90 قاتل تا پای چوبه دار رفتند / چرا در کرمان اعدام نشدند؟

یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان ظهر امروز در نشست خبری به‌مناسبت تاسیس شوراهای حل اختلاف اظهار داشت: در کشور ما حل و فصل اختلافات و دعاوی از طریق داوری و صلح و سازش سابقه دیرینه‌ای دارد که در نظام قضایی کشور دچار تحولات تاریخی زیادی شده است.

به گزارش رکنا، وی بیان کرد: با تصویب ماده ۱۸۹ قانون برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه ۷۹ روند مصالحه و نهادینه کردن مصالحه و سازش در نظام قضایی کشور دچار تحول شگرفی شد.

 بازگشت ۹۰ نفر از پای چوبه دار در کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه نهاد شوراهای حل اختلاف در سال ۸۱ به نظام قضایی کشور پیوست، ابراز داشت: کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، جلب مشارکت‌های مردمی به منظور رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا از پیچیدگی کمتری برخوردارند از جمله اهداف شکل‌گیری شوارهای حل اختلاف به‌شمار می‌رود.

موحد ادامه داد: در استان کرمان نیز شهرستان بردسیر به عنوان شورای حل اختلاف انتخاب شد و شوراهای حل اختلاف کارشان را آغاز کردند و پس از عملکرد موفق آنها در نهایت شوراها در سطح استان کرمان توسعه پیدا کرد.

وی از فعالیت ۳۱۲ شورای حل اختلاف در استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: ۱۲۷ شورا صلاحیت صدور حکم را دارند که احکام از سوی قضات شوراها ارائه می‌شود.

موحد عنوان کرد: ۹۹ شورای حل اختلاف صلحی داریم که وظیفه آنها انجام مذاکرات اصلاحی بین طرفین و مختومه‌کردن پرونده با سازش است و ۸۶ شورای حل اختلاف روستایی داریم که صلاحیت صدور حکم را ندارند.

وی همچنین شمار اعضای شوراهای حل اختلاف استان کرمان را یک‌هزار و ۴۳۱ نفر ذکر کرد و بیان داشت: ۲ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۹۸۱ فقره پرونده از بدو تاسیس تا امروز وارد شوراهای حل اختلاف استان کرمان شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: ۲ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۲۹  فقره پرونده در شوراها مختومه شده و ۸۰۳ هزار و ۱۴۱ فقره پرونده با سازش همراه بوده و حدود نیمی از پرونده‌های قابل مصالحه شورای حل اختلاف در استان کرمان با سازش مختومه شده است.

موحد اضافه کرد: ۵ هزار و ۵۹۹ نفر آزادی خود را به‌دست آورده‌اند که ۶۳ درصد پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف زندان‌های استان کرمان به سازش رسیده‌اند.

وی تصریح کرد: در پرونده‌های حکم قصاص از سال ۹۲ تاکنون ۹۰ محکوم به قصاص با مداخله شوراهای حل اختلاف استان کرمان و هیئت‌های صلح و سازش منتهی به سازش بین اولیا دم مقتول و محکوم علیه شده است.

موحد میزان شاخص صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان کرمان را مطلوب خواند و از کسب رتبه چهارم مصالحه در کشور خبر داد و یادآور شد: برای صلح و سازش بیشتر در استان کرمان اقداماتی چون افتتاح کانون داوری، برگزاری آزمون داوری و میانجی‌گری، ستاد صبر«صلح، بخشایش و رضایت»، تشکیل هیئت‌های صلح، انجام شده و یا در دست اقدام است

کدخبر: 738940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟