درگیری مسلحانه مرزی در سحرگاه شنبه / مردان خطرناک خارجی در تایباد دستگیر شدند

به گزارش رکنا،  اشراف اطلاعاتی مرزداران استان خراسان رضوی در 2 منطقه ممنوعه منجر به درگیری مسلحانه با 3 گروه قاچاقچی شد که در این عملیات‌ها ضمن به دام افتادن چند متهم خارجی و ایرانی، 3 محموله مواد مخدر و چوب جنگلی قاچاق کشف و توقیف شد.

اولین عملیات بامداد روز شنبه به مرحله اجرا درآمد. در این عملیات مأموران هنگ مرزی تایباد با اشراف اطلاعاتی و ردزنی نقطه‌ای در یکی از مناطق ممنوعه مرزی از وجود گروهی قاچاقچی مواد مخدر مطلع شدند و به کمین آن‌ها نشستند. در بررسی‌های اولیه مرزبانان تایباد مشخص شد که سوداگران مرگ یک گروه از اتباع خارجی و مسلح هستند.

بررسی میدانی برای به دام انداختن این گروه قاچاقچی ادامه داشت تا اینکه متهمان در تیررس مأموران قرار گرفتند. در حالی که مرزداران هنگ تایباد قصد داشتند بدون ایجاد درگیری متهمان را زمین‌گیر کنند، سوداگران مرگ پس از شنیدن اخطار مرزداران به سمت آن‌ها تیراندازی کردند و همین امر موجب به راه افتادن آتش سنگین درگیری میان مأموران و قاچاقچیان شد.

قاچاقچیان افیونی که توان مقابله با حجم آتش مرزداران هنگ تایباد را نداشتند فرار را برقرار کردند و با سوء‌استفاده از تاریکی هوا به خاک افغانستان گریختند. با فروکش کردن آتش این عملیات و روشن شدن هوا پایش میدانی برای کشف احتمالی محموله مواد مخدر از سوی مأموران آغاز شد.

جست‌وجوهای میدانی ادامه داشت تا اینکه یک کوله‌پشتی حاوی 33 کیلو و 100 گرم مواد مخدر از نوع شیشه، کریستال و تریاک کشف و ضبط شد.

کشف 117 کیلو مواد افیونی از کوله‌های قاچاقچیان

زمانی که گروهی از مأموران هنگ تایباد برای زمین‌گیری قاچاقچیان مسلح به کمین نشسته بودند تیمی دیگر از این هنگ مرزی استان خراسان رضوی عملیات دومی را آغاز کردند. در این مأموریت اخباری اعلام شده بود که نشان از حضور تعدادی متجاوز مرزی داشت. تحقیقات مأموران حاکی از آن بود که متهمان 3 تبعه خارجی بوده و در یکی از مناطق ناهموار مرزی مخفی شده‌اند.

مرزبانان هنگ تایباد که نمی‌خواستند این افراد از دستشان بگریزند در مسیر حرکت آن‌ها کمین کردند. ساعت از نیمه شب جمعه گذشته بود و نوید اولین روز آذر را می‌داد که تحرکات 3 مرد جوان در سیاهی شب نظر مأموران را به خود جلب کرد.

مرزبانان با این احتمال که متجاوزان مرزی حامل مواد مخدر باشند آن‌ها را زیر نظر گرفتند و در موقعیتی مناسب وارد عمل شدند. متهمان خارجی که راه فرار نداشتند در مقابل مجریان قانون به زانو درآمدند و خود را تسلیم کردند.

مأموران مرزبانی استان در بازرسی از 3کوله‌پشتی همراه متهمان مقدار 117کیلو 490 گرم مواد انواع مواد مخدر از نوع هروئین، شیشه و تریاک را کشف و ضبط کردند. 3 متهم به دام افتاده نیز در همان ابتدا ضمن اقرار به جرمشان اعتراف کردند که قرار بوده محموله مورد نظر را به فردی ناشناس در داخل کشور تحویل دهند.

این 3 مرد خارجی صبح دیروز پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قضایی به دادسرا معرفی و با قرار متناسب راهی زندان شدند.

توقیف کمپرسی محموله چوب قاچاق در بیراهه مرزی

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی روز گذشته در این باره به خبرنگار ما بیان کرد: تحقیقات درباره شناسایی فرد رابط که قرار بوده متهمان مواد مکشوفه را تحویل او بدهند ادامه دارد.

سردار مجید شجاع در ادامه به عملیات دیگر مرزداران استان اشاره کرد و گفت: این عملیات نیز پیرو گزارش منابع اطلاعاتی مرزبانی مبنی بر حضور افرادی در یکی از مناطق ممنوعه مرزی درگز، اجرا شد. مرزداران هنگ مرزی درگز با دریافت این خبر به بررسی موضوع پرداختند و در تحقیقات میدانی دریافتند افرادی با یک دستگاه خودرو کمپرسی به یکی از مناطق ممنوعه رفته‌ و اقدام به قطع درختان این منطقه کرده‌اند و در حال انتقال آن‌ها به داخل کشور هستند.

این مقام ارشد مرزبانی استان خراسان رضوی ادامه داد: مأموران پس از صحت خبر اعلام شده در مسیر متهمان قرار گرفتند و خودرو کمپرسی را در یکی از جاده‌های ممنوعه مرزی متوقف کردند. متهمان که به این اقدام مأموران معترض بودند در همان ابتدا مدعی شدند مجوز قطع درختان را داشته‌اند اما زمانی که مرزداران مجوز صادره را از این افراد طلب کردند مشخص شد که آن‌ها نه تنها هیچ‌گونه مدرکی برای این اقدام خود اخذ نکرده بلکه با قطع درختان جنگلی منطقه قصد قاچاق و فروش آن‌ها را به صورت غیر قانونی داشته‌اند. راننده و دیگر همدستش در این عملیات دستگیر و برای سیر مراحل قضایی به دادسرا معرفی شدند.

سردار شجاع بیان کرد: در این عملیات نیز 10 تن چوب قاچاق کشف و توقیف و خودرو متهمان نیز با دستور قضایی راهی پارکینگ شد.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی در پایان ضمن تأکید بر اقدامات مجدانه مرزبانان این استان در راستای مقابله با هرگونه تحرکات مجرمانه، گفت: امروز مرزداران ما به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا امنیت را برای کشور برقرار کنند. افرادی که قصد ورود غیر مجاز به خاک کشور را دارند و یا قصد ورود قاچاق هرگونه مواد و کالایی را به داخل ایران دارند، بدانند که با اقدام مجدانه مرزبانان این استان روبه‌رو خواهند شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهدی قرآنی

کدخبر: 630398 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟