سردار مومنی:  موضوع مبارزه با مواد مخدر را باید مردمی کنیم +عکس و فیلم
حجم ویدیو: 42.34M | مدت زمان ویدیو: 00:05:29

به گزارش گروه حواث رکنا، دکتر اسکندر مومنی دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق اعلام سازمان ملل، در سال گذشته میلادی ۲۸۰ میلیون مصرف کننده مواد در دنیا داشتیم و سالانه ۴۵۰ هزار نفر در اثر سو مصرف مواد مخدر در جهان فوت می کنند و سطح زیرکشت در آسیا و افغانستان و تعداد مصرف کننده مواد مخدر نیز در افغانستان رشد و افزایش یافته و از طرفی از ۱۴ میلیون نفر از بانوان در این کشور یک میلیون نفر معتاد هستند.

وی ادامه داد: سازمان ملل از برخی کشورهای غربی نظیر آمریکا و کانادا در حوزه مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده است و اینکه برخی از انواع مواد مخدر در این کشورها آزاد اعلام شده که این موضوع موجب افزایش معتادان در دنیا شده است. اروپا ماده حشیش را آزاد اعلام کرد لذا این کشورها کمک شایانی به قاچاق مواد مخدر کردند. در حال حاضر ۲۸ میلیون نفر در آمریکا مصرف کننده مواد مخدر هستند و سالانه ۷۰ هزار نفر فوت می کنند و در ۵ سال اخیر مصرف مواد در این کشور سه برابر افزایش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان ملل از کشور ما در حوزه مبارزه با مواد مخدر تقدیر کرده است و درحال حاضر ۷۶ درصد تریاک جهان و ۶۸ درصد مرفین جهان توسط ایران کشف می شود و سازمان ملل از این جهت از کشور ما تقدیر کرده است.

مومنی ادامه داد: از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر آسیب شناسی در گام دوم انقلاب صورت گرفت و در حوزه درمان و مقابله اقدامات خوبی صورت گرفت اما در حوزه قانون، اجرا و اقدامات پیشگیرانه با چالش مواجه هستیم. در سال های گذشته در حوزه پیشگیری و ایجاد بازدارندگی از همه ظرفیت های کشور استفاده نکردیم و این حوزه مغفول مانده است. طرح یاریگران زندگی را به همین جهت تصویب کردیم و از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد تا در حوزه پیشگیرانه نیز موفق عمل کنیم که حوزه پیشگیری مکمل حوزه مقابله ای و درمانی است.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش های ما به قانون برمی گردد و در جلسه ستاد نیز تصویب شد تا قانون موردنظر اصلاح شود تا کارآمدی لازم را در حوزه پیشگیری داشته باشیم. ضربه به بنیان اقتصادی قاچاقچیان یکی از مواردی است که باید در قانون به آن اشاره شود و برای مثال در قانون آمده که اموال قاچاقچیان ناشی از جرم رخ داده مصادره خواهد شد و در این راه دادسرا و ناجا بسیج می شوند تا این موضوع را اثبات کنند لذا قانون در این امر باید اصلاح شود و فرد مجرم باید به دنبال اثبات اموال خود باشد نه اینکه نیروهای امنیتی و قضائی در تلاش برای اثبات اموال این افراد باشند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مهدر اظهار کرد: در بحث معتادان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و مدت زمانی که قانون برای نگهداری معتادان پیش بینی کرده است به هیچ وجه کافی نیست و قطعا این دوره زمانی باید افزایش پیدا کند. یک تا سه ماه مدت زمانی است که قانون پیش بینی کرده و در نهایت تا ۶ ماه تمدید خواهد شد. ما معتقدیم که این مدت زمان برای سم زدایی و مهارت آموزی معتادان کافی نیست و این مدت زمان به دلیل اینکه پایین است فقط منجر به هدر رفتن منابع ملی می شود.

مومنی گفت: خردوه فروشان و توزیع کنندگان مواد مخدر بعد از دستگیری به دادسرا می روند و از طرفی به دلیل طولانی شدن فرآیند دادرسی و پایین بودن ظرفیت زندان ها با جریمه پایین آزاد می شوند و ما معتقدیم که خرده فروشان نیز باید به اردوگاه ها منتقل شوند و به مدت ۶ تا یک سال در مراکزی که در ماده ۴۲ آمده نگهداری شوند. از طرفی ۷۰ درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند.

وی افزود: مجازات باید متناسب با جرم صورت گیرد تا بازدارندگی لازم را داشته باشد و اگر ۳۰ سال زندان برای قاچاقچی پیش بینی می شود باید به طور کامل مجازات و زندان را تحمل کنند تا بعد از بازگشت دیگر نتوانند به کار گذشته خودادامه دهند،یعنی به طور کلی ارتباطات آنها با شبکه ها قطع شود.

مومنی درباره اقدامات پیشگیرانه گفت: اهتمام ویژه ای به اقدامات پیشگیرانه داریم و در این راه رسانه ها نیز باید ما را کمک کنند. درحال حاضر ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف مبارزه با مواد مخدر می شود. بیش از ۳۰ درصد دانش آموزانی که مواد مصرف می کنند، اعلام کردند که به دلیل عدم آگاهی از ضررهای مواد به سمت آن رفتند و برخی نیز فکر می کردند که هرگز معتاد نمی شوند لذا این موارد به ویژه در مدارس باید با آموزش حل شود و طرح یاریگران ما نیز در همین جهت است.

وی گفت: مواد مخدر موجب فروپاشی زندگی افراد می شود و درحقیقت مواد مخدر زمینه بروز سایر آسیب های اجتماعی را فراهم می کند و ما باید موضوع مبارزه با مواد مخدر را مردمی کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزهبا مواد مخدر در ادامه از رشد ۷ درصدی کشفیات مواد مخدر در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: مقصد اکثر مواد مخدر کشف شده در کشور کشورهای اروپایی هستند.

 وی درباره توزیع متادون در داروخانه ها گفت: وزارت بهداشت بنا دارد این طرح را به صورت پایلوت در چند استان برگزار کند و بعد از آن، نتیجه گیری خواهیم کرد.

مومنی در پاسخ به سوالی که آیا نقاط آلوده به طور کامل پاکسازی شده است یا خیر؟ گفت: نقاط آلوده ما در تهران مانند شوش، هرندی و مولوی پاکسازی شده است و شرایط در این مناطق دیگر مانند گذشته نیست. برخی از معتادان بعد از ۶ ماه دوباره به جانعه برمی گردند و به دلیل اینکه به طور کامل سم زدایی نشده اند دوباره به سمت مواد مخدر می روند لذا مدت نگهداری معتادان در مراکز باید افزایش پیدا کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره زنانی که اقدام به توزیع مواد مخدر می کنند گفت: آمار زنانی که اقدام به توزیع مواد مخدر می کنند هرگز روبه رشد نبوده است و تعداد این افراد محدود است.

وی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته سالانه ۵ درصد افزایش مصرف کننده مواد مخدر را داشتیم و آخرین شیوع شناسی صورت گرفته اعلام کرده است که درحال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ مصرف کننده تفننی مواد مخدر در کشور داریم و از طرفی تعداد بانوان به مراتب کمتر از آقایان است.

مومنی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد انواع مواد مخدر در استان های شرقی کشور کشف می شود خاطرنشان کرد: امروزه سوداگران از شیوه های جدید استفاده کرده و با بسته بندی های جدید این مواد را بین مردم توزیع می کنند که وظیفه داریم در حوزه آموزش و آگاهی بخشی نیز در کنار سایر نهادها بیشتر فعال باشیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره معتادان دارای بیماری خاص و زخم باز گفت: برخی از معتادان دارای زخم باز و هپاتیت هستند و یکی از مصوبات جدید ما این بود که وزارت بهداشت مرکزی را برای معتادان دارای بیماری خاص راه اندازی کند و وزارت بهداشت اعلام کرده تا بعد از دو ماه این مرکز را ایجاد خواهد کرد و امیدواریم با راه اندازی این مرکز شرایط درمان این افراد بهبود یابد؛ هم اکنون در تهران ۲ هزار نفر معتاد دارای زخم باز هستند و در کشور ۱۰ هزار نفر دارای بیماری خاص هستند.

وی درباره فروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: در ۱۰ سال اخیر فروش اینترنتی مواد مخدر در دنیا افزایش پیدا کرده است و ۵۰ درصد فروش انواع مواد در سه کشور هلند، انگلیس و آلمان صورت می گیرد و در کشور ما نیز فضای مجازی رصد می شود و کشفیات بسیاری نیز در این فضا از سوی پلیس صورت گرفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 497263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟