سناریوی کثیف یک کارگردان برای کارگردان سرشناس / پلیس مشهد برملا کرد

 هر دو کارگردان، استاد دانشگاه، همکار و از آن مهم تر با هم رفیق بودند.

از روزی که مشکلاتی در فضای مجازی گریبان گیر یکی از این کارگردان های مطرح کشوری شد و ذره ذره آبروی او را در کوره جرائم غیراخلاقی آب کرد، هیچ کس گمان نمی برد که یک کارگران دیگر پشت این سناریوی کثیف باشد و آن را کارگردانی کند، آن هم تنها برای جلب توجه دیگران به خود.

اما این تنها یک نمونه از جرائم غیراخلاقی در فضای سایبر است که این روزها جامعه با آن دست و پنجه نرم می کند.

پیچیدن سناریوی کثیف برای یک کارگردان

به گزارش رکنا، با شکایت یک کارگردان مشهدی که وجهه کشوری دارد و خیلی ها آثار ش را در فضای ملی دنبال می کنند، او برای پیگیری شکایتش راهی پلیس فتای خراسان رضوی شد.

با گشوده شدن مشکلاتی که از مدتی پیش، زندگی را بر این کارگردان حرام کرده بود، کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی متوجه شدند که مدتی قبل صفحه این فرد هک شده است. بعد از مدتی نیز مطالب توهین آمیز و غیراخلاقی همچون ارتباط داشتن آقای کارگردان با شاگردانش در صفحه اش بارگذاری شده بود، به نحوی که او دیگر نمی توانست سرکلاس هایش حاضر شود تا چه رسد پا به محافل هنری بگذارد.

با شروع اقدامات فنی-پلیسی در این پرونده، مأموران متوجه شدند که شاکی امنیت صفحه اش را بالا نبرده و از تأیید دو مرحله ای استفاده نکرده است و همین موضوع باعث شده تا سودجویان از این موضوع سوءاستفاده کنند.

بررسی های بعدی پلیس منجر به کشف سرنخ هایی در فضای سایبر شد که نشان می داد یکی از همکاران شاکی که او نیز کارگردان و استاد دانشگاه است در این پرونده نقش داشته است. کارشناسان با دعوت از مظنون و طرح اتهام، او را متهم به مزاحمت سایبری کردند که با واکنش منفی این فرد روبه رو شدند.

اما سرانجام متهم با مشاهده مدارک و مستندات مستدل در پرونده، اتهامش را پذیرفت و اعتراف کرد که با توجه محافل هنری مشهد و کشور و همچنین رشد روزافزون همکارش در حوزه دانشگاه، برای انتقام گیری و پیشگیری از رشد او صفحه اش را از دسترس خارج کرده و اقدام به ایجاد یک صفحه دیگر در فضای اینستاگرام کرده است.

سوء استفاده از معلمان و پرستاران

بررسی پرونده های موجود در پلیس فتای خراسان رضوی نشان می دهد که این روزها هیچ قشری در جامعه از مشکلات ناشی از بی احتیاطی در فضای مجازی مصون نیستند و یگانه راه در امان ماندن از مشکلات، آموزش استفاده اصولی و فرهنگ سایبری است.

یکی دیگر از پرونده هایی که کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی به آن ورود کردند ماجرای هک شدن صفحه یک معلم بود که شیادان با در اختیار گرفتن این صفحه در شبکه اجتماعی اینستاگرام، در پیام هایی به مخاطبانش از آن ها درخواست پول کرده بودند. یا در پرونده دیگری، سودجویان صفحه شخصی یک پرستار در فضای مجازی را از دسترس خارج کرده و برای بازگرداندن این صفحه به مالک اصلی از او درخواست باج کرده بودند.

این مشکل برای یکی از مربیان ورزشی بنام مشهدی که دارای باشگاه معتبری در مشهد است، نیز رخ داده بود و افرادی ناشناس با در اختیار گرفتن صفحه شخصی او، اقدام به سم پراکنی درباره اعتبار شاکی کرده بودند.

ورود دانش آموزان به حوزه جرائم مجازی

آموزش آنلاین در کشور فرصتی مهیا کرد تا بیشتر دانش آموزان برخلاف سنت آموزش و پرورش که از همراه داشتن تلفن همراه در مدارس پیشگیری می کرد، گوشی های هوشمندی در اختیارشان قرار گیرد.

در این میان نبود نظارت های کافی بر عملکرد کودکان و نوجوانان، آموزش ندیدن دانش آموزان درباره مخاطرات در فضای مجازی، همه و همه موجب شده تا مشکلاتی گریبان خانواده ها، معلمان و حتی خود دانش آموزان را بگیرد.

به طوری که شیادان با شناسایی دانش آموزان در فضای سایبر با تهدید و تطمیع آن ها را مجبور به اقداماتی علیه دیگران می کنند. مثلا در یک پرونده شیادی از دانش آموز خواسته بود که در ازای منتشر نکردن تصاویر پروفایلش مبلغی به او بپردازد، دانش آموز هم که نمی دانسته همه افراد می توانند تصاویر پروفایل او را ببینند و این موضوع یک تهدید نیست به خواسته های نامشروع این فرد پاسخ داده و مبالغی را به او داده بود.

12درصد پرونده های سایبری جرائم غیراخلاقی است

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، امروزه 12درصد از کل پرونده های تشکیل شده در پلیس فتای استان مرتبط با جرائم غیراخلاقی در فضای سایبر است.

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به خصوص دانش آموزان، آموزش های لازم برای استفاده از فضای مجازی را نیاموخته اند بیان کرد: در یکی از پرونده ها که استیکر معلم یکی از مدارس خوب مشهد با الفاظی زشت در شبکه شاد منتشر شده بود، کارشناسان متوجه شدند که این اقدام از سوی یکی از دانش آموزان همان معلم انجام شده و انگیزه اش انتقام گیری از معلم برای کمبود توجه به این دانش آموز بوده است.

وی ادامه داد: امروز که تمام دانش آموزان به فضای سایبر دسترسی دارند، خانواده و معلمان باید دوشادوش فرزندان و دانش آموزانشان در این فضا حرکت کنند و هرکجا مشکلی برای آن ها رخ داد، مشکل را مرتفع کنند. اما گاهی این دو قشر رودرروی دانش آموز می ایستند و چنان عرصه را بر کودک یا نوجوان سخت می کنند که او برای انتقا م گیری از خانواده یا مدرسه دست به جرائم غیراخلاقی می زند.

کدخبر: 748436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟