تخریب کنندگان فضای سبز مجازات می شوند

طبق قانون مجازات اسلامی، هر کس درختان موجود در معابر، میادین، بزرگراه ها و پارک ها، باغات و محل هایی که به صورت باغ شناخته می شود و در محدوده یا حریم قانونی شهرها قرار دارد را با آگاهی و عمدی و بر خلاف ضوابط لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز قطع یا موجبات از بین رفتن آن ها را فراهم آورد، علاوه بر الزام به جبران خسارت، به حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم می شود.

چنانچه قطع درختان به دلیلی از جمله پوسیدگی ، خشک شدن ، آفت زدگی و غیره ضرورت داشته باشد می توان با اجازه شهرداری و دریافت مجوز به قطع درخت اقدام کرد، قطع هیچ درختی بدون مجوز از شهرداری ممکن نیست. درخت یا درختانی که در محدوده شخصی ملک افراد قرار دارند مورد حمایت مأموران شهرداری هستند و کسی حق ندارد درختی را قطع کند.

خسارت به درختان یک جرم محسوب شده و افرادی که به عمد به درختان آسیب می رسانند مشمول ماده7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز شده و جبران خسارت برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است، مجازات جرائم مقرر در قانون درباره قطع و ایجاد زمینه از بین رفتن درختان، قابل تعلیق و یا تبدیل به جزای نقدی نیست و احکام صادره فقط قابل پژوهش خواهد بود.

باید توجه داشت هر کس اعم از مأموران مجری این قانون و یا سایر اشخاص، درباره تخریب فضای سبز به هر نحو، گزارشی خلاف واقع بدهد به حبس تا سه سال محکوم می شود مگر اینکه در قوانین جزایی مجازات شدیدتری پیش بینی شده باشد که در این صورت به مجازات اشد محکوم خواهد شد. رعایت مفاد این قانون الزامی است.

کدخبر: 786175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟