فیلم انتشار نیافته مصاحبه عبدالمالک ریگی قبل از اعدام
حجم ویدیو: 8.49M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09

به گزارش رکنا، عبدالمجید ریگی مشهور به عبدالمالک ریگی متولد ۱۳۶۱ است که ۳۰ خرداد ۱۳۸۹اعدام شد. ریگی رهبر پیشین گروه شبه‌نظامی سنی جندالله بود؛ گروهی که در استان سیستان و بلوچستان به مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی ایران و کشتار شهروندان نظامی و غیرنظامی ایرانی می‌پرداخت.

فعالیت در گروه تروریستی

گروه وی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دولت پاکستان و ایالات متحده آمریکا به عنوان «یک گروه تروریستی» شناخته شده بود. وی متهم به «قاچاق مواد مخدر، آدم‌ربایی و قتل برخی از مردم عادی و نظامیان ایرانی به ویژه اعضای سپاه پاسداران» بود.

بازداشت توسط سربازان گمنام

ریگی در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شد و پس از آن جندالله محمدظاهر بلوچ را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. براساس گزارش وزارت اطلاعات ایران عبدالمالک ریگی با نام مستعار عبدالمجید برای ملاقات و دیدار با ریچارد هالبروک، نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان، که در قرقیزستان به سر می‌برد، از افغانستان به دبی رفته و از دبی راهی بیشکک بوده‌است.

در فیلمی که از اعترافات او منتشر شده، او ادعا می‌کند که سرویس اطلاعاتی آمریکا برای ضربه زدن به ایران وعده کمک‌های وسیع اطلاعاتی، تضمین امنیت اعضای گروه و در اختیار گذاشتن پایگاه نظامی در افغانستان را به او داده و او برای مذاکرات نهایی با یک مقام عالی‌رتبه راهی پایگاهی در بیشکک بوده‌است.

ساخت فیلم

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار قسمتی از زندگی واقعی او را به تصویر کشیده‌است.

اعدام

عبدالمالک ریگی پس از آنکه در یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی توحیدی به اعدام از طریق آویختن از چوبه دار به اتهام ۱۵ فقره آدم‌ربایی مسلحانه، قتل عمدی ده‌ها نظامی و غیرنظامی، بمب‌گذاری، سرقت مسلحانه و موارد متعدد دیگری محکوم شد، سرانجام سحرگاه روز یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ در زندان اوین اعدام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 629181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟