دانشجوی انصرافی 200 زن و مرد را سرکار گذاشت! / شگرد خاص برای کلاهبرداری

به گزارش رکنا ، اول یک‌نفر به مرکز فوریت‌های پلیس فتا زنگ زد و از فردی که مبلغ کمی از او کلاهبرداری کرده بود شکایت کرد؛ موضوعی که در قبال سایر پرونده‌ها چندان نگران‌کننده نبود، اما این شکایت‌ها آن‌قدر تکرار شد تا اینکه تعداد شاکیان از دو رقم نیز عبور کرد. این ماجرا حساسیت‌های زیادی را برانگیخت و درنهایت کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی توانستند عامل این کلاهبرداری‌ها را که یک دانشجوی انصرافی بود در مشهد دستگیر کنند. با اعلام شکایت‌های پی‌در‌پی از فردی که اقدام به کلاهبرداری با شگردی خاص می‌کرد، کارشناسان پلیس فتا با دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی بررسی‌های خود را در این زمینه آغاز کردند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد که این افراد به‌دنبال کار بودند یا قصد داشتند در وقت‌های آزادشان کاری پیدا کنند و بنابراین وقتی با یک آگهی در فضای مجازی با این عنوان «اگر می‌خواهی از وقت آزادت پول دربیاوری کلیک کن!» روبه‌رو می‌شدند، بلافاصله با آگهی‌دهنده تماس می‌گرفتند.

استخدام تایپیست با حقوق و بیمه!

وقتی افراد با آگهی‌دهنده تماس می‌گرفتند، این فرد مدعی می‌شد که یک شرکت کاریابی است و تعدادی مشتری دارد که به‌دنبال تایپیست پاره‌وقت با حقوق عالی و بیمه هستند. آگهی‌دهنده در ادامه بیان می‌کرد اگر می‌خواهید شما را در لیست متقاضیان ثبت کنیم به لینک ارسالی به تلفن همراهتان وارد شوید و اطلاعات شخصی خواسته‌شده را وارد کنید و همچنین مبلغ ثبت‌نام (20هزار تا 80هزار تومان) را به‌شماره داده‌شده واریز کنید و بعد از انجام این مراحل در اولین فرصت با شما تماس می‌گیریم. متقاضیان بعد از دریافت پیامک بلافاصله وارد لینک ارسالی می‌شدند و اطلاعات شخصی خود را وارد می‌کردند، غافل از اینکه ممکن است در آینده این افراد با دستیابی به اطلاعات شخصی افراد با عنوان دیگری از آن‌ها سوءاستفاده کنند. افراد جویای کار بعد از واریز وجوه که مبالغ زیادی نبوده است، هرچه با شماره کاریابی تماس می‌گیرند هیچ‌کس به آن‌ها جواب نمی‌دهد؛ موضوعی که آن‌ها را مطمئن می‌کند با یک کلاهبردار همکاری کرده‌اند.

مبالغ کم عامل اصلی شکایت‌نکردن

با توجه به اینکه مبالغ دریافتی کم بوده است، مالباختگان به‌دنبال شکایت نمی‌رفتند و همین موضوع باعث شده بود شیادان اقدامات مجرمانه خود را ادامه دهند. با توجه به اینکه افراد تماس‌گیرنده با پلیس فتا نیز تنها برای اطلاع از این نوع شیادی‌ها تماس گرفته و درخواستی رسمی برای پیگیری شکایتشان نداشتند، کارشناسان تنها برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های بعدی وارد ماجرا شدند و تحقیقات گسترده‌ای را در فضای سایبر آغاز کردند.

رسیدن به یک دانشجوی انصرافی

مأموران با ردزنی متهم و پیگیری حساب‌هایی که پول‌های واریزی به آن واریز شده بود، متوجه شدند که این مبالغ پس از چند بار گردش در حساب‌های مختلف در نهایت صرف خرید شارژ تلفن همراه یا دیگر خریدهای اینترنتی شده بود. ردزنی‌های تخصصی منجر به چهره‌زنی عامل اصلی این کلاهبرداری‌ها در مشهد شد و مأموران پس از هماهنگی قضایی متهم را که یک دانشجوی انصرافی 23ساله بود در مشهد دستگیر کردند.

پیش‌تر با شگرد «اد کن و پول بگیر» کسب درآمد می‌کردم

با آغاز بازجویی‌ها و رویارویی متهم با مدارک و مستندات پلیسی، او به‌جرمش اعتراف کرد و علتش را کسب درآمد عنوان کرد. بررسی سوابق متهم نیز با اظهارات خودش نشان داد که او قبلا در کانال‌های تلگرامی با شگرد «اد کن جایزه بگیر» اقدام به کلاهبرداری می‌کرده و از چند ماه قبل نیز این شگرد را آغاز کرده است. هرچند جوان 23ساله مدعی بود که فعالیت مخربش را تازه آغاز کرده است، اما بررسی‌ها نشان داد که از سه‌ماه قبل شروع به این کار کرده و تاکنون از حدود دویست نفر کلاهبرداری کرده است.

محمدجواد ابوعطا

کدخبر: 799821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟