فرمانده ناجا: پلیس طبق قانون با بد حجابی برخورد می‌کند

سردار حسین اشتری، صبح دیروز در سیزدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص برخورد پلیس با ناهنجاری‌های اجتماعی و عدم رعایت شئونات اسلامی و موضوعات مرتبط با عفاف و حجاب افزود: همانطور که پیش از این نیز به تمام همکاران ابلاغ شده است با هرگونه جرمی که در منظر عمومی انجام شود با جدیت پیگیری و برخورد می‌کنیم.
گلایه از نا‌ایمنی جاده‌ها و امنیت خودروها
سردار اشتری با گلایه از نقاط ناایمن جاده‌ها و امنیت خودروها گفت: براساس شاخص‌های موجود اقدامات خوبی در سال جاری در حوزه پلیس راهور انجام گرفته، ولی باید توجه داشت که عوامل متعددی زمینه ساز سوانح ترافیکی هستند، از جاده‌ها و علائم رانندگی تا صنعت خودروسازی کشور و مهمتر از همه عامل انسانی که بیشترین تأثیر را دارد. 
فرمانده ناجا با بیان اینکه باید سهم تمام دستگاه‌ها در حوادث Accidents ترافیکی روشن و مشخص شود، افزود: براساس مکاتبات متعددی که پلیس با دستگاه‌های مسئول انجام داد تعدادی از نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها اصلاح شد، ولی هنوز درصد قابل توجهی باقی مانده و این موضوع را پلیس بارها به صورت مرتب اعلام کرده است. رئیس پلیس کشور اضافه کرد: همچنین ما معتقدیم معایب خودروها باید برطرف شده و ما نمی‌توانیم به ایمنی خودروها بی‌تفاوت باشیم و حتماً همانطور که در گذشته نیز به وظایف خود در این بخش عمل کرده‌ایم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نخواهیم بود.
تلاش می‌کنیم 4 تا 5 درصد تلفات را کاهش دهیم
به گفته سردار اشتری تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت به کشور ‌اضافه شده است، اما تغییری در زیرساخت‌ها ایجاد نشده است. در این شرایط موفق شده‌ایم طی سال‌های اخیر تصادفات را کاهش دهیم و از همین رو تلاش داریم با تمام ظرفیت‌های‌مان به میدان بیاییم تا حداقل چهار تا پنج‌درصد در تصادفات و تلفات رانندگی کاهش داشته باشیم و البته نقش اطلاع‌رسانی در این موضوع اهمیت زیادی دارد. 
وی درباره نحوه رفتار برخورد پلیس با مردم و بدنه جامعه اظهار کرد: این رفتار باید مقتدرانه و قانونمندانه باشد و در ‌عین ‌حال وقتی قانون Lawرا اجرا می‌کنیم باید توأم با رفتار انسانی و مهربانی همراه باشد؛ چراکه پلیس راهور یکی از مجموعه‌هایی است که بیشترین ارتباط را با مردم دارد.
پلیس اصراری به جریمه رانندگان ندارد
فرمانده ناجا با بیان اینکه پلیس تأکیدی بر جریمه رانندگان ندارد ادامه داد: ما تأکیدی در صدور جرایم رانندگی نداریم و تنها در آنجایی جریمه را اعمال خواهیم کرد که راننده تخلفی کرده باشد. بهترین حالت برای ما فرهنگسازی است، اما کسی که تخلف کند پلیس ناچار به جریمه کردن او است. امروز اگر از خانواده‌ بسیاری از جانباختگان حوادث رانندگی و همچنین آسیب دیدگان این حوادث بپرسیم قطعاً می‌‌‌گویند که ‌ای‌کاش پلیس در هنگام تخلف جریمه کرده بود تا این حوادث رخ نمی‌داد. 
سردار اشتری در ادامه‌ سخنان خود به نقش فناوری در کاهش سوانح و تلفات حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت‌: باید از فناوری‌های جدید در این راستا استفاده کنیم. ما هر چه که بتوانیم مراقبت‌های الکترونیکی را جایگزین نیروی‌انسانی کنیم قطعاً کارمان مؤثرتر خواهد شد، در طی چند سال گذشته استفاده کردیم، اما تعداد این تجهیزات کم است و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و به پلیس برای تأمین این تجهیزات کمک کنند.
در برخورد با موتورسواران صحنه را باید مدیریت کنیم
فرمانده ناجا با تأکید بر اینکه باید در برخورد با موتورسواران با حساسیت و دقت بیشتر صحنه را مدیریت کنیم، افزود: ما بارها تأکید کرده‌ایم در جایی که برخورد با متخلفان منجر به درگیری می‌شود باید با مدیریت صحنه اجازه ندهیم اتفاق ناخوشایندی بیفتد، مثلاً اگر جوانی سماجت می‌کند و وسیله نقلیه خود را تحویل مأموران نمی‌دهد، باید به شکل دیگری صحنه را مدیریت کرد. 
فرمانده ناجا در ادامه با رونمایی از سامانه موبایلی آنلاین ثبت تخلفات راهنمایی و رانندگی از فعالیت قرارگاه نوروزی از 25‌اسفند ماه تا 15‌فروردین‌ سال آینده خبر داد.
سرعت و سبقت غیرمجاز خط قرمز پلیس است
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه خط قرمز پلیس در ایام نوروز، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ یا حرکاتی است که باعث آزار و اذیت دیگران شده باشد، از توقیف گواهینامه رانندگان متخلف خبر داد که 30 نمره منفی یا بیشتر کسب‌کرده باشند. 
سردار تقی مهری هم در این همایش با تأکید بر اینکه در آستانه نوروز‌۹۷ پلیس با تمام توان به صحنه آمده است، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها انجام شده نظم را برقرار کنیم و با تدابیر فرماندهی ناجا ۵هزار نیروی کمکی و هزارو200 دستگاه خودرو به کمک پلیس آمده و امیدواریم بتوانیم آرامش بهاری را برای مردم فراهم کنیم. 
به گفته سردار مهری: هم اکنون بیش از 21‌میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند و در 11 ماه امسال نیز یک‌‌میلیون و 400‌هزار خودرو جدید شماره‌گذاری شد. همچنین در سراسر کشور 5/11میلیون موتورسیکلت در حال تردد هستند. امسال نیز بیش از 80 هزار موتور انژکتور شماره‌گذاری شد و تا امروز حدود 40‌میلیون گواهینامه صادر شده و امسال هم بیش از 2‌میلیون گواهینامه جدید صادر شد. به گفته رئیس پلیس راهور ناجا بر اساس قانون، خودرویی که بیش از یک‌میلیون جریمه داشته باشد در ایام تعطیلات و غیر‌تعطیلات توقیف و به پارکینگ اعزام می‌شود. 
وی با بیان اینکه خط قرمز پلیس در ایام نوروز، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ یا حرکاتی که باعث آزار و اذیت دیگران شده باشد، است ادامه داد: بیش از ۶۰‌درصد تصادفات در ۳۰‌کیلومتری شهرها رخ می‌دهد که رانندگان در این خصوص مقررات رانندگی را حتماً رعایت کنند. 
فرمانده راهور ناجا در خصوص ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: بازرسان ویژه‌ای بر عملکرد آنها نظارت می‌کند و مسافران نیز می‌توانند تخلفات رانندگان را از طریق پیامک اطلاع دهند. 
سردار مهری در پایان از رشد خفیفی در تلفات ترافیکی در سه‌ماه آبان، آذر و دی ماه خبر داد و گفت: در این سه ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 40‌نفر تلفات بیشتری داشته‌ایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 364961 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟