سردار مسعود منفرد در حاشیه بازدید رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر Drugs آلمان از مرکز تشخیص هویت آگاهی ناجا، گفت: یکی از قدیمی‌ترین ادارات پلیس Police در ایران مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی است که قدمتی ۱۰۵ ساله دارد؛ واحد انگشت نگاری، نخستین سنگ بنای این مرکز است که با گذشت زمان، این مرکز تکامل یافت.وی به فعالیت مرکز تشخیص هویت در سه حوزه آزمایشگاه جنایی، بررسی صحنه جرم Crime و انگشت نگاری اشاره کرد و گفت: در این آزمایشگاه‌ها علوم و فنون روز به کارگرفته شده و درراستای پاسخگویی به پرونده‌ها و کشف علمی جرم از آنها بهره‌برداری می‌شود.منفرد با تأکید بر نقش مؤثر تیم «دی وی آی» (بررسی هویت قربانیان ناشناس حوادث) که زیر مجموعه اداره بررسی صحنه جرم است، گفت: در حادثه Incident جان باختگان حجاج منا اعزام این تیم برای تعیین هویت به عربستان نقش بارزی داشت. به طوری که در مدت کوتاهی، بسیاری از قربانیان شناسایی و به خانواده هایشان تحویل داده شدند.

جانشین پلیس آگاهی ناجا تصریح کرد: تجارب علمی بسیار بالای این مرکز، ظرفیتی ایجاد کرده که خدمات خود را به اقصی نقاط کشور و در صورت نیاز با هماهنگی پلیس بین‌الملل ( اینترپل) به کشورهای خارجی ارائه دهند.وی، دانش و امکانات تیم‌های «دی وی آی» را هم راستای استانداردهای جهانی دانست و گفت: طبق نظرات کارشناسان کشورهایی از جمله اندونزی، استرالیا و... که از این مرکز بازدید کرده‌اند، فناوری‌های آن به روز و قابل توجه است.وی گفت: از دیگر آزمایشگاه‌های مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا که تخصص خاصی را می‌خواهد، شناسایی مواد مخدر و تعیین درصد آن است که بسیار مد نظر است.

در ادامه این نشست، سرتیپ دوم «کریستین هوپه» رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان گفت: در بازدید از مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی ناجا از تلاش و ممارست کارکنان این مرکز شگفت زده شدم، آزمایشگاه‌های جنایی و شیمی این مرکز علاوه برداشتن توانایی‌های قابل توجه، نقش مهمی در مبارزه با مواد مخدر ایفا می‌کند. این سفر برای تبادل اطلاعات میان پلیس آلمان و پلیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با ترانزیت مواد مخدر از کشور افغانستان به اروپا انجام شد.

وی بر همکاری پلیس ایران و آلمان در راستای تعاملات و تبادل اطلاعات پلیسی تأکید و بیان کرد: هنگامی که تلاش خستگی‌ناپذیر و مهارت‌های پلیس جنایی و مبارزه با مواد مخدر ایران را در امر مبارزه با پدیده موادافیونی مشاهده می‌کنم، خوشحال و شگفت زده می‌شوم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 256934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟