جزئیات تلخ 9 قربانی مین های جا مانده از جنگ / از قطع عضو تا مرگ های دلخراش

با گذشت 33سال از پایان جنگ تحمیلی ، آثار مخرب آن هرازگاهی خودش را در مناطق مرزی نشان می‌دهد. انفجار مین‌ها و گلوله‌های عمل‌نکرده که سال‌هاست در زمین جا خوش کرده‌اند، تاکنون جان افراد بی‌گناه زیادی را گرفته یا باعث جراحت‌شان شده است. در این گزارش به مهم‌ترین حوادث مربوط به یادگاری‌های مرگبار جنگ در ماه‌های اخیر می‌پردازیم.

به‌ گزارش رکنا، تازه‌ترین قربانی مین‌های به‌جامانده از دوران جنگ، پسری 10ساله از عشایر کوچ‌رو شهرستان دهلران واقع در استان ایلام است که روز یکشنبه بر اثر انفجار مین جانش را از دست داد.

ماجرا از این قرار بود که این کودک 10ساله در حوالی منطقه ابوغویر شهرستان دهلران مشغول چرای دام بود. او نمی‌دانست محلی که دام‌هایش را برای چرا آورده، آلوده به مین است. دام‌ها در حال چرا بودند که ناگهان یکی از آنها روی مین رفت و انفجار مهیبی رخ داد. اما این همه ماجرا نبود؛ چراکه ترکش مین به سینه پسر 10ساله اصابت کرد و او به‌شدت مجروح شد. به‌دنبال این حادثه، نزدیکان این پسر او را به درمانگاه بخش دشت عباس رساندند اما شدت جراحت و خونریزی او به حدی بود که روی تخت درمانگاه جان خود را از دست داد.

اولین انفجار سال

اولین انفجار مربوط به مهمات به‌جامانده از جنگ در سال1400، سوم فروردین‌ماه در بخش مرزی سومار قصرشیرین اتفاق افتاد؛ جایی که انفجار یک مین باعث مصدومیت زنی 40ساله شد. این زن که از عشایر منطقه است، از منطقه‌ای به نام چقاحمام که در دوران جنگ توسط عراق مین‌گذاری شده بود عبور می‌کرد که انفجار مین باعث شد او از ناحیه پای چپ مجروح و به بیمارستان منتقل شود.

مچ پایی که جا ماند

تاکنون افراد زیادی از عشایر و مرزنشینان کشورمان بر اثر انفجار مین و گلوله‌های به‌جامانده از دوران جنگ دچار معلولیت و قطع عضو شده‌اند. یکی از این افراد جوان 35ساله‌ای است که ششم تیرماه امسال در حالی که از منطقه چم‌ هندی دشت عباس شهرستان دهلران عبور می‌کرد، روی مین رفت. در جریان این انفجار مچ پای او قطع شد. همچنین شدت حادثه به حدی بود که این جوان دچار موج‌گرفتگی نیز شد و برای درمان به مرکز درمانی انتقال یافت.

انفجار خونین خمپاره

یکی از تلخ‌ترین انفجارهای مهمات به‌جامانده از دوران جنگ، شامگاه 14تیر امسال در کرمانشاه اتفاق افتاد. دو جوان بی‌خانمان در حوالی شهرک جلالیه مشغول جمع‌آوری ضایعات بودند که ناگهان انفجار مهیبی اتفاق افتاد. در جریان این حادثه یکی از آنها در دم جانش را از دست داد و دومین نفر نیز که دچار جراحت شدیدی شده بود پس از انتقال به مرکز درمانی جان باخت. با حضور تیم چک و خنثی در محل و بررسی علت حادثه، مشخص شد که انفجار یک خمپاره عمل‌نکرده که از دوران جنگ باقی مانده دلیل این حادثه بوده است.

مرگ 2 چوپان با انفجار گلوله

عشایر و دامداران بیش از دیگران در معرض خطر انفجار مهمات باقیمانده از دوران جنگ هستند و تعداد زیادی از آنها جان خود را از دست داده یا دچار معلولیت شده‌اند. 18تیر امسال نیز انفجار گلوله‌ای جنگی در حوالی سقز جان دو چوپان را گرفت. این دونفر در حال چرای دام‌هایشان در نقطه صفر مرزی سقز، در مرز سیف روستای بسطام بودند که انفجار گلوله‌ای جنگی باعث مرگ هردونفرشان شد. بررسی‌ها نشان داد که این دوجوان با گلوله‌های جنگی آشنایی نداشتند و پس از دیدن این گلوله از سر کنجکاوی به آن نزدیک شده و دست زده بودند که این حادثه اتفاق افتاد.

دلهره از شایعات

فقط انفجارهای گاه و بی‌گاه مین‌ها و گلوله‌های جامانده از دوران جنگ نیست که مرزنشینان را نگران کرده، بلکه گاهی شایعاتی که در این‌باره منتشر می‌شود نیز آنها را وحشت‌زده می‌کند. یکی از این شایعه‌ها اواخر تیرماه درباره دیده‌شدن مین در تالاب هورالعظیم منتشر شد. شایعه‌ای که حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت.

اما واقعیت چه بود؟ نادر عمیدزاده، مدیرکل انتظامی و مرزی استانداری خوزستان در این‌باره گفت: شواهد موثقی مبنی بر نمایان‌شدن مین پس از کاهش سطح آب تالاب هورالعظیم مشاهده نشد اما برای بررسی ماجرا یک‌گروه از مرکز مین‌زدایی به منطقه اعزام شد که در بررسی میدانی مشخص شد شیء مشاهده‌شده تنها درپوش مین است که جمع‌آوری شد.

شهادت 2 نیروی مین‌روبی

یکی دیگر از حوادث مرگبار امسال، 24مرداد در بخش چم‌هندی دهلران اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که گروهی از نیروهای مرکز مین‌روبی مشغول انجام عملیات پاکسازی بودند که انفجار مهیبی رخ داد و دونفر از آنها به نام‌های علی اکبری و سیدمهدی جوادی که هردو اهل دهلران بودند به شهادت رسیدند. شواهد به‌دست‌آمده نشان داد مین والمرا باقیمانده از دوران جنگ علت این حادثه بود.

انفجار هنگام پخت نان

بعضی عشایر و مرزنشینان هنگام زندگی روزمره‌شان هم از مین‌های باقیمانده دوران جنگ در امان نیستند. مثل زن 50ساله‌ای که چندی قبل در حال پخت نان بود که یک مین در چندقدمی‌اش منفجر شد.

این حادثه 11آبان در منطقه گندم‌بان قصرشیرین رخ داد. ماجرا از این قرار بود که این زن برای پخت نان از چادر عشایری بیرون آمده بود که ناگهان یک قبضه مین به‌جامانده از دوران دفاع‌مقدس منفجر شد. درپی این حادثه زن میانسال مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

قطع عضو در بازارچه مرزی

20آذرماه امسال نیز حادثه تلخی در بازارچه مرزی پرویزخان اتفاق افتاد. یکی از کارگران بازارچه مرزی هنگام نشستن روی تپه‌های داخل پایانه دستش با یک قبضه مین برخورد کرد و همین برخورد ساده باعث انفجار شد. در این حادثه این کارگر از هر دو دست مجروح شد و یک بند از انگشت دست چپش قطع شد.

منبع: همشهری

کدخبر: 756104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟