7 چهره موفق ایرانی در هالیوود

سینماگرانی که چندین نامزدی اسکار و جوایز معتبر دیگر را در کارنامه خود ثبت کرده اند و شاید نام بسیاری از آنها به گوش شما نخورده باشد. 7 چهره مهم این فهرست را انتخاب کرده ایم که آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

داریوش خنجی

او از اولین سینماگران بین المللی ایرانی الاصلی است که در داخل کشور هم شهرت قابل توجهی کسب کرده است. خنجی که از پدری ایرانی و مادری فرانسوی دارد در تهران متولد شده و تحصیلات سینمایی خود را در آمریکا دنبال کرده است. خنجی، با فیلمبرداری «هفت» و تیزرهای دیوید فینچر به شهرت رسید و برای فیلمبرداری «اویتا» نامزد اسکار شد.

خنجی تاکنون با کارگردانان بزرگی همچون برناردوبرتولوچی، آلن پارکر، رومن پولانسکی، سیدنی پولاک، وونگ کار وای و وودی آلن همکاری کرده است. علاوه بر دو فیلم آخر وودی، «عشق» جدیدترین فیلم میشائیل هانکه کارگردان مشهور اتریشی را هم خنجی فیلمبرداری کرده که نخل طلایی کن 2012 را برد.

رامین جوادی

این آهنگساز ایرانی 37 ساله و متولد آلمان در حال حاضر به یکی از پرکارترین چهره های هالیوود تبدیل شده است. جوادی در سال 1998 تحصیلات خود را در رشته موسیقی به پایان رساند. کارهای اولیه جوادی نظر هانس زیمر را به خود جلب کرد و باعث شد تا جوادی کارش را در آمریکا به عنوان دستیار زیمر و کلاوس بدلت دنبال کند. پس از همکاری در پروژه های بزرگی همچون «دزدان دریایی کارائیب» و «بتمن آغاز می کند»، جوادی موسیقی متن قسمت سوم از سری فیلم های «بلید» را ساخت و پس از آن کار خود را با ساخت موسیقی متن فیلم ها و سریال هایی همچون «مرد آهنی»، «فصل شکار»، «نبرد تایتان ها»، «فرار از زندان»، «فلش فوروارد» و «بازی تاج و تخت» ادامه داد.

فرهاد صفی نیا

آخرین ساخته مل گیبسون، یک ایرانی را به جامعه سینمایی هالیوود معرفی کرد. صفی نیا 37 ساله که در اروپا اقتصاد خوانده، برای تحصیل سینما Cinema به آمرریکا رفت و پس از آشنایی با مل گیبسون در جریان ساخت «مصائب مسیح»، با او در نوشتن فیلمنامه و تهیه فیلم بعدی او «آپو کالیپتو» همکاری کرد.

سال گذشته هم صفی نیا به عنوان اولین ایرانی، تهیه و طراحی یک سریال مهم آمریکایی را به عهده گرفت. یکی دو سال قبل هم که صحبت هایی از اقتباس سینمایی رمان مشهور «دنیای قشنگ نو» توسط ریدلی اسکات به گوش می رسید، نام صفی نیا به عنوان نویسنده فیلمنامه مطرح بود.

حسین امینی

حسین امینی که سال گذشته فیلمنامه «درایو» اثر نیکلاس ویندینگ رفن را نوشته بود، یکی از شناخته شده ترین ایرانیان فعال در سینمای جهان است. امینی که کارش را با نوشتن تله فیلم شروع کرده، در سال 1997 برای فیلم «بال های فاخته» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

او در سال 2010 تریلر جاسوسوی «شانگهای» ساخته مایکل هفستروم را نوشت و امسال هم دو فیلم پرخرج را در اکران دارد؛ اکشن رزمی «47 رونین» با حضور کیانو ریوز و فیلم فانتزی «سفیدبرفی و شکارچی» با بازی چارلیز ترون و کریستین استوارت.

رامین بحرانی

رامین بحرانی 37 ساله که متولد آمریکاست، یکی از شناخته شده ترین چهره های سینمای مستقل آمریکا محسوب می شود که فیلم های بلند و همینطور فیلم های کوتاه او در جشنواره های کن، ونیز، برلین، تورنتو و ساندنس حضوری موفق داشته است.

راجر ایبرت منتقد معروف شیکاگو سان تایمز، «چاپ شاپ» دومین فیلم بلند بحرانی را به عنوان ششمین فیلم برتر سینمای جهان در دهه اول قرن بیست و یکم و بحرانی را به عنوان برترین کارگردان دهه گذشته انتخاب کرده است! لئونارد مالتین هم آثار او را در فهرست 151 فیلم برتری که دیده نشده قرار داده است.

حبیب زرگرپور

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

زرگرپور یکی دیگر از ایرانیانی است که نامزد جایزه اسکار شده، آن هم دو بار! زرگرپور از اوایل دهه 90 به عنوان طراح جلوه های ویژه به کمپانی ILM پیوست. زرگرپور با عناوین مختلف در طراحی جلوه های ویژه فیلم های مشهوری همچون «ماسک»، «پیشتازان فضا»، «جومانجی»، «اسپاون»، «چشمان مار»، «گردباد»، «جنگ ستارگان: اپیزود اول - تهدید شبح»، «توفان کامل»، «هویت بورن» و «نشانه ها» همکاری داشته و برای فیلم های توفان کامل و گردباد هم نامزد اسکار شده است. زرگرپور از سال 2003 به عنوان مدیر هنری به کمپانی بازی های کامپیوتری EA پیوسته و سری بازی های «نید فور اسپید» از جمله کارهای شاخص او محسوب می شود. زرگرپور هم اکنون از اعضای فعال آکادمی هنرها و علوم سینمایی آمریکا و بفتا در زمینه جلوه های ویژه است.

دانیال پاسدار

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

در بین ایرانیانی که در فیلم ها و سریال های هالیوودی بازی کرده اند معمولا همه تنها فرصت ایفای نقش شخصیت های اهل خاورمیانه را پیدا کرده اند. شاید دانیال پاسدار تنها بازیگر Actor ایرانی الاصلی است که در پروژه های هالیوودی نقش شهروندان آمریکایی را بازی کرده است.

پاسدار که پدرش ایرانی است، کار خود را با ایفای نقشی کوتاه در «تاپ گان» شروع کرد. .در بین کارهای قدیمی پاسدار «راه کارلیتو» اثر برایان دی پالما شاخص ترین فیلم او محسوب می شود اما پاسدار با ایفای نقش در سریال ها بود که به شهرت رسید. پاسدار علاوه بر حضور در سریال های پرطرفداری همچون «خانه دارهای مستاصل» و «کسل» یکیک از نقش های اصلی سریال پربیننده «قهرمانان» را هم برعهده داشت

پیمان معادی

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

پیمان معادی فرزند یک زوج ایرانی است که در سال ۱۹۷۰ در نیویورک، ایالات متحده به دنیا آمده است. او به عنوان فیلم نامه‌نویس با نگارش فیلمنامه آواز قو فعالیت خود را در سینما آغاز کرد و تا چند سال، به نوشتن فیلم‌نامه مشغول بود. به عنوان بازیگر در سال ۱۳۸۷ برای اولین‌بار در فیلم درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی Asghar Farhadi ظاهر شد و بازی ماندگاری از خود به جای گذاشت.

معادی در سریالی به نام «عدالت کیفری» (به انگلیسی: Criminal Justice) به کارگردانی استیون زایلیان، در کنار رابرت دنیرو بازی کرد. او در این سریال نقش شخصیتی به نام سلیم خان را ایفا می‌کند. زایلیان یکی از نویسندگان فیلمنامهٔ «فهرست شیندلر» اثر استیون اسپیلبرگ است.

انتشار تصاویری از پیمان معادی در کنار کریستن استوارت بازیگر زن سینمای هالیوود، در میهمانی بازیگران و عوامل فیلم کمپ ایکس ری؛ موجب بروز واکنش‌هایی منفی در برخی سایت‌های خبری ایران شد. گفتنی است فیلم سینمایی Movie برف روی کاج‌ها به کارگردانی پیمان معادی در سی امین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

خداحافظی تلخ خانم بازیگر با مرد بزرگ سینمای ایران

وقتی دختر 13 ساله و دختر خاله اش در کنار مرد غریبه سر از بیابان در آوردند

عباس مرد شرور مرا با خود به خانه اش برد و به زور لباس هایم را کَند!

توئیت جنجالی خبرگزاری رسمی عربستان در اهانت به پیامبر(ص)

دختر 16 ساله پس از شب وحشتناک در پارتی خودکُشی کرد / خشایار او را بیهوش کرده بود

جزییات فرار بن سلمان از کاخ با بدنی خون آلود

جوان 18 ساله که روی طناب دار مُرده بود زنده شد / در چابکسر رخ داد

این ستاره های خانم و آقا رفتارهای زشتی دارند + عکس و جزییات

رفتارهای خونسردانه مردی با چاقویی فرو رفته در سرش + فیلم عجیب

فیلم / وحید مرادی امروز در خانه حسین گودرزی قتل را بازسازی کرد + اختصاصی

اعترافات شوکه کننده یک زن/ شوهرم پدر نوه دختری ام است ! + عکس

پیدا شدن اجساد خلبان هواپیمای یاسوج ، رییس هیات والیبال و مادر 2 برادر

کدخبر: 170197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟