بازداشت پدرخوانده 16 ساله تبهکاران مجازی در مشهد

اولین سرنخ از حضور یک پدرخوانده

پیگیری های پلیس فتا ی استان مازندران از ردزدنی یک شیاد که به بهانه سامانه ثنا از 18نفر کلاهبرداری کرده بود، در حالی به نتیجه رسید که متهم دستگیر شده در اعترافی مهم اعلام کرد در فضای مجازی با فردی دیگر آشنا شده و او برنامه جعلی سامانه ثنا را برایش تهیه و در اختیارش گذاشته است اما در قبال این اقدام ماهانه مبالغی را دریافت می کند.

درحالی پلیس فتای استان مازندران به این سرنخ مهم رسیده بود که پیش تر نیز متهمانی در استان های دیگر اظهارات مشابهی را اعلام کرده بودند و به نوعی از حضور یک پدرخوانده در پس این پرونده خبر می دادند که بدون به جا گذاشتن هیچ سرنخی این افراد را همچون عروسک های خیمه شب بازی به سرقت وامی داشته است.

آغاز تحقیقات گسترده برای یافتن متهم

در ادامه کارشناسان پلیس فتای نیروی انتظامی شاخه ای از تحقیقات محرمانه برای یافتن متهم را در دستور کار قرار دادند. بررسی های اولیه نشان می داد که متهم اصلی بدون به جا گذاشتن هیچ ردپایی تنها با یک آی دی تلگرامی با متهمان دستگیر شده در ارتباط است و بسیار هوشمندانه خود را از چشمان قانون مخفی می کرده است.

اما این موضوعی نبود که پلیس را از میدان خارج کند. تحقیقات گسترده ای درباره این پرونده آغاز شد و به جایی رسید که مأموران توانستند محدوده جغرافیایی متهم را در خراسان رضوی ردزنی کنند.

در جست وجوی متهم خراسانی

با روشن شدن محل اختفای احتمالی متهم در خراسان رضوی پیگیری پرونده به پلیس فتای استان سپرده شد و سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی دستور ویژه ای برای رسیدگی به این پرونده صادر کرد.

کارشناسان فنی پلیس فتای استان با آغاز ردزنی های خود در فضای مجازی خیلی زود به یکی از شهرستان های استان رسیدند و با احتمال اینکه متهم ساکن این شهرستان باشد، پلیس فتای شهرستان کاشمر را در جریان موضوع قرار دادند.

دستگیری پدرخوانده 16ساله

ادامه پیگیری ها در کاشمر مأموران را متقاعد کرد که با یک دانش آموز روبه رو هستند، هرچند باورش سخت بود اما همه سرنخ ها علیه این دانش آموز سال دهمی بود و در نهایت کارشناسان پلیس فتا با هماهنگی های لازم این پسر جوان را به پلیس فتا منتقل کردند.

هرچند متهم و خانواده اش به این ماجرا اعتراض داشتند، اما این فرد دست کم برای رفع ظن و گمان و پاسخگویی درباره سرنخ های کشف شده، باید به سؤالات کارشناسان پاسخ می داد.

یک اعتراف دیرهنگام

خانواده این دانش آموز کاشمری که مطمئن بودند اشتباهی رخ داده است، همچنان بر طبل انکار می کوبیدند و معتقد بودند اشتباهی رخ داده است. پسر نوجوان نیز قصد داشت تحقیقات را با همین فرمان پیش ببرد، اما در پاسخ به سؤالات فنی کارشناسان خیلی زود به تناقض گویی افتاد و نتوانست از خودش دفاع کند.

این فرد که نتوانسته بود نتایج تحقیقات را به حاشیه براند، در اعترافی دیرهنگام جرمش را پذیرفت و خانواده اش را در میان بهت و حیرت تنها گذاشت.

در فضای مجازی آموزش دیدم

متهم که در رشته رایانه تحصیل می کند درباره شگرد به کارگرفته شده در این پرونده اعتراف کرد که همه آموزش های لازم را در بستر فضای مجازی یاد گرفته است و از آنجایی که رشته تحصیلی اش نیز رایانه بوده است، خیلی زود با فوت و فن ساخت بدافزارها آشنا می شود. او که می دانسته اگر خودش بخواهد مستقیم حساب شهروندان را خالی کند، خیلی زود دستگیر می شود، در شگردی جدید پس از برنامه ریزی بدافزار، آن را به شیادان فضای مجازی می فروخته و مبالغی را از این افراد دریافت می کرده است.

این پسر 16ساله برنامه بدافزار را طوری طراحی کرده بود که هرماه افراد استفاده کننده از آن باید برای به روزرسانی اش مبلغ پنج میلیون تومان به او می پرداختند. شیوه استفاده از این بدافزار این گونه بود که افراد به بهانه های مختلفی همچون ابلاغ الکترونیکی ، رجیستر تلفن همراه، تمدید آگهی در سایت دیوار، پرداخت قبض برق و یا جریمه تخلفات رانندگی و دانلود فیلم و...، پیامک های انبوهی را برای شهروندان ارسال می کردند و در انتهای هر پیام، لینک بدافزار را نیز می نوشتند که با مراجعه افراد به لینک داده شده، اطلاعات کارت بانکی شان به سرقت رفته و حسابشان تخلیه می شد.

خانواده متهم نیز درباره اینکه آیا می دانسته اند فرزندشان چگونه درآمدهای نجومی داشته مدعی شدند از این موضوع اطلاعی نداشته و از آنجایی که به توانایی های پسرشان اطمینان داشته اند فکر می کرده اند او با توجه به تخصصش و حضور در حوزه رمزارزها در حال کسب درآمد است.

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی تحقیقات درباره این پرونده و مشخص شدن مبالغی که این فرد از دیگران دریافت کرده و همچنین افرادی که این بدافزار را دریافت کرده اند، ادامه دارد.

محمد جواد ابوعطا

کدخبر: 778852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟