عکس چهره باز عامل حادثه سایت نطنز / رضا کریمی کیست؟ + فیلم
حجم ویدیو: 8.72M | مدت زمان ویدیو: 00:01:18

رضا کریمی عامل اقدام خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز توسط وزارت اطلاعات شناسایی شد.

به گزارش رکنا،  وی قبل از حادثه نطنز به خارج از کشور متواری شده است.

به‌دنبال حادثه روز یکشنبه در مجتمع غنی‌سازی نطنز ، ایران ضمن اعلام اسرائیل به‌عنوان عامل اصلی این حادثه از آن به‌عنوان تروریسم هسته‌ای یاد کرد. در همین حال هویت عامل این خرابکاری شناسایی شده است.

همچنین برخی مقامات بر لزوم شناسایی حفره امنیتی در سایت اتمی نطنز تاکید می‌کنند. ازسوی دیگر براساس گزارش‌ها در این حادثه نشت مواد رخ نداده است.

جزئیات خرابکاری در نطنز/ رضا کریمی کیست؟

با گذشت یک روز از حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تا‌‌سیسات غنی‌سازی نطنز، ایران به صراحت رژیم صهیونیستی را مسوول این عملیات خرابکارانه معرفی کرده است. حادثه‌ای که مقامات ایران آن را تروریسم هسته‌ای توصیف می‌کنند. حادثه روز یکشنبه در مجتمع غنی‌سازی نطنز رخ داد و چند ساعت بعد ایران ضمن تا‌کید برعملیات خرابکارانه دراین مرکز، رژیم صهیونیستی را عامل اصلی این خرابکاری دانست.

تا‌بستان سال گذشته هم مجتمع غنی‌سازی نطنز دچار حادثه‌ای مشابه شد، اما آن زمان مقامات ایران برای معرفی عامل آن حادثه که منجر به آسیب جدی و قابل‌توجه به یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز شد عجله‌ای نداشتند و درنهایت با احتیاط کامل یک ماه و نیم بعد عملیات خرابکارانه را در این تا‌سیسات تا‌یید کرده و حتی برخی از نمایندگان مجلس ازجمله مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن منتفی دانستن هرگونه حمله موشکی، پهپادی و راکتی به این تا‌‌سیسات، عناصر داخلی را منشأ این انفجار معرفی کرد.

اما این بار ظاهرا نتیجه بررسی‌ها با توجه به مذاکرات مجدد ایران با گروه ۱+۴ با حضور پشت صحنه آمریکا، مقامات مسوول را به این نتیجه قطعی رسانده که اسرائیل پشت این حادثه قرار دارد. موضوعی که البته از همان ساعات نخست حادثه نطنز ازسوی رسانه‌های اسرائیلی مطرح شد و درنهایت عصر روز گذشته مورد تا‌یید ایران به‌صورت رسمی قرار گرفت. حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تا‌‌سیسات غنی‌سازی نطنز در حالی روز یکشنبه رخ داد که یک روز پیش از آن، همزمان با پانزدهمین بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای، با دستور رئیس‌جمهور مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز افتتاح شد، مرکزی که پس از تخریب زیرساخت‌های آن در حادثه ۱۲ تیر سال ۹۹ یک‌بار دیگر بازسازی شده است. در همین حال یکی از نکات مهم شناسایی هویت عامل اخلال در سیستم برق مجتمع شهید احمدی‌روشن نطنز است که روز گذشته ازسوی سایت نورنیوز نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی اعلام شد. آن‌طور که یک مقام مطلع در وزارت اطلاعات به «نورنیوز» گفته است: هویت فردی که با اخلال در سیستم برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن نطنز باعث قطع برق‌رسانی به یکی از سالن‌های این مجتمع شده بود، شناسایی شده است. او افزود: اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی اختلال در سامانه برق مجتمع نطنز در دست انجام است.

این مقام مطلع با اشاره به گزارش گروه فنی بررسی‌کننده حادثه تصریح کرد: چگونگی ایجاد اختلال در سیستم برق‌رسانی نیز ازسوی گروه فنی مشخص شده و از روز یکشنبه مجموعه اقدامات لازم برای بازگرداندن سالن آسیب‌دیده به مدار فعالیت مجدد آغاز شده است.

در همین حال به‌دنبال حادثه روز یکشنبه در مجتمع نطنز، رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن قطعی خواندن خرابکاری در نطنز اتفاقی بودن آن را منتفی دانست و گفت سیستم‌های امنیتی به این مساله ورود پیدا کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر صالحی در عین حال ارتباط حادثه روز یکشنبه با حادثه تیرماه ۹۹ در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها را رد کرد و گفت این دو حادثه از هم جدا هستند. صالحی خاطرنشان کرد: سیستم‌های امنیتی ما به ریشه‌یابی اتفاق اخیر رسیدند و خودشان بعدا اطلاع‌رسانی می‌کنند، اما سرنخ‌ها پیدا شده است.

صالحی همچنین از راه‌اندازی سیستم برق اضطراری در نطنز خبر داد و گفت: ظرف روزهای آینده سیستم برق اصلی هم وصل می‌شود و بقیه امور پیش می‌رود. همین الان غنی‌سازی در نظنز با قوت انجام می‌شود و متوقف نشده است. وی ادامه داد: بخشی از ماشین‌ها به خاطر حادثه روز یکشنبه از مدار خارج شدند و بخشی باید بازنگری شود و آنهایی که آسیب دیده‌اند جایگزین می‌شوند. این را بگویم هر اتفاقی که افتاده است جبرانش چندین درصد بالاتر بوده است. ما بعد از حادثه اخیر هم، جبرانش را ۵۰ درصد بیشتر خواهیم کرد. وی افزود: سانتریفیوژهایی که صدمه دیده‌اند را با هم نوع خودش جایگزین می‌کنیم؛ اما گفتم با اصلاحاتی که کیفیت و کارآمدی سانتریفیوژها را حداقل ۵۹ درصد بالا می‌برد. وی همچنین گفت درباره این حادثه مراتب را به آژانس اطلاع دادیم.

ازسوی دیگر محمدجواد ظریف برای توضیح در مورد این حادثه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد. به گفته سخنگوی این کمیسیون طبق توضیحات وزیر خارجه، در نطنز تروریسم هسته‌ای رخ داده که واکنش ایران استفاده از این تهدید به یک فرصت با جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول است. به گزارش «ایسنا» ابوالفضل عمویی به نقل از ظریف گفت: ارزیابی‌های اولیه حکایت از آن دارد که اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای رخ داده که از این جهت می‌توانسته آسیب زننده باشد. عمویی افزود: به گفته آقای ظریف واکنش ایران این خواهد بود که اولا غنی‌سازی به هیچ وجه متوقف نمی‌شود. ما تلاش می‌کنیم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم آن هم با استفاده از جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول. همچنین به گزارش «ایرنا» ظریف دراین جلسه گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام موفقیت‌ها را در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه از مردم ایران بگیرند، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.

ظریف همچنین در این جلسه تصریح کرد: در این حادثه هیچ نشت موادی رخ نداده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته تا‌کید کرد در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی به‌وجود نیامده است، ولی قطعا می‌توانست به فاجعه‌ای بیانجامد که جنایت علیه بشریت است. وی در عین حال تا‌کید کرد: انتقام از اسرائیل در زمان مقرر انجام می‌شود.

به‌دنبال این حادثه روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ابعاد سانحه رخ داده در تا‌سیسات غنی‌سازی نطنز پرداخت. براساس این گزارش قطعی برقی که روز یکشنبه در تا‌سیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز رخ داد با انفجاری عمدی و برنامه‌ریزی شده صورت گرفته است. به گزارش «ایسنا» مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند رژیم صهیونیستی در این سانحه نقش داشته است و این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تا‌مین‌کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است، تخریب کرده است.

این مقامات که می‌خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند این انفجار ضربه‌ای محکم به توان ایران برای غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم ۹ ماه طول می‌کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.

واکنش صالحی به گزارش نیویورک‌تایمز

این گزارش البته با واکنش علی‌اکبر صالحی روبه‌رو شد و او روز گذشته تا‌کید کرد: آنها در گزارش‌های خود گفته‌اند فعالیت‌های هسته‌ای ما را در نطنز ۹ ماه عقب انداخته‌اند. اما تا‌کید می‌کنم بخش قابل‌توجهی از خرابکاری‌های دشمن جبران خواهد شد و این کاروان از حرکت بازنخواهد ایستاد.به گزارش «ایسنا» سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز در واکنش به این گزارش گفت: درخصوص اعلام میزان خسارت وارد شده در پی این حادثه هنوز زود است که اظهارنظری صورت بگیرد و تیم‌هایی در این ارتباط مشغول کار و فعالیت هستند.

ادعای نشریات صهیونیستی

در کنار نیویورک‌تایمز، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست نیز در گزارش‌هایی اعلام کردند حمله به تا‌سیسات هسته‌ای اصلی نطنز ایران مدت‌ها قبل از مذاکرات هسته‌ای وین بین ایران و قدرت‌های جهانی برنامه‌ریزی شده بود. به گزارش «ایلنا» جروزالم پست نوشته است این حمله که به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان حمله فیزیکی یا سایبری به اسرائیل نسبت داده می‌شود، در نهایت چراغ سبزی است تا‌ ایران در مذاکرات عقب‌نشینی کند.

این در حالی است که ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای برجام در حال رایزنی هستند. به گزارش مهر، کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی هم روز یکشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرد موساد (سازمان اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی) در حادثه تا‌سیسات نطنز دست داشته است. دیگر رسانه‌های اسرائیلی هم از احتمال حمله سایبری به تا‌سیسات هسته‌ای نطنز گزارش داده‌اند. به گزارش تا‌بناک شبکه خبری سی.ان.ان هم در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی اعلام کرد آژانس جاسوسی اسرائیل، یعنی موساد مسوول این حادثه است.

در این میان بسیاری نیز مذکرات وین و پیشرفت نسبی در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها را دلیل حادثه روز یکشنبه نطنز بیان می‌کنند. همچنان که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره سانحه پیش آمده در تا‌سیسات غنی‌سازی نطنز نوشت: حمله روز یکشنبه در نطنز در موقعیتی رخ داد که قدرت‌های جهانی سعی می‌کنند درباره بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای تهران مذاکره کنند. این خرابکاری خطر تا‌ثیر گذاشتن بر این مذاکرات و تشدید بیشتر تنش‌های منطقه در خاورمیانه را در بر دارد. نظری که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در تایید آن گفت: نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد و اگر فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است، اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد و طرف‌های مذاکره باید بدانند اگر تا‌کنون با تا‌سیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژ‌های پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.

همزمان با این تحلیل‌ها اتحادیه اروپا روز گذشته در واکنش به حادثه تا‌سیسات نطنز اعلام کرد هر گونه تلاش برای ممانعت از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم. به گزارش «ایسنا» اتحادیه اروپا تا‌کید کرد ابهامات موجود در رابطه با حادثه نطنز باید به‌طور عمیق و فوری شفاف‌سازی شود. این اتحادیه همچنین اعلام کرد حادثه نطنز ممکن است اقدامی تخریبی باشد. اتحادیه اروپا تا‌کید کرد که مساله توافق هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگو حل شود نه عملیات هجومی. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با بیان اینکه از حادثه مذکور آگاه است از تماس با مقامات ایران در این خصوص خبر داد. به گزارش «ایسنا» هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان هم نسبت به تا‌ثیر این حادثه در مذاکرات وین ابراز نگرانی کرد.

حفره امنیتی در نطنز

در کنار این واکنش‌ها بررسی حادثه سایت اتمی نطنز در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفته است. در همین حال برخی ازجمله امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آن را حفره امنیتی در نطنز توصیف می‌کنند. او تا‌کید کرد که باید مشخص شود حفره امنیتی کجاست که برای چندمین بار در نطنز چنین اتفاقی رخ داده است. نهادهای امنیتی باید پاسخگو باشند. حتما حفره امنیتی در نطنز وجود دارد که مرتبا به این سایت هسته‌ای ضربه وارد می‌شود. یکشنبه شب نیز پس از حادثه نطنز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی توییتری نوشت: آیا وقوع مجدد آتش‌سوزی در تا‌سیسات هسته‌ای نطنز، آن هم در کمتر از یک سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟ او در همین راستا تا‌کید کرد که کشور نیاز به سالم‌سازی امنیتی دارد. همزمان روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بدون اشاره مستقیم به حادثه نطنز خواستار بازخواست از دستگاه‌های مسوول برای جلوگیری از اقدامات دشمن شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678421 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟