دادستان قزوین : قتل و جنایت در محمدیه با نظارت بیشتر قابل پیشگیری بود

به گزارش رکنا، محمد قاسمی در اولین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه آب و مجرمین سابقه‌دار که صبح چهارشنبه در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری قزوین برگزار شد اظهار کرد: هم‌اکنون برای کنترل مجرمین و پیشگیری از اعمال مجرمانه برنامه‌ها و اقدامات خوبی در جریان است بااین‌حال نباید به وضع موجود قانع شویم چراکه کار زمین مانده زیاد است و حس امنیت باید به امنیت پایدار تغییر چهره بدهد و ناامنی به خانه بزه‌کار بازگردد.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین ادامه داد: ظرفیت موجود و قوانین با کاری که باید انجام شود تناسب ندارد و همان‌طور که مورد توجه همگان است دستورالعمل موجود باید به قانونی تبدیل شود که ضمانت اجرا داشته باشد.

این مسئول گفت: مردم امنیت را از دستگاه قضا و نیروی انتظامی مطالبه می‌کنند و ما نیز باید پاسخگوی مردم باشیم لذا کمبود امکانات نباید سد راه بشود، در این زمینه برخی کمبودها به‌طور ملی است ولی برخی از موضوعات در سطح استان قابل حل است که باید در جهت آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام داشت.

وی گفت: وقتی کسی حرفه‌ای است ما هم باید حرفه‌ای برخورد کنیم ولی این توجیه که ما امکانات لازم را نداریم نمی‌تواند دلیلی باشد که کار را رها کنیم.

قاسمی ابراز کرد: در خصوص استان قزوین بارها مطرح شده که در ساختار کمبود داریم بااین‌حال برای روبه‌رو شدن با وضعیت موجود باید به دنبال مجرم بگردیم و آن‌هایی را که می‌شناسیم رصد کنیم.

وی اضافه کرد: در مورد اتفاقی که در خیابان محمدیه اتفاق افتاد اگر نظارت‌ها با دقت انجام می‌شد می‌توانستیم از نزاع و قتل جلوگیری کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین یادآور شد: باید از ظرفیت قانون در برابر مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار به نحو مطلوب بهره برد، برای مثال باید از ارفاق قانون در برابر سابقه‌دارها با جدیت جلوگیری و منع به عمل آید.

این مسئول افزود: بانک اطلاعاتی دستگاه‌های متولی بسیار مهم است و از طرفی ادبیات مشترک و رسیدن به تعاریف مشترک بین اعضای کمیته در برابر وظیفه مشترکی عهده‌دار شده‌اند هم در پیشبرد اهداف قابل توجه است.

وی عنوان کرد: نباید از اوباش نوظهور که در فضای مجازی و در اپلیکیشن‌های مختلف امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کنند غافل بود و این اتفاقات باید به‌صورت روزانه رصد شوند.

قاسمی با تأکید بر اینکه در محیط زندان باید اصلاح اتفاق بیفتد و ارتباط زندانیان کنترل شود یادآور شد: بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌ها در زندان برنامه‌ریزی می‌شود و همین مجرمان برای درگیری‌های بعدی قرار خود را در زندان‌ها تنظیم می‌کنند، قطعاً باید روی این مسئله هم تأمل کرد.

این مسئول با اشاره به این موضوع که باید پیش از ارتکاب به جرم سراغ مجرمان رفت توضیح داد: نگذاریم مجرم از حالت خفیف به حالت شدید وارد شود و باید جلو رشد این هرم که هرروز بزرگ‌تر می‌شود را بگیریم.

وی تبیین کرد: در پیشگیری از وقوع جرم کاه‌ی نگاه ما جلوگیری از روی دادن بزه و برچیدن زمینه‌های آن است و گاهی هم باید به رفتار بزهکار برای پیشگیری از وقوع جرم باید دقت شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: جرایم خشن بازتاب منفی زیادی در فضای مجازی دارد و آرامش روانی جامعه را تا مدت‌زمان طولانی به هم میزند و تحت تأثیر قرار می‌دهد، در این زمینه‌ها باید دقت و جدیت بیشتری به خرج داد.

قاسمی مطرح کرد: بسیاری از عوامل بزهکاری معتادین متجاهر هستند، در کمپ‌ها باید روی اصلاح اخلاقی آن‌ها کار شود و نیز برای آینده آن‌ها برنامه‌ای وجود داشته باشد در غیر این صورت خروج از کمپ برابر است با از سر گرفتن اقدامات پیشین که قطعاً این موضوع مطلوب نیست.

این مسئول ضمن اشاره به این موضوع که مجرمان حرفه‌ای و سابقه‌دار پس از آزادی از زندان نیز باید همواره مورد نظارت قرار بگیرند تبیین کرد: این افراد وقتی به جامعه برگردند هم باید نظارت شوند.

دادستان قزوین در خاتمه خاطرنشان کرد: حاشیه شهرها مهم‌ترین محل شکل‌گیری رفتارهای بزهکارانه هستند، امکانات رفاهی و فرهنگی و ساختار امنیتی در این بخش‌ها باید تقویت شود تا فرد امکان ارتکاب به جرم را نداشته باشد.

وی افزود: تجربیات بزرگ‌ترین داشته ما است و باید از آن‌ها بهره ببریم و با بهره از آن‌ها طوری عمل کنیم که ما دست پیش را در بر داشته باشیم و امنیت بیشتری را برای جامعه به همراه بیاوریم.

کدخبر: 789741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟