پشت پرده خبر خروج شمش های طلا و دلار از کشور

به گزارش رکنا، بزرگترین افسانه در پاییز 87 با عنوان خروج 18.5میلیارد دلار (11میلیارد شمش طلا و 7.5 میلیارد اسکناس) از ایران با یک تریلی و کشف آن در ترکیه نقل شد. با عبور از شوک این شایعه ، حساب و کتاب‌ها نشان می‌داد انتقال 11میلیارد دلار شمش طلا به 22کامیون احتیاج دارد نه یک تریلی.

مورد اخیر انتشار تصاویر حمل شمش طلا در صندوق مهمات بود که به راحتی روبروی لنز دوربین‌ها جابجا می‌شد، فارغ از محاسبه اینکه جابجایی آن حجم طلا با وزن تقریبی 200 کیلویی در یک جعبه به راحتی یک چمدان ممکن نیست.

در جریان انتشار این شایعات که همراه تصاویری با هویت نامعلوم پراکنده می‌شود هدف ضربه زدن به ذهن مخاطب در همان نگاه اول است. گاه کپشن‌هایی خاص هم چاشنی کار می‌شود تا فرصت هر سبک سنگین منطقی را از مخاطب بگیرد.

و اما انتشار این اخبار در شرایطی که فشارهای اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند دو هدف عمده را دنبال می‌کند. الف) تشدید نارضایتی و برافروختن خشم مردمی مواجه با مشکلات خردکننده اقتصادی که یکی از این شمش‌ها با بسته‌های دلار می‌توانست زندگیشان را متحول کند. ب) طرح این مدعا که مسئولان نظام خطر سقوط و فروپاشی را احساس کرده‌اند و می‌کوشند ثروت‌های ملی را از کشور خارج کنند و در نتیجه شورش ثمربخش خواهد بود.

کدخبر: 705381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟