9 خبر برتر سال 1400 در استان چهارمحال و بختیاری ! / سرنوشت برج های دوقلوی شهرکرد

پریسا مصیبی دهکردی هستم؛ نماینده و خبرنگار پایگاه خبری رکنا در استان چهارمحال و بختیاری در ادامه تعدادی از مهم ترین اخبار استان چهارمحال و بختیاری را در سال 1400 عنوان می نمایم.

1- کسب سهمیه یونیورسیاد دانشجویان جهان، چنگدو 2021

کسب سهمیه

سعید فتحی دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه‌ شهرکرد در مسابقات انتخابی تیم ملی تکواندو دانشجویان  دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور برای شرکت در سی و یکمین یونیورسیاد دانشجویان جهان، سهمیه یونیورسیاد دانشجویان جهان چنگدو 2021   را کسب کرد.

سی و یکمین دوره یونیورسیاد تابستانی دانشجویان جهان ۵ لغایت ۱۶ تیرماه سال آینده در شهر چنگدو کشور چین در 268 رویداد دارای مدال در 18 رشته ورزشی برگزار  خواهد شد.

2- درج قیمت تمام شده تولید روی بسیاری از کالاها اجباری شد

درج قیمت تمام شده

غلامرضا قائدامینی معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان چهارمحال و بختیاری  در تشریح اجرای طرح "الزام قیمت کارخانه ای بر روی کالا" گفت: به منظور جلوگیری از گرانفروشی و عرضه کالا با تخفیف‌ها و قیمت‌های غیرواقعی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ابلاغیه جدید خود، تولیدکنندگان چند کالا را ملزم به نصب برچسب قیمت واقعی و فروش آن براساس قیمت مذبور کرده است.

وی اظهار داشت: نظارت بر درج قیمت کارخانه ای روی کالا از بخش تولید در استان چهارمحال و بختیاری  آغاز شده است اما به دلیل وجود کالا در انبارها، هنوز تاثیرات این نظارت در بازار استان مشهود نیست و اثرات آن بعد از اتمام موجودی انبارها و تولید کالاهای جدید ملموس خواهد بود.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری  گفت: به نظر می رسد طرح سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، مبنی بر الزام درج قیمت کارخانه ای بر روی کالا برای تمام گروه های کالایی اجرا شود اما اثربخشی این طرح نیازمند بازنگری و اصلاح ساختار نظام توزیع نیز هست.

3-  اصلاح و بهینه سازی شبکه های برق رسانی در 3 روستای شهرستان خانمیرزا

اصلاح و بهینه سازی

مهندس مجید فرهزاد مدیر عامل این شرکت  در تشریح پروژه های برق رسانی شهرستان خانمیرزا گفت : در راستای اجرای طرح "بهارستان" ،  شبکه های برق رسانی  3 روستای ارمند علیا ، ارمند سفلی و مسن از توابع بخش ارمند این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 5000 نفر و 1288 مشترک برق  بطور کامل اصلاح و بهینه سازی شد.

جید فرهزاد با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح ها 30 میلیارد ریال هزینه شده است ،گفت: کاهش تلفات انرژی ، کاهش خاموشی ها، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، رفع افت ولتاژ احتمالی، ایمن سازی تاسیسات برق رسانی و... از مزایای اجرای پروژه های فوق می باشد.

4- برج‌های دوقلوی شهرکرد سرمایه شهرداری هستند و باید حفظ شوند

برج های دو قلو

حمدتقی جاپلقی  شهردار شهرکرد : مردم بدانند که  شهردار برنامه نویس نیست بلکه مجری برنامه های از پیش تعیین شده به صورت بلند مدت و با در نظر گرفتن افق پیشرفت آینده که تعریف شده ، می باشد و قرار نیست هر مسئولی در مدت خدمت خود یک برنامه‌ای را دنبال کند و سپس مسئول جایگزین دیگر برنامه متفاوتی را پیش ببرد بلکه باید بر اساس افق و چشم انداز شهری  اجرا شود ، برنامه را باید گروه مشاورین متخصص تهیه کنند  و یک نفر مدیریت کند.

وی افزود : برج‌های دوقلو سرمایه شهرداری هستند که باید حفظ شوند، بنابراین برنامه این است که به احداث ۱۳ طبقه اکتفا شود و در این صورت تهدید برج‌های دوقلو به فرصتی تبدیل خواهد شد، ضمن اینکه زمینی در ضلع غربی برج‌ها خریداری و تملک شده تا از بار ترافیکی این محدوده کاسته شود.

شهردار شهرکرد تصریح نمود که با رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جلسه ای با  موضوع برج‌های دوقلو مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه پیشنهاد دادیم  که زمین ساختمان شورای اسلامی شهرکرد به‌صورت مشارکتی برای احداث یک ساختمان که نمایانگر اصالت شهرکرد باشد، جهت استقرار شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار گیرد و همچنین اختصاص زمین ۲۸ هزار متری در منطقه منظریه برای ساخت و ساز مشارکتی در قالب نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گیرد .

5- راه اندازی پردیس پارک های علم و فناوری در شهرک های صنعتی کشور

راه اندازی پردیس

دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: یکی از مهترین مشکلات کشور بحث اشتغال است و یکی از بهترین بسترهای ایجاد اشتغال برای قشر تحصیل کرده جامعه پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان هستند. دکتر علی خیرالدین با اشاره به توانایی تبدیل ایده به محصول توسط فارغ التحصیلان دانشگاه افزود فعالیت بیش از 50 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه در شرکت های دانش بنیان موجب ارتقا 20 پله ای رتبه فناوری ایران در بین کشورهای جهان طی 10 سال گذشته شده است. 

اسماعیل پیرعلی رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به بررسی موانع و چالش های استقرار پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در شهرک های صنعتی پرداخت و لزوم شکل گیری مجموعه هایی در شهرک های صنعتی جهت استقرار شرکت های دانش بنیان رشد یافته به منظور جلوگیری از موازی کاری، صرفه جویی در هزینه های زیرساخت و تجمیع حمایت های مالی بین سازمانی در استان ها تاکید کرد.

6- اختصاص تسهیلات با کارمزد صفر درصد به واحدهای مستقر در مرکز رشد

اختصاص تسهیلات

مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهرکرد به عنوان اولین مرکز رشد استان چهارمحال و بختیاری توسط بزرگترین مجموعه پژوهشی و آموزشی استان (دانشگاه شهرکرد) از دیماه 1386 آغاز به کار کرده است. در این مرکز ایده های با قابلیت تجاری سازی دانشجویان، فارغ التحصیلان، کارمندان و اساتید دانشگاه شهرکرد در حوزه های مختلف فنی مهندسی، دامپزشکی، کشاورزی و محیط زیست ، زیست فناوری و ژنتیک، شاخه های مختلف علوم انسانی و حوزه های بین رشته ای مورد حمایت قرار می گیرند. 

واحدهای مستقر در دو مرحله رشد مقدماتی و مرحله رشد، علاوه بر خدمات مشاوره ای، کارگاه های تخصصی حوزه های تجاری سازی، اختصاص دفتر کار و تسهیلات پرداختی مصوب با کارمزد صفر درصد (مرحله پیش رشد تا سقف 50 و رشد تا سقف 300 میلیون ریال)، برطبق قرارداد منعقد شده با بانک مهر ایران، تسهیلات آنی تا سقف 1 میلیارد ریال با کارمزد 4%  و بازپرداخت 3 ساله دریافت می کنند؛ علاوه بر این، برای شرکت های فناور مستقر که در مراحل پایانی تجاری سازی خود قرار دارند تسهیلات با مبالغ بالاتر از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان قابل پرداخت است.

در حال حاضر 5 واحد در مرحله رشد و 15 واحد در مرحله پیش رشد در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهرکرد مستقر می باشند که از این تعداد 8 مورد توسط اعضای هیات علمی دانشگاه شهرکرد، 5 مورد توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه و بقیه به صورت آزاد اداره می شوند.  اکثر این واحدها محصول و یا خدمت فناورانه خود را تولید نموده اند که از این تعداد 11 واحد در مرحله فروش محصول و اخذ مجوزهای ورود به بازار قرار دارند و 53 نفر نیز در این تیم ها مشغول فعالیت می باشند. در لیست واحدهای خارج شده از مرکز 45 شرکت علاوه بر تولید محصول فناورانه، دارای قراردادهای فروش با ارگانهای مختلف خصوصی ، دولتی و 13 مورد نیز جذب پارک علم و فناوری استان شده اند.

7- سه پژوهشگر یک درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۱ شدند

سه پژوهشگر

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد گفت : بر اساس آخرین پردازش هایی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) بر روی داده های مستخرج از دو پایگاهESI وWOSصورت داد و در ماه جولای سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شد، دکتر بهزاد قاسمی، دکتر یعقوب طادی و دکتر یاسر کیانی سه عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در فهرست پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۱قرار گرفتند.

8- جدیت در تامین گاز گلخانه های چهار محال و بختیاری

جدیت درتامین

جهانبخش سلیمیان گفت: نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید به فرموده مقام معظم رهبری و اهمیت این موضوع را یادآور شد و افزود : بر این اساس شرکت گاز استان با تمام توان و جدیت گازرسانی به کارگاه های تولیدی و گلخانه‌ای را دنبال و اجرا خواهد کرد.

سلیمیان با اشاره به این که مساحت گلخانه‌های استان ۴۰ هکتار است دعوت سرمایه گذاران با استفاده از مشوق‌های گوناگون برای ایجاد و ساخت گلخانه ها، توسط شرکت شهرک‌ های کشاورزی را خواستار شد.

وی با اشاره به مساحت گسترده و مساعد زمین‌های کشاورزی در استان و بخصوص شهرستان شهرکرد گفت: اگر بیشتر این زمین‌ها تبدیل به گلخانه و یا شهرک‌های گلخانه‌ای شوند، در خصوص تامین گاز مشکلی نیست و شرکت گاز استان  آماده است که گاز مورد نیاز این گلخانه‌ها را تامین کند چرا که دغدغه ما تولید و ایجاد اشتغال است و امید است که با همکاری یکدیگر و ارگان ها و سازمان های مختلف و مرتبط افق روشنی را از استانمان در آینده ای نزدیک ترسیم نماییم.

9- آغاز ساخت بیمارستان ارتش جمهوری اسلامی ایران در شهرکرد

آغاز ساخت بیمارستان

سرهنگ خلبان، ولی رحمانی فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در بازدید از روند ساخت بیمارستان شهدای ارتش شهرکرد گفت: دوازدهمین بیمارستان ارتش جمهوری اسلامی ایران با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در محوطه بیرونی بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد آغاز شده است.

وی افزود: این بیمارستان با وسعت هزار متر مربع، مدرن به تمامی تجهیزاتی که در بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد وجود دارد مجهز خواهد شد.

در ادامه سرهنگ خلبان رحمانی اضافه کرد: بیمارستان شهدای ارتش ثابت و دائمی خواهد بود و پس از تکمیل و تجهیز در اختیار مدیریت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری قرار می‌گیرد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟