دستگیری اعضای یک باند سرقت مسلحانه در یزد قبل از اقدام به سرقت

محمدرضا حبیبی روزشنبه درجمع اصحاب رسانه استان یزد با تبریک هفته دفاع مقدس و تسلیت به خانواده زرگر مقتول یزدی گفت: با توجه به حساسیت های ایجاد شده در زمینه قتل ناجوانمردانه زرگر جوان یزدی توسط سارقان با هماهنگی مطلوب دستگاه قضایی، اطلاعاتی و انتظامی استان، متهمان این پرونده به سرعت شناسایی و دستگیر شدند.

وی درباره جزئیات این پرونده اظهار کرد: سارقان با کارهای اطلاعاتی قبل از فروش طلاهای مسروقه در همدان بازداشت شدند اما با توجه به ارتکاب به قتل مشابهی در ملایر و با توجه به لزوم بازسازی صحنه قتل قبلی هنوز تحویل دستگاه قضایی استان یزد نشده اند.

رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: دو متهم این پرونده دارای سابقه کیفری بوده و تاکنون به یک اتهام قتل در استان همدان نیز اعتراف کرده اند که پس از تحویل به استان یزد و بازجویی از آنان می توان درباره اتهامات آنها اظهار نظر کرد.

حبیبی افزود: اینکه در یزد این افراد همدست داشتند یا نه را فعلا نمی توانیم تایید یا رد کنیم و باید پس از انجام بازجویی های نهایی این موضوع را مشخص کنیم و از گمانه زنی بدون منبع و غیرمستند در این زمینه باید پرهیز شود.

وی درباره نحوه قتل گفت: بر اساس اظهار نظر بازپرس، متهمان با استفاده از طناب به صورت غافلگیرانه و با فشار شدید بر گردن که منجر به شکستگی گردن و خفگی شده، اقدام به قتل زرگر جوان یزدی کرده اند.

نماینده عالی دستگاه قضا در استان یزد خاطرنشان کرد: چند نکته مهم در جریان این پرونده باید مورد توجه قرار گیرد که همکاری و هماهنگی خوب دستگاه های اطلاعاتی و توانمندی آنها در شناسایی متهمان است که توانستند آنها را در حالی که در استان خودشان هم قتلی مشابه انجام داده بودند، در کمتر از یک هفته شناسایی کنند.

حبیبی اضافه کرد: متهمان با وجود یک ماه اقامت در یزد هیچ سرنخی از خود به جا نگذاشته بودند از این رو شناسایی این متهمان و کشف طلاهای مسروقه در کمترین زمان ممکن، سرعت عمل مناسب دستگاه اطلاعاتی و امنیتی استان را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در اقدام دیگری یک باند سرقت-مسلحانه با دو سلاح کلاش و بیش از 100 فشنگ جنگی که قصد انجام سرقت مسلحانه در استان یزد را داشتند، پیش از هرگونه اقدام شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس کل دادگستری یزد افزود: سه نفر در ارتباط با این پرونده دستگیر شدند و اگر متهمان این پرونده دستگیر نشده بودند ممکن بود جنایت های هولناکی از سوی این تبهکاران انجام شود.

وی با تاکید بر برخورد جدی با متخلفان و هنجارشکنان گفت: به این افراد هشدار می دهیم که با توجه به توان اطلاعاتی و انتظامی با هدایت دستگاه قضایی و اشراف دستگاه های امنیتی، استان یزد جای امنی برای این افراد نیست.

حبیبی با انتقاد از برخی از رسانه ها تاکید کرد: هنر رسانه ها در این گونه شرایط این است که به جای موج سواری و ایجاد تشویش در اذهان عمومی به دنبال ایجاد آرامش و احساس امنیت باشند، تحمل دستگاه قضا در خصوص چنین اقداماتی، حدی دارد و قطعا با عوامل مخل احساس امنیت در جامعه نیز برخورد خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد: در پرونده قتل جوان زرگر یزدی قصوری از نیروی انتظامی نیست و قاتلان پس از حدود یک ماه کار اطلاعاتی و اجاره خانه در یزد، با قتل این زرگر در یک مکان خلوت ، کلید را به دست آورده و نیت خود را برای سرقت اجرا کرده اند و در این میان نقص تجهیزات و ایمنی پارکینگ در ایجاد فرصت برای مجرمان موثر بوده است.

وی افزود: به مردم استان یزد و خانواده دغدار این زرگر جوان قول می دهیم که به محض تحویل قاتلان به استان یزد به صورت فوری و خارج از نوبت پرونده آنها مورد بررسی قرار گرفته و رسیدگی شود.

این مقام قضایی لزوم رعایت نکات امنیتی و ایمنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: هشدارهای مکرر پلیسی، قضایی و امنیتی باید از سوی مردم و بویژه صنوفی که بیشتر در معرض سرقت قرار دارند، مورد توجه قرار گیرد و در خصوص امنیت بازار زرگران مدتهاست که نیروی انتظامی برای استقرار پاس ثابت درخواست مکان کرده اما پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

حبیبی مستقر نکردن واحد صنفی در نقاط نامناسب و قرار گرفتن آنها در قالب یک مجتمع، استفاده از دوربین های فعال، استفاده از دزدگیر و تجهیزات ایمنب بروز شده، استفاده از قفل و درهای ویژه و رمزدار، هوشیاری در رفت و آمدهای صنوفی که مورد سرقت قرار می گیرند، توجه به تردد در مکان های مختلف و اجرای دستورات پلیس در بازگشایی و بستن مغازه ها را از جمله نکات ایمنی دانست که صنوف باید مورد توجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که مردم باید به آن توجه کنند، لزوم حساسیت نسبت به افراد غریبه ای است که در همسایگی شهروندان سکونت می کنند و رفت و آمدهای مشکوک دارند.

رئیس کل دادگستری یزد ساماندهی پارکینگ ها به دوربین های پیشرفت مجهز و تجهیز اتاق پارکنیگ های عمومی به مانیتورینگ مناسب را مورد تاکید قرارداد و گفت: در این خصوص به شهرداری و اداره اماکن تذکرات لازم داده شده هر چند که عده ای به نصب دوربین های سطح شهر هم اعتراض دارند در حالی که امنیت شهر با همین تجهیزات قابل تامین است.

وی ادامه داد: برخی مهاجرپذیری یزد عامل نا امنی معرفی می کنند و این مسئله به تنهایی مشکلی برای امنیت استان ندارد و حتی در توسعه استان هم موثر است اما زمانی مشکل ساز می شود که ساماندهی و کنترل نشود.

حبیبی درباره قتل در کاروان عروسی در اردکان نیز گفت: این موضوع یک درگیری شخصی بوده که مسئولان امر جزئیات آن را بیان کرده اند.

در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته، قتل یک طلافروش جوان در یزد و نزاع جمعی منجر به فوت یک جوان در اردکان افکار عمومی استان را تحت تاثیر قرارداد که با سرعت عمل نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی عوامل این دو جنایت شناسایی و دستگیر شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 225244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟