قیمت سلام به آقای وزیر گران بود / پشت پرده تماس های رادیویی در مشهد

سلام به آقای وزیر برای ده ها زن و مرد مشهدی گران تمام شد و کلاهبرداران دست به سرقت میلیاردی زدند.این ترفند تکراری  موجب سرقت نیم میلیارد تومانی از حساب چند مشهدی شد.

شماره تماس ناشناس روی گوشی تلفن همراهم افتاد. مردی جوان و خوش‌بیان بود. می‌گفت در قرعه‌کشی مشتریان خوش‌حساب برنده جایزه‌ای ویژه شده‌ام. روز قبل از این تماس قبوض‌ برق، آب و گاز را پرداخت کرده بودم به همین دلیل نه تنها مشکوک نشدم بلکه از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم. بعد از سالی در سن شصت‌وپنج‌سالگی شانس در خانه‌ام را زده بود.

مرد جوان گفت که برنامه روی آنتن زنده رادیوست و هم اکنون آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم در استودیو حضور دارند و به او سلام کنم! استرس همه وجودم را برداشته بود و از اینکه جایزه در حضور آقای وزیر به من تعلق گرفته بود به شدت خوشحال بودم.

مرد جوان به من گفت که یک کد به زودی برایم ارسال خواهد شد و به محض دریافت این اعداد آن‌ها را برایش بخوانم. بدون توجه به محتوای پیامک ارسال شده و متن آن کد ارسالی را برای مرد جوان خواندم و بعد از دقایقی این مکالمه خاتمه یافت.

به گزارش رکنا، در انتظار واریز مبلغ برنده شده بودم که پیامکی به دستم رسید. مبلغ 50 میلیون تومان به حسابم واریز شد. بعد از واریز مبلغ مرد جوان مجدد با من تماس گرفت و بیان کرد تا کد ارسالی را برای او بخوانم. هنوز زمانی از خواندن این کد شش‌رقمی نگذشته بود که به یک‌باره رقم موجودی حسابم به 10 هزار تومان رسید. هرچه داشتم و نداشتم پر کشید و ظرف کمتر از 120 ثانیه آب شد و در زمین فرو رفت.

با شماره مورد نظر تماس گرفتم اما خارج از دسترس بود. روز پنجشنبه به پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی مراجعه کردم. ابتدا فکر می‌کردم که طرف حسابم رادیوست اما بعد از انجام تحقیقات اولیه متوجه شدم که نه تنها این اقدام مجرمانه ربطی به سازمان صداوسیمای استان نداشته بلکه برنامه زنده رادیویی هم تقلبی بوده و مرد ناشناس برای اینکه اعتماد من را جلب کند، برایم نقش بازی کرده است.

پولشویی با نام وزیر ارتباطات / در مشهد لو رفت

نیازمند 10 میلیون تومان بودم و به هر دری ‌زدم، به رویم باز نشد. تنها راهی که به ذهنم رسید فروش گوشی تلفن همراهم در سایت دیوار بود. برای اینکه گوشی زودتر از موعد به فروش برسد قیمتش را 500 هزار تومان ارزان‌تر اعلام کردم. یک روز بعد از بارگذاری آگهی فروش گوشی تلفن همراهم، فردی با من تماس گرفت و بدون اینکه گوشی را ببیند و با من قرار حضوری بگذارد، گفت که آن را خواسته است. او پیکی را به نشانی که برایش ارسال کرده بودم، فرستاد و بعد از مراجعه این فرد مبلغ 10 میلیون تومان را به حسابم واریز کرد.

من بی‌خبر از همه جا بعد از دریافت پیامک واریزی گوشی تلفن همراهم را به همراه کارت و دفترچه به پیک دادم. چند روز از این ماجرا نگذشته بود که به پلیس فتا احضار شدم. از شنیدن خبر سرم داشت شاخ درمی‌آورد. فردی که تابه‌حال حتی صدایش را هم نشنیده بودم از من به اتهام پول‌شویی شکایت کرده بود. جرمی که روحم از آن خبر نداشت.

تحقیقات این پرونده ادامه داشت تا اینکه متوجه شدم مبلغ واریزی به حسابم مربوط به شاکی پرونده بوده که فردی به بهانه برنده شدن در برنامه رادیویی او را فریب داده و بعد از دریافت اطلاعات حساب این فرد مبلغ 10 میلیون تومان را به صورت غیر مجاز از حساب او به کارت بانکی من انتقال داده است. در این میان من هم بی‌خبر از ماجرا گوشی تلفن همراهم را در برابر دریافت پول‌های سرقتی به فردی داده بودم که مدعی بود پیک موتوری است.مبلغ واریز شده را به صاحبش بازگرداندم و از متهمی که موجب این اقدام مجرمانه شده بود شکایت کردم.

 مجری تقلبی رادیو جیب ده ها زن و مرد مشهدی را خالی کرد

مردی جوان که خود را یکی از کارشناسان اداره فضای مجازی پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی معرفی می‌کرد با شماره‌ای محرمانه به تلفن همراهم تماس گرفت و خواست تا ظرف یک روز آینده به مرکز فرماندهی پلیس فتا مراجعه کنم.

ترس وجودم را برداشته بود و تا روز موعود برسد و به پلیس فتا بروم صد بار مردم و زنده شدم. روز پنجشنبه بیست‌وسوم بهمن بود که به مرکز فرماندهی پلیس فتای استان مراجعه کردم. بدون اینکه خودم اطلاع داشته باشم مشخصاتم در یک پرونده کلاهبرداری و پول‌شویی به عنوان متهم مطرح شده بود.

به اتاق یکی از کارشناسان این سازمان هدایت شدم و در برابر یکی از افسران پلیس قرار گرفتم. بعد از گپ‌وگفتی کوتاه تازه متوجه موضوع شدم. بدون اینکه اطلاع داشته باشم فردی با شماره تلفن همراه من در شبکه اجتماعی واتساپ یک حساب کاربری به نام و با آرم صداوسیما ایجاد کرده بود.

این فرد ناشناس با این حساب کاربری برای برخی از شهروندان پیام ارسال می‌کرده و خود را به عنوان یکی از مجریان رادیو معرفی می‌کرده است. این فرد به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی سازمان صداوسیما طعمه‌هایش را به درگاه بانکی جعلی هدایت و مبالغی را از حساب آن‌ها به صورت غیر قانونی برداشت می‌کرده است. متهم سپس مبالغ برداشت شده را از طریق صرافی‌های مجازی بیت‌کوین خریداری می‌کرده و از این طریق به ظاهر ردی از خود باقی نمی‌گذاشته است.

بعد از اثبات اینکه من در پرونده نقشی نداشتم از این فرد شکایت کردم و تحقیقات پلیس برای شناسایی او آغاز شد.

فن بیان خوبی داشت و بدون اینکه تپق بزند کلمات را کنار همدیگر قطار می‌کرد و بعد هم با کلامش که توأم با ادب ظاهری بود، به طرف گوش من شلیک می‌کرد. مو لای درز نقشه پلیدش نمی‌رفت و در همان چند ثانیه اول من را مغلوب کرد. مرد ناشناس خود را مجری تلویزیون معرفی کرد و مدعی بود که من در جشنواره زمستانی صداوسیما برنده جایزه نقدی شده‌ام. او می‌گفت چون برنامه به صورت زنده است باید حواسم جمع باشد که کلماتی مناسب بیان کنم.

من بدون اینکه متوجه بشوم که برنامه مربوط به کدام یک از شبکه‌های تلویزیون است به این گفت‌وگو ادامه دادم. او تمام مشخصات من از جمله کد ملی‌ام را گرفت و در ادامه گفت که به‌زودی یک کد چند رقمی به شماره تلفن همراهم ارسال خواهد‌شد. مرد ناشناس گفت که به محض دریافت کد شماره را برایش بخوانم و من هم بدون توجه به محتوای پیامک ارسال شده، موضوع آن شماره ارسالی را اعلام کردم.

بعد از دقایقی کوتاه یک موجودی از حسابم گرفته شد و سپس مبلغ 50 میلیون تومان از حساب بانکی‌ام کسر شد. بعد از کسر وجه از حسابم، پیامک حاوی کد چند رقمی را بررسی کردم و متوجه شدم که مربوط به راه‌اندازی نرم‌افزار بانکی است.

روز بعد بلافاصله به پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی مراجعه و شکایت کردم. در تحقیقات مأموران پلیس متوجه شدم که مجری تقلبی تلویزیون با وجه کسر شده از حسابم از طریق سایت دیوار کالایی را خریداری کرده است.

در دو هفته اخیر حجم پرونده‌های کلاهبرداری با حربه برنده شدن در مرکز فرماندهی پلیس فتای استان خراسان رضوی به یک‌باره افزایش یافت. مأموران به محض دریافت شکایت ده‌ها مال‌باخته در این پرونده‌ها بلافاصله تحقیقات خود را آغاز کردند اما در مقابل با تعدادی شهروند روبه‌رو می‌شدند که نه تنها در این جریان نقش نداشته بلکه به نوعی خود قربانی شگردی مجرمانه شده‌اند. مظنونانی که در حفظ و نگهداری شماره تلفن همراه خود سهل‌انگاری کرده و یا افرادی که پیگیر سیم کارت مفقود شده خود نبوده‌ و زمینه سوء‌استفاده از آن را فراهم کرده بودند حالا خود در مظان اتهام قرار داشتند.

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی با اشاره به جزئیات این پرونده‌ها روزگذشته در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ما گفت: طبق بررسی‌های اولیه همکاران ما در اداره فضای مجازی پلیس فتای استان مشخص شد که متهمان ابتدا با شماره طعمه‌های خود تماس می‌گرفته و بعد از جلب اعتماد آن‌ها اطلاعاتی نظیر کد ملی، بانک مربوط و دیگر مشخصات هویتی شکات را دریافت می‌کردند. این افراد در قدم بعدی خود با اطلاع از بانک مربوط نرم‌افزار اینترنتی آن را فعال و کد ارسالی برای طعمه خود را دریافت می‌کردند و اقدام به برداشت و یا خرید اینترنتی با حساب مال‌باخته می‌کردند.

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به شگرد تکراری متهمان این پرونده‌ها، بیان کرد: متهمان این پرونده‌ها که هنوز شناسایی نشده‌اند با جعل عنوان مجری صداوسیما با شماره‌های مال‌باختگان به صورت اتفاقی تماس می‌گرفتند. این افراد با لحنی فریبنده نظر شکات را جلب کرده و سپس نقشه شوم خود را عملی می‌ساختند. مال‌باختگان نیز بدون توجه به نوع برنامه تلویزیونی یا رادیویی و حتی بدون در نظر گرفتن نوع مسابقه که آیا آن‌ها در این موضوع نقشی داشته‌اند یا نه همه اطلاعات هویتی و بانکی خود را در اختیار فرد شیاد قرار می‌داده‌اند.

این مقام ارشد پلیس فتای استان خراسان رضوی ادامه داد: طبق بررسی‌های اولیه تاکنون متهمان این پرونده در دو هفته اخیر مبلغ 500 میلیون تومان را با شگرد برنده شدن در مسابقه تلویزیونی یا رادیویی از حساب ده‌ها شهروند مشهدی سرقت کرده‌اند. متهمان نیز در ادامه نقشه خود را با پول‌شویی در سایت‌های واسطه‌گر تمام کرده و به ظاهر ردی از خود باقی نگذاشته‌اند.

سرهنگ جهانشیری درباره این‌گونه جرائم به شهروندان هشدار داد و تأکید کرد: شهروندان بدانند که رسیدگی به این نوع پرونده‌ها به لحاظ پیچیدگی جرم به کندی پیش خواهد رفت و ممکن است فرد متضرر به وجوه کسر شده از حسابش دست پیدا نکند. از مردم درخواست می‌شود از عضویت در گروه‌ها و کانال‌های نامعلوم نظیر وام فوری، برنده شدن در قرعه‌کشی، عضو کن جایزه بگیر و ...خودداری کنند. همچنین در صورت دریافت تماس از سوی افرادی که خود را مجری صداوسیما معرفی می‌کنند به هیچ وجه اطلاعات هویتی و بانکی‌شان را در اختیار این افراد قرار ندهند زیرا چنانچه فردی در قرعه‌کشی برنده شده باشد نیازی به ارسال کد، یا مراجعه به عابربانک نیست.

رئیس پلیس فتای استان گفت: شهروندان نیز دقت داشته باشند که در قبال سوء‌استفاده از سیم کارت مفقودشده‌شان و پیگیری نکردن قانونی آن‌ مسئول هستند و چنانچه افرادی با این شماره تلفن همراه مرتکب جرم شوند، از منظر قانون این افراد نیز متهم هستند.

سرهنگ جهانشیری از شهروندان خواست تا با ارسال کد ملی خود به سرشماره‌های «‌3000150» و «3000504901» از تعداد سیم کارت‌های فعال خود مطلع شوند. و چنانچه افرادی با شهروندان تماس گرفته و خود را مجری صداوسیما معرفی می‌کنند بلافاصله شماره وی را برای سامانه 139 مربوط به سازمان تنظیم مقررات رادیویی ارسال کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهدی قرآنی

کدخبر: 660851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟