سرنوشت پرابهام 32 قاتل که باید اعدام می شدند ؟

 رئیس کل دادگستری استان همدان اظهار داشت: ۳۲ متهم قتل عمد در این استان طی ۲۵ ماه گذشته با تلاش ستاد تألیف قلوب دادگستری برای نهادینه کردن فرهنگ بخشش و گذشت اولیای دم، از قصاص و مرگ نجات یافتند. 

"محمد رضا عدالتخواه"روز سه شنبه افزود: پایین بودن آستانه تحمل افراد و ناتوانی در مدیریت رفتار حتی در مسائل کوچک و کم اهمیت می تواند منجر به بروز حادثه و قتل شود.

به گزارش رکنا، وی با اشاره به وجود و تشکیل پرونده های قتل ناشی از اتفاقات و حوادث بسیار کوچک و کم اهمیت در استان همدان، اظهار داشت: راه اندازی ستاد تالیف قلوب نقش بسیار چشمگیری در ترویج فرهنگ بخشش و گذشت اولیای دم برای صلح و سازش پرونده ها و بخشش متهمین در این استان شده است.

 به گفته وی، برخی مواقع متهم با حضور در زندان متنبه می شود به نحوی که در یکی از پرونده های قتل، فرد شرور پس از حضور در زندان به حافظ قرآن تبدیل شد.

 وی با بیان اینکه کمیته ای تحت عنوان "معتذرین" نیز در دادگستری تشکیل و راه اندازی شده است، گفت: اعضای این کمیته با فعالیت در کلانتری، دادگاه، زندان و دادگستری پلی برای مودت بین شاکی متهم ایجاد و در صورت ابراز ندامت و پشیمانی متهم و عذرخواهی از شاکی، زمینه صلح و سازش در روند بررسی پرونده فراهم می شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: درهمین ارتباط طی ۲ سال گذشته ۱۵ هزار نفر از متهمین پرونده ها در استان همدان با تلاش این کمیته عذرخواهی و ابراز پشیمانی کرده اند که از این تعداد با گذشت شاکیان، بیش از ۶ هزار نفر بخشیده شدند.

وی گفت: طرح کمیته معتذرین به عنوان یک اقدام و الگو، دوره ریاست آیت الله رییسی در قوه قضاییه مطرح و دادگستری همدان مکلف به تسری این طرح در دیگر استان ها شد.

عدالتخواه تاکید کرد: با اطمینان می توان گفت که در صورت راه اندازی این کمیته در کشور می توان سالانه از شکل گیری ۲ میلیون پرونده کیفری جلوگیری کرد.

وی در ادامه از تشکیل ۳۷ شعبه قضایی جدید طی ۲ سال گذشته در دادگستری استان همدان خبر داد و گفت: طبق گزارش رسمی سازمان زندان ها این استان رتبه نخست کشور از نظر تعداد افراد بهره مند از عفو در سال گذشته را کسب کرده است.

وی، کسب رتبه نخست در اتقان آرای قضایی با ۱۲ درصد نقض احکام در مقایسه با شاخص کشوری که ۲۰ درصد است و کسب رتبه پنجم در جلب رضایمندی و کسب رتبه برتر در محقق کردن درآمدهای ابلاغی را از جمله توفیقات دادگستری استان همدان ذکر کرد.

کدخبر: 733275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟