قتل زنجیره ای چیست؟! /  مهمترین قتل زنجیره ای ایران

به گزارش خبرنگار رکنا ،یک قاتل زنجیره ای فردی است که سه نفر یا بیشتر را در موقعیت‌های مختلف و در یک بازه زمانی مشخص، به دلایل عمدتاً روانی به قتل می‌رساند.فاصله زمانی بین قتل‌ها وجود دارد که ممکن است طیف وسیعی از چند ساعت تا چندین سال را دربرگیرد.

قربانیان قتل های زنجیره ای چه کسانی هستند؟

قاتلان زنجیره ای معمولا شیوه یکسانی در قربانی کردن طعمه های خود دارند.طرح و نقشه آنها در به قتل رساندن افراد مورد نظرشان یکسان است.هدف آنها از قتل انسان های دیگر غالبا یک هدف واحد است و برای همین هم هست که همه قربانیان دارای یک ویژگی یا خصیصه مشترک هستند. معمولاً قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای، جنسیت، نژاد، شغل و در اکثریت قریب به اتفاق گروه سنی مشترکی دارند.

مثلا یکی از معروف ترین قاتلان زنجیره ای ایران فردی به نام اصغر قاتل بود که بیش از 33پسربچه خردسال را به قتل رسانده بود.او طعمه های خود را از میان نوجوانان و کودکان انتخاب می کرد و هدف او از نزدیک شدن به آنها، تجاوز به قربانیان بود و سپس آنها را به قتل می رساند.

در تعریف قتل های زنجیره ای،ممکن است این اصطلاح به کشتار برخی شخصیت های سیاسی و اجتماعی هم اطلاق شود.

قاتل زنجیره ای چه خصوصیاتی دارد؟

مطابق نظر روانشناسان این حوزه، معمولاً افرادی که دست به چنین جنایاتی می‌زنند کودکی خوبی نداشته‌اند. بیشتر این افراد در محیط‌های خانوادگی متشنج و پرآشوبی پرورش یافته‌اند که نتیجه اتفاقاتی چون طلاق و جدایی بوده است.

در فضاهای خانوادگی اینچنینی، حس استقلال و اعتماد به نفس کودک آسیب می‌بیند و دچار کمبود توجه می‌شود. او برای جبران و رهایی از این حس، به دنبال ساختن مدینه فاضله‌اش می‌رود؛ دنیایی که در آن هیچ کمبود و محدودیتی ندارد و هر آنچه تمایل دارد را انجام می‌دهد و تنها به ارضای امیال خود می‌اندیشد.

در بازه ای از زمان شایع شده بود که قاتلان زنجیره ای افرادی با ضریب هوشی بالا هستند.اما بررسی های علمی نشان می داد که این افراد از ضریب هوشی متوسط برخوردارند و از لحاظ سطح هوشی مثل اکثر مردم عادی هستند.اما افراد آسیب دیده ای هستند که در برخی موارد دارای سابقه کیفری هم بوده اند.

نتیجه تمایلات قاتلان زنجیره ای به ارضای امیال خود،گاهی چیزی می‌شود که از آن تحت عنوان قتل زنجیره‌ای یاد می‌شود. این قتل‌ها در تمام نقاط جهان اتفاق می‌افتد و مرتباً اخبار بسیاری در رابطه با این جنایت و به عبارتی، این وحشتناک‎ترین بیماری روانی شنیده می‌شود.

مجازات قتل زنجیره ای

مجازات قتل به درخواست اولیای دم ، قصاص یا دیه است.حتی اگر اولیای دم از قصاص و دیه گذشت کنند،دادستان به عنوان مدعی العموم،متهم را به تحمل حبس محکوم می کند و میزان این حبس بسته به نظر قاضی بین شش ماه تا 15 سال متغیر است.

اما اگر عدد ارتکاب به قتل یک متهم بیشتر از یک قتل باشد،با توجه به اینکه به ازای هر مقتول گروهی از اولیای دم به عنوان شاکیان به پرونده اضافه می شوند و هر کدام آنها حق تقاضای قصاص دارند؛دادگاه به عدد درخواست قصاص متهم را به چند بار قصاص محکوم می کند.

وقتی حکم چند بار قصاص به فردی داده می شود به این معنی است که چند گروه اولیای دم دارد.مثلا اگر به شش بار قصاص محکوم شود یعنی شش گروه اولیای دم از او شاکی هستند.ممکن است یک گروه از این این اولیای دم از قصاص اعلام گذشت کنند.آن وقت بقیه اولیای دم باید سهم دیه رضایت دهندگان را بپردازند تا حکم قصاص اجرا شود.بر خلاف تصور عام مردم،5 بار قصاص به معنی 5 بار دار زدن نیست و به دلیل مسائل فوق احکام صادر می شود.

بیجه پاکدشت؛ سعید حنایی ؛ خفاش شب و .... از جمله قاتلتن زنجیره ای ایران هستند اما معروف ترین قتل های زنجیره ای بر می گردد به اقدامات خودسرانه سعید امامی و عواملش که داریوش فروهر و پروانه فروهر به همرام چندین نویسنده بود که سیاسی ترین قتل های ایران لقب گرفت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 633088 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟