پشت پرده تاسف بار کشف کروکودیل در مشهد

تورج همتی، مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی، در این خصوص اظهار کرد: سال ۹۳ از یک متقاضی درخواستی مبنی واردات ۴۰۰ سر کروکودیل به منظور پرورش آن‌ در استان به دست ما رسید. همان سال پیگیری‌های لازم توسط متقاضی انجام شد و او به صورت مکرر به سازمان مرکزی و اداره کل مراجعه می‌کرد.

به گزارش رکنا، وی افزود: در سه سال اخیر پیگیری‌های وی بیشتر شد. نهایتا در سال ۹۸ ایراداتی به درخواست وی وارد و سپس رفع شد و پروانه بهره‌برداری برای واردات ۸۰ سر کروکودیل با هماهنگی سازمان مرکزی برای مزرعه پرورش کروکودیل در مشهد در همین سال صادر شد که قرار است به زودی وارد استان شود.  

ماجرای ورود کروکدیل ها در مشهد چیست؟

همتی با بیان اینکه در مجوزی که صادر شده تمام شرایط و ضوابطمان را در ۲ صفحه به متقاضی اعلام کردیم، گفت: متقاضی ملزم بود تمام این شرایط را رعایت کرده و اگر مشکلی بود، آن را رفع کند. طبیعتا اگر وی این ضوابط را رعایت نمی‌کرد، هم مجوز ما باطل می‌شد و هم با فرد متقاضی برخورد قانونی می‌کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: ۵ سال طول کشید تا متقاضی پروانه را اخذ کند چون اشکال کار بیشتر به بروکراسی‌های اداری و رعایت نشدن الزامات حین ساخت و اجرا توسط او بازمی‌گشت.

هر دفعه که همکاران درخواست ایشان را بررسی کردند، می‌دیدند که نقصی وجود دارد که باید رفع شود اما متقاضی مزبور برای مدت زیادی این مشکلات را رفع نکرد و به همین دلیل روند صدور مجوز چندین سال طول کشید.

وی در خصوص شرایط و ضوابط مشخص شده در مجوز پرورش کروکودیل گفت: به طور مثال یکی از ضوابط این بود که با مجوز صادر شده هیچ گونه دیگری جز کروکودیل وارد نشود.

همچنین ذکر شده که پرورش این گونه باید در آب شور باشد و در کنار آن هیچ گونه دیگری پرورش پیدا نکند. علاوه بر این به‌ کارگیری دامپزشک، جزئیات تغذیه گونه‌ها و... از دیگر شرایطی است که بر آن تاکید شده است.

همتی ادامه داد: آمار ورود و خروج، میزان تولد و مرگ‌ومیر گونه‌ها، بیماری‌ها، میزان دوز موادی که به عنوان مکمل مصرف می‌شود و... باید توسط پرورشگاه به صورت ادواری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش شود. همچنین باید از انتقال بیماری‌ها و هر گونه مرگ غیرطبیعی در این حیوانات‌ جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه دلایلی برای تکثیر و پرورش این گونه در استان وجود دارد، گفت: تجارت پوست کروکودیل احتمالا یک صنعت پربازده است که درآمد خوبی دارد.

پوست کروکودیل در جهان بسیار ارزشمند است. از این رو فرد متقاضی در حال پیشبرد یک فعالیت اقتصادی و تجاری است.

وی افزود: همچنین ممکن است این تجارت یک فعالیت در زمینه گردشگری هم باشد و علاقه‌مندان بتوانند از این گونه بازدید کنند. البته این موضوع نیازمند پروتکل‌های بیشتر و سخت‌تر است. فعلا آنچه متقاضی درخواست کرده، صرفا تکثیر و پرورش کروکودیل است.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از مجوزی مشابه این در سایر نقاط کشور صادر شده، گفت: در چابهار تعدادی کروکودیل نگهداری می‌شود که فکر می‌کنم بومی باشد اما نگهداری کروکودیل در آن خطه عمدتا به عنوان جاذبه گردشگری است نه تکثیر و پرورش.

کدخبر: 722872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟