آخرین تلاش برای نجات دانشجوی اندیمشکی از اعدام

به گزارش رکنا، پسر جوانی که از 6 سال قبل به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد چند روز قبل در شرایطی که برای اجرای حکم قصاص به قرنطینه منتقل شده بود با موافقت اولیای دم برای دریافت دیه از مجازات نجات یافت. حالا خانواده او چند روز بیشتر برای تهیه دیه فرصت ندارند.

پسر جوان که عرفان نام دارد روز 22 خرداد سال94 درحالی‌که همراه با برادرش برای پر کردن یک ظرف بنزین به پمپ بنزین فرهنگیان اندیمشک رفته بود با جوانی به نام بهزاد درگیر شد.

پایان این درگیری چیزی جز جانباختن بهزاد و دستگیری عرفان به اتهام قتل عمدی نبود. پسر جوان که آن زمان 20 ساله و دانشجوی رشته حسابداری بود، در تحقیقات مقدماتی به مأموران پلیس گفت: همراه برادرم به پمپ‌ بنزین رفته بودیم تا برای موتورسیکلتم که خراب شده بود بنزین تهیه کنیم. در آنجا بهزاد و دوستش را دیدیم. ما قبلا سابقه درگیری با هم داشتیم. چند سال قبل پسر عموی او با اسلحه به طرف برادرم شلیک و او را مجروح کرده بود. برادر بهزاد هم یکسال قبل با چاقو من را مجروح کرده بود. او آن روز به من چپ‌ چپ نگاه کرد اما من اهمیت ندادم و سوار ماشین برادرم شدم تا برویم اما او جلو آمد و ما را هو کرد و در ادامه شروع به فحاشی کرد. من هم عصبانی و با او و دوستش درگیر شدم. من هیچ وسیله‌ای برای دفاع نداشتم. ضربه‌های آنها باعث شد سر و صورتم خونی شود. من هم برای دفاع از خودم چند مشت به آنها زدم. در این بین برادرم فقط تلاش می‌کرد ما را از هم جدا کند و چند دقیقه بعد بهزاد روی زمین افتاد و مامورانی که آنجا بودند من و برادرم را دستگیر کردند.

با وجود اینکه بهزاد دقایقی بعد از درگیری به بیمارستان منتقل شد اما او به‌دلیل شدت جراحات وارده جانش را از دست داد. متخصصان پزشکی قانونی بعد از کالبد شکافی پیکر متوفی اعلام کردند که او به‌دلیل خونریزی وسیع مغزی به‌دنبال اصابت جسم سخت و عوارض ناشی از آن جانش را از دست داده است. در این شرایط بود که اتهام قتل عمد به عرفان تفهیم شد. همچنین برادر او نیز که مدعی بود در درگیری فقط میانجیگری کرده به معاونت در قتل عمدی متهم شد و در این شرایط با شکایت اولیای دم پرونده این دو برادر با صدور کیفرخواست به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان خوزستان فرستاده شد.

در دادگاه

در جلسه محاکمه بعد از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان اولیای دم مقتول اعلام کردند خواسته‌شان قصاص قاتل بهزاد است. آنها گفتند عرفان به‌دلیل اختلاف قبلی با بهزاد درگیر شده و او را به قتل رسانده و به همین دلیل باید قصاص شود. با اینکه عرفان در آخرین دفاعیاتش در دادگاه گفت از اتفاقی که افتاده ناراحت است و از اولیای دم عذرخواهی و درخواست بخشش کرد اما آنها گفتند راضی به بخشش نمی‌شوند و فقط اجرای حکم می‌تواند به آنها آرامش بدهد.

چند روز پس از این جلسه بود که هیأت قضایی وارد شور شدند و عرفان را به اتهام قتل عمدی به قصاص محکوم کردند. همچنین برادرش نیز به اتهام معاونت در قتل به تحمل 25 سال حبس محکوم شد. با وجود اعتراض عرفان و برادرش به این رأی اما وقتی پرونده توسط قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور بازبینی شد آنها هم رأی دادگاه را تأیید کردند. از آن روز بود که شمارش معکوس برای اجرای حکم قصاص آغاز شد.

در یک قدمی چوبه دار

«ما از همان روز اول به‌دنبال جلب رضایت اولیای دم بودیم اما آنها می‌گفتند قصاص می‌خواهیم» این بخشی از حرف‌های سجاد، برادر عرفان است که تمام این سال‌ها به‌دنبال جلب رضایت اولیای دم و نجات برادرش از چوبه دار بوده است. او می‌گوید: «زمانی که این اتفاق افتاد برادرم دانشجو بود و فقط 20 سال سن داشت. او هیچ قصدی برای ارتکاب قتل نداشت و هنگام درگیری هم هیچ وسیله خطرناکی همراهش نبود و ناخواسته مرتکب قتل شد. اما حالا به‌خاطر همان کاری که ناخواسته مرتکب شده پشیمان است.»

برادر عرفان در ادامه می‌گوید: «مدتی قبل با پادرمیانی چند نفر از بزرگان و با پیگیری‌هایی که انجام شد اولیای دم حاضر شدند در ازای دریافت دیه برادرم را ببخشند اما ما نتوانستیم دیه را به‌ طور کامل تهیه کنیم و آنها هم از نظرشان برگشتند. طوری که از طرف واحد اجرای احکام زمان اجرای حکم تعیین شد و برای ما هم ملاقات آخر ترتیب دادند و بعد از آن برادرم را به قرنطینه بردند تا حکم را اجرا کنند اما ساعتی قبل از اجرای حکم مسئولان زندان و شورای حل اختلاف پادرمیانی کردند و اجرای حکم متوقف شد. آنها بار دیگر قبول کردند در ازای دریافت دیه از قصاص عرفان بگذرند.»

سجاد در ادامه درخصوص آخرین روند پرونده می‌گوید: «طبق توافقی که با خانواده اولیای دم انجام دادیم ما مقداری زمین کشاورزی را به نام آنها زدیم و حالا باید 500میلیون تومان دیگر هم پرداخت کنیم و می‌ترسم اگر این مبلغ فراهم نشود اولیای دم حکم را اجرا کنند. به همین دلیل از افراد خیری که توانایی دارند خواهش می‌کنم برای زنده ماندن برادرم کمک کنند. او الان 26سال دارد و 6 سال از جوانی‌اش را پشت میله‌های زندان و با کابوس چوبه دار گذرانده است. او هیچ سابقه‌ای ندارد و در مدتی که در زندان بود هم به‌خاطر رفتار خوبش گواهی حسن رفتار گرفته است. خواهش می‌کنم کمک کنید تا برادرم زنده بماند.»

براساس این گزارش، طبق گواهی صادر شده از سوی شعبه اول اجرای احکام دادسرای اندیمشک برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نجات این جوان که یک نسخه از آن در اختیار همشهری قرار گرفته است، افراد نیکوکار می‌توانند کمک‌های خود را به شماره کارت 6037701505083151 بنام سجاد شیرمهد واریز کنند. این حساب از سوی دادستانی مسدود شده و موجودی آن فقط صرف پرداخت دیه خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 680235 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟