فیلم هایی درباره قتل های مشابه پدر بابک خرمدین + اسامی و جزییات

 با قتل بابک خرمدین کارگردان جوان ایرانی به دست پدر ومادرش شوک بزرگی را درجامعه به خصوص جامعه هنرمندان ایجاد کرد. اما تا به امروز در حوزه فیلم سازی،کدام یک از فیلم سازان به ماجرای فرزندکشی توسط والدین پرداخته اند.

به گزارش گروه چهره ها رکنا، ژانر وحشت،جنایی ،معمایی و رازآلود طرفداران زیادی را چه در سینمای ایران و چه در سینمای جهان دارد. با نگاهی به فیلم های ساخته شده در هالیوود و حتی بالیوود فیلم هایی با ژانر وحشت و اکشن نظر مخاطبان بیشتری را به خودجلب می کند.

پرداختن به ماجرای ماورالطبیعه ، زندگی پس از مرگ ،ارواح واجنه نیز موضوعاتی است که قابل توجه سینماگران قرار دارد. در این میان برخی از کارگردانان و نویسندگان به سراغ سوژه های ممنوعه می روند. سوژهایی با رویکرد جنسی و....

اما شواهد و جست وجوهای ما اینطور نشان می دهد کم تر فیلم سازی به سراغ موضوعاتی همچون فرزندکشی می رود. اما در این گزارش سعی کردیم به سراغ معرفی برخی از آثار سینمایی داخلی و خارجی با محوریت قتل فرزند برویم.

خانه پدری

خانه پدری یکی از فیلم هایی با محوریت فرزندکشی است، فیلمی که سالها از اکران در سینماهای کشور جلوگیری شد. حتی زمانیکه اجازه اکران پیدا کرد انتقادهای تندی را به همراه داشت.

خانه پدری فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۸۹ ایران است.

این فیلم که در دی ۱۳۹۳ اکران آن آغاز شده بود به دلیل وجود یک صحنه خشن با مشکلاتی در اکران روبرو و در روز اول اکران عمومی از پرده پایین کشیده شد. پس از پنج سال فیلم خانه پدری با اصلاحاتی جزئی و با رده‌بندی سنی بالای ۱۵ سال در تاریخ ۱ آبان ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شد، اما پس از پنج روز در ۶ آبان ۱۳۹۸ با دستور مستقیم دادستانی مجدداً توقیف شد. این فیلم در ۲۲ آبان ۱۳۹۸ مجدداً رفع توقیف شد.

این فیلم که قصه اتفاق‌های یک خانهٔ قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اوایل حکومت رضا شاه) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و ... در چند بخش ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده‌است. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) شخصیت اصلی این فیلم را، که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده، بازی می‌کنند.

ملوک دختر جوان یک خانواده سنتی است که به دلایل ناموسی، پدرش کلبحسن(مهران رجبی) خواهان مرگ او است و برای اینکار به پسر کوچکش به نام محتشم گفته تا قبری در زیرزمین حفر کند تا برای پاک کردن ننگ و حفظ آبروی خانواده، ملوک را دور از چشم مادر و خواهرانش کشته و در آنجا دفن کنند... فیلم «خانه پدری» پس از ۳ سال توقیف در جشنواره فجر ۳۲ اکران شد و اکثر منتقدان آن را ستودند.

حسین معززی نیا در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. موحد منتقم در روزنامه شرق درباره این فیلم گفته: عیاری در خانه پدری، روی فرهنگی زوم کرده‌است که در بطن خود پنهان‌کاری را پرورش می‌دهد و همه جنایت‌ها و خشونت‌ها و گره‌های بعدی نیز از دل آن زاده می‌شود. شخصیت‌های فیلم خانه پدری عامدانه در تلاش هستند تا دیگران متوجه کار آن‌ها نشوند.

این فیلم در روزهای چهارم و پنجم دی ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد، اما پس از آن اکران فیلم متوقف شد.

اکران مجدد فیلم از روز چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ آغاز شد و تا پنج روز ادامه یافت.

فیلم خانه پدری در تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۸ به دستور مستقیم دادستانی توقیف شد. در همین رابطه یک منبع آگاه به رسانه ها گفت: «این فیلم با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده‌است. کارگردان خانه پدری تعهد به تغییر با حذف صحنه‌های خشن فیلم داده بود که این کار انجام نشد، در نتیجه دادسرای فرهنگ و رسانه حکم به توقیف فیلم داد.» شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سازمان سینمایی در بیانیه‌ای درباره این اتفاق موضع‌گیری می‌کند.

در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۸ سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از ادامه اکران فیلم «خانه پدری» خبر داد و گفت: الآن نامه دادستانی تهران مبنی‌بر رفع توقیف این فیلم را دریافت کردیم.

نظرات درباره فیلم خانه پدری چیست ؟

اصغر فرهادی: فیلم خانه پدری خیلی خوب بود و من آن را خیلی دوست داشتم.

نرگس آبیار: جدا از فیلم خانه پدری نگاه رئال و مستند عیاری آموزه‌های زیادی برای سینما دارد که بسیاری از سینماگران از کارهای او الهام می‌گیرند.

محمدرضا شهیدی فر: این فیلم خیانت به تاریخ و مردم این سرزمین است. وقتی مردم را این‌چنین تعریف کردند به نظرم دیگر در آن هیچ امر قابل اثباتی وجود ندارد. حرف زدن درباره یک دروغ هم باید به نیتی باشد و برای تأثیر که آن‌هم در فیلم دیده نمی شود، جز این‌که بگوییم ایشان در دوره ای فیلم را ساختند که عصبانی و ناراحت بودند و البته این در فیلم نیز دیده می‌شد.

سعید سهیلی: ساختار مناسب و جذاب همراه با قصه‌ای خوب باعث می شود این فیلم درخشان دیده شود.

مسعود فراستی: این فیلم تنها فیلمی است که موافق توقیف آن هستم. این فییلم ضدملی و ضدایرانی است، یعنی یکی این را ببینید می‌گوید ما با این وحوش طرفیم؟ (لینک خبر فایل صوتی انتقاد تند مسعود فراستی از خانه پدری)

عزیزالله حمیدنژاد: فیلم سینمایی خانه پدری از جهت قصه و تکنیک کارگردانی بسیار موفق است و کیانوش عیاری در این فیلم سنگ تمام گذاشته است.

جمال شورجه: «خانه پدری» با توجه به اینکه مستقیماً در نمایش تضییع جامعه ایرانی با عقبه دینی و اعتقادی است، مستمسک منادیان دروغین حقوق بشر برعلیه ایران قرار می‌گیرد.

جمشید محمودی: امیدوارم آینده فیلمسازی من مانند کیانوش عیاری باشد. کسی که بعد از این همه سال همچنان فیلم محکمی مانند «خانه پدری» می سازد.

خانه پدری

مغزهای کوچک زنگ زده

مغزهای کوچک زنگ‌زده فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم به سبک درام گانگستری در فضایی اجتماعی، تلخ، جنایی و فیلم اکشن می‌باشد. نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی در نقش دو برادر، شخصیت‌های اصلی این فیلم را برعهده دارند.

در منطقه ای نزدیک البرز و زندان قزل حصار، یک آبادی وجود دارد که مختص فقیران و آشغال جمع کن‌ها و افراد به شدت گیر افتاده در تمکن مالی است. شکور، شاهین، شهره و شهروز به همراه پدر و مادرشان، در این آبادی زندگی می‌کنند. خشونت‌های جامعه و مسائل جمعی مواد مخدر به طوری این خانواده را تحت‌الشعاع قرار داده‌است که این خانواده از هم می‌پاشد.

اما بخشی از این فیلم مربوط به قتل دخترجوان خانواده می شود، بخشی که در آن فیلمی از ارتباط او با پسرجوانی لو می رفت. همین مسئله ناموسی باعث می شود برادر بزرگتر خانواده به همراه برادرکوچکتر اقدام به این کار کنند. هرچند دخترجوان این سریال خوش شانس تر از دخترجوان خانه پدری است و زنده می ماند.

مغزهای کوچک زنگ زده

بدترین: ناپدری ۱۹۸۷

پیش از آنکه تری اوکوئین در سریال «گمشدگان» بازی کند، او برای بازی در مجموعه فیلم های «ناپدری» که در ژانر اسلشر بود و ترسناک بود شناخته می‌شود. او خودش را به خانواده‌هایی که پدر ندارند القا می‌کند و پیش از آنکه به سراغ خانواده بعدی برود آن‌ها را به قتل می‌رساند.

32KEArDoOccs

درخشش ۱۹۸۰

جک نیکلسون در این فیلم سینمایی نقش پدر خانواده‌ای را داشت که برای زندگی به یک هتل در کوهستان می‌روند. اما پیش از این درهتل اتفاق ناگواری افتاده و چند نفر به قتل رسیده اند. این اتفاق برای شخصیت جک نیکلسون نیز می‌افتد و او قصد دارد همسر و فرزند خود را به قتل برساند. این فیلم بر اساس رمان استیفن کینگ و به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شده است.

c8dEWRi41ahq

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 688593 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟