده شو» اتفاقی مهم در تاریخ تلویزیون ایران است به این دلیل که توانست محدوده خطوط قرمز را کمی کوچک‌تر کند مگر ما دیگر چقدر می‌توانیم با خودمان شوخی کنیم؟ «خنداننده شو» توانست به باز شدن این فضا کمک زیادی کند اما در مورد عکس ‌العمل‌های مردم باید بگویم که برخی از آن‌ها رفتارهای نامناسبی دارند و به‌نظرم باید آسیب‌شناسی شود که چرا بخش بزرگی از مردم به بدترین شکل ممکن آرا و نظر خود را بروز می‌دهند. 
گویی بخش بزرگی از مردم به‌دنبال مجالی می‌گردند که نظرشان را با فحشا بیان کنند. چیزی که اصلا در کشورهای صاحب فرهنگ نمی‌بینیم، قطعاً ایران نیز جزو کشورهای بافرهنگ است اما این اتفاقات در کشورمان رخ می‌دهد. به‌نظرم این حرکت خیلی زشت است زیرا چند جوان برای اولین‌بار به‌واسطه برنامه‌ای در مدتی کوتاه مشهور شدند اما به‌دلیل شوخی‌هایی که می‌کنند مورد فحاشی قرار گرفته‌اند اما نکته قابل توجه این است که این بخش از مردم سریع ابراز وجود می‌کنند و در مورد همه‌چیز خودشان را صاحب نظر می‌دانند در صورتی که اصلا صاحبنظر نیستند. همه ما در پشت صحنه برنامه «خندوانه» برای رخ ‌دادن این اتفاق واقعا ‌متاسفیم که تا این اندازه سقف طنز و کمدی در کشور ما کوتاه است. ما راهی طولانی داریم تا این سقف را بشکافیم و بالاتر برویم. در کنار این افراد مردمی داریم که در کوچه، خیابان، سفر و در زندگی روزمره با آن‌ها برخورد می‌کنیم که البته تعدادشان خیلی زیاد است.
این افراد رای خود را در فضای مجازی ابراز نمی‌کنند چون افراد صاحب اندیشه‌ای هستند و بیشتر فکر می‌کنند.

با همه این اوصاف فکر نمی‌کنید که در بخش «خنداننده‌شو» درباره شوخی با سوشا مکانی و چند شخصیت دیگر کمی زیاده‌روی شده است؟
اصلا چنین فکری نمی‌کنم، ما باید خودمان را با یک استاندارد بسنجیم و ظرفیتمان را بالا ببریم. به اعتقاد من با همه چیز می‌توان شوخی کرد مگر مواردی که برای مردم جنبه قداست داشته باشد. هیچ ایرادی ندارد که با همه چیز شوخی کنیم این نظر شخصی‌ام است ولی ظرفیت ما آدم‌ها باید بالا برود.
باید بدانیم که اگر فامیلیمان کمی عجیب و غریب است قطعا می‌شود با آن شوخی کرد اتفاقا کار بامزه‌ای است و من و رامبد جوان نیز با فامیلی‌‌مان در برنامه «خندوانه» شوخی کردیم. سوشا مکانی هم جای خود دارد؛ بزرگانی مثل هوشنگ ابتهاج، بارها با فامیلی یا تخلص‌های شعری‌اش شوخی کرده ‌است. حالا که به‌هر دلیلی مشهور شده‌ایم بدان معنی نیست که اگر کسی با ما شوخی کرد ناراحت شویم و به ما بربخورد البته سوشا مکانی هم در این باره چیز خاصی نگفت.
از طرفی ما بارها دیده‌ایم که در آمریکا با ترامپ Trump شوخی‌هایی می‌شود که بسیار باعث تعجب است. به‌هر حال ممکن است با نقطه ضعف‌های کسی که معروف شده شوخی‌های زیادی شود بنابراین هیچ‌کس در یک دایره امن از شوخی نخواهد بود، شوخی نقد اجتماعی است و هیچ عیبی ندارند.

نظرتان درباره شرکت کننده‌های این دوره چیست؟
شرکت‌کننده‌های این‌سری واقعا فوق‌العاده‌ و خیلی حرفه‌ای‌اند. هر مرحله که می‌گذرد اجرای آن‌ها کامل‌تر پخته‌تر می‌شود. یک تیم کامل هر روز ساعت پشت این افراد وجود دارد که بتوانند کاری درست را اجرا کنند، نه این‌که ادای استند‌آپ کمدی را در بیاورند.
پیش از این برنامه‌هایی داشته‌ام که در آن داور بخش استندآپ کمدی بوده‌ام در آن‌جا سطح کار‌ها بسیار پایین بود ولی در مورد «خندوانه» واقعا کاری حرفه‌ای صورت می‌گیرد و در واقع فرهنگ شوخی کردن را به مردم نشان می‌دهد.

در پایان برای شرکت‌کننده‌ها قرار است چه اتفاقی بیفتد؟
اتفاقات خوشایند زیادی برای آن‌ها در راه است.حتی شنیدم که رامبد جوان می‌گفت، باید با فلان شرکت‌کننده یک کار کمدی بسازم. به‌هر حال قرار است از همه شرکت‌کننده‌ها چه در «خندوانه» و چه در جاهای دیگر استفاده شود. اما اتفاق مهمی که در «خنداننده شو» رخ داد نشان می‌دهد که دیگر سوپراستارها و سلبریتی‌ها کارکرد رسانه‌ای خودشان را ندارند. 
«خنداننده شو» نشان داد که ما چه استعدادهای جذابی در جامعه داریم و می‌توانیم از آن به‌عنوان رسانه استفاده و مخاطب جذب کنیم. درحال حاضر ما برنامه‌هایی در تلویزیون داریم که از سلبریتی‌ها دعوت می‌کند ولی اصلا مخاطبی ندارد اما «خنداننده شو» با چند جوان مستعد توانست چندین میلیون رای جمع کند.

شما مدتی ممنوع التصویر بودید، علت ممنوع التصویر شدنتان چه بود؟
من مدتی ممنوع‌التصویر شدم که دلیلش را هم نمی‌دانم. نه من جویا شدم نه دوستان خودشان را ملزم می‌دانستند که به من توضیحی بدهند. من نه جزو اپوزیسیون تلویزیون هستم نه قرار است اپوزیسیون بشوم. شاید تلویزیون ملاحظاتی دارد که من از آن سر درنمی‌آورم اما هر از گاهی می‌گوید فلانی باشد و فلانی نباشد. ظاهرا تلویزیون قائل به همکاری رسمی با من نیست و من را به‌عنوان مجری نمی‌شناسد به این دلیل که وقتی جلسه افطاری رئیس‌ سازمان با مجریان برگزار می‌شود، بعدها می‌فهمم که چنین مراسمی برگزارشده و من دعوت نبوده‌ام. 
درحالی که تمام افرادی که ممنوع‌الکار و یا ممنوع‌التصویر بوده‌اند به آن برنامه دعوت شده‌اند. وقتی ‌سازمان من را مجری رسمی خود نمی‌داند طبیعتا من نیز خودم را مجری صداوسیما نمی‌دانم. در هر صورت کارم اجرا است و گاهی هم با‌ سازمان همکاری می‌کنم. البته در استخدام ‌سازمان هم نیستم شاید به‌همین دلیل است که آن‌ها من را مجری رادیو و تلویزیون نمی‌دانند. طبیعتا هر وقت تلویزیون پیشنهاد خوبی به من بدهد با این مجموعه همکاری می‌کنم واگر هم پیشنهادی ندهد همکاری نمی‌کنم. به‌هر حال من بازیگر تئاتر هستم و علاوه بر اجرا، کارهای زیادی برای انجام دادن دارم. این رفتار نشان داد که تلویزیون من را رسما به‌عنوان نیرویی که با آن کار می‌کند قبول ندارد به‌رغم این‌که همیشه دکتر پورحسین و پور محمدی به من محبت داشتند و این اتفاق برای من عجیب بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟