داستان دختری دیگر که از «سها رضانژاد » خوش‌شانس‌تر بود + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 38.58M | مدت زمان ویدیو: 00:03:20

به گزارش رکنا، صد روز می‌گذرد از همان روزی که سهای بیست‌ و هفت ساله در میان کوه‌های کردکوی ناپدید شد و پلیس و نیروهای امدادی را مقابل یک معمای پیچیده قرار داد و درنهایت پس از ٢٨ روز جسد او پیدا شد. گمانه‌زنی‌ها در خصوص این ناپدیدشدن رازآلود زیاد بود؛ حتی فرضیه آدم‌ربایی نیز مطرح شد. با این حال جست‌وجوهای نیروهای هلال ‌احمر نتیجه داد و جسد سها در صعب‌العبورترین منطقه پیدا شد. شواهد نشان می‌داد که این دختر جوان از بالا به پایین پرتاب شده ‌است. اما این پایان ماجرای سها رضانژاد نبود. خانواده او هنوز هم از طریق دادسرا و پلیس آگاهی پیگیر این ماجرا هستند؛ ماجرایی که حالا پیچیده‌تر و تخلف‌های یک تور تفریحی آشکار شده است. توری که سها با آن بارها به سفر رفته بود؛ اما درنهایت جان خود را از دست داد.

سها رضانژاد روز بیستم تیر بود که در منطقه «جهان‌نما»ی ‌کردکوی مفقود شد. این دختر جوان که همراه یک گروه گردشگری از تهران به سمت کردکوی ‌حرکت کرده بود، صبح روز بیستم ‌تیر از چادر خارج شد و دیگر بازنگشت.

در حالی ‌که خانواده‌‌اش فرضیه ربوده‌شدن را محتمل‌تر می‌دانستند، اما درنهایت بعد از گذشت ٢٨ روز جسد ‌سها در میان کوه‌ها پیدا شد. ‌حالا اما خانواده او از اعضای تور گردشگری شاکی هستند. توری که گفته می‌شود با نام و عنوان جعلی مشغول به کار بوده است. حالا فقط خانواده سها نیستند که از این تور شکایت دارند.

شاکی‌ها یک به یک ماجرای حادثه‌هایی را که در این تور برایشان رخ داده بود، مطرح کردند؛ حادثه‌هایی که بیشترشان بعد از مرگ سها فاش شد. حالا شکایت‌ها از این تور گردشگری بیشتر شده است.

پس از مرگ سها، افراد زیادی به اداره کل میراث فرهنگی و همچنین دستگاه قضائی مراجعه و از این تور شکایت کردند. آنهایی که گفته می‌شود در سفر با اعضای این تور گردشگری آسیب‌های جدی دیدند و پس از پیگیری متوجه شدند که این تور مجوز نداشته و عنوان جعلی داشته است.

سیل شکایت‌ها از تور گردشگری

برادر سها در این باره  می‌گوید: «از همان روزی که جسد پیدا شد تا به الان پیگیر پرونده هستیم. با پیگیری‌ها و بررسی‌های ما مشخص شد که این تور اصلا مجوز نداشته است. بعد از این ماجرا، چند نفر دیگر نیز شکایت‌های خود را از این تور گردشگری اعلام کردند. آنها نیز در زمان‌های متفاوت با این تور گردشگری به سفر رفته بودند اما دچار حادثه شده بودند؛ مثلا زن و شوهری که چندین ساعت گم شده بودند و تور اصلا پیگیری نکرده بود یا دختری که دچار نقص عضو شده بود. وقتی هم ماجرا را پیگیری کردند، فهمیدند که نام این تور اصلا ثبت نشده است. با این حال به علت آسیب‌های وارده و همچنین به خاطر طولانی‌بودن روند پیگیری از شکایت قضائی منصرف شده بودند ولی با رخ‌ دادن ماجرای سها آنها نیز شکایت‌های خود را مطرح کرده‌اند. صبح دیروز نیز در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران جلسه‌ای در خصوص شکایت‌ها از این تور برگزار شد. افرادی که قبلا نیز با این تور به سفر رفته و دچار آسیب‌های جسمی و روحی شده بودند، در جلسه حاضر شدند. آنها هم مستندات خود را ارایه کردند و در مورد برخی حوادث پیش‌آمده شهادت دادند.»

پیگیری قضائی

در این جلسه مشخص شد که توری با آن نام در وزارت گردشگری ثبت نشده است و بر اساس پیگیری‌ها مشخص شد که این گروه با مجوز صادره‌‌شده برای تور دیگری فعالیت می‌کند: «با اعلام نماینده حراست وزارت گردشگری مشخص شد که توری با نام مینی‌تور در وزارت گردشگری ثبت نشده است. همچنین مشخص شد برخی افرادی که تحت عنوان تورلیدر در سفرهای این تور حاضر می‌شوند فاقد کارت و صلاحیت‌های قانونی‌ هستند. بنابراین قرار شد موضوع و اسامی این افراد به مراجع قضائی اعلام و پیگیری‌های قانونی در این خصوص آغاز شود. تخلفات متعدد دیگری نیز در پرونده این گروه گردشگری موجود است که مستندات آن ارایه شد. در حال حاضر انتظار ما و دیگر آسیب‌دیدگان این تور لغو پروانه فعالیت و تعقیب متخلفان برای پیشگیری از وقوع حوادث دردناک مشابه است. دلیل پیگیری ما فقط همین است که دوباره این ماجرا تکرار نشود؛ چون این تور گردشگری بعد از سه ماه تعلیق دوباره مشغول به کار شده است، تبلیغاتش را از سر گرفته و کار می‌کند. در حال حاضر پرونده در پلیس آگاهی شاپور در حال پیگیری است و از چندین نفر در این تور بازجویی شده است.»

تذکر به تور گردشگری

این در حالی است که فرماندار کردکوی یک روز قبل از وقوع حادثه به مدیر تور تذکر داده بود که ورود به منطقه گردشگری جهان‌نما به دلیل شیوع ویروس کرونا ممنوع است. تور باید به تهران برمی‌گشت؛ اما مدیر تور با خلف وعده از توافق با فرماندار به صورت غیر قانونی و مخفیانه تور را به جهان‌نما برده بود. برادر سها در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «گزارش پزشکی قانونی در خصوص تعیین زمان و علت مرگ نیز علیرغم گذشت بیش از دو ماه از کشف پیکر همچنان اعلام نشده است. امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه گزارش پزشکی‌ قانونی اعلام شده و به اطلاع شهروندان برسد.»

حادثه‌ای دیگر در سفر با این تور گردشگری

در ادامه وکیل یکی دیگر از شاکیان این آژانس مسافرتی می‌گوید: «این روزها باز هم شاهد رشد لیدرهایی هستیم که واقعا بدون هیچ علمی و مجوزی از سازمان میراث شروع به کار در زمینه گردشگری کرده‌اند. با استناد به همین مسائل طی چند مدت اخیر شاهد حوادث عجیبی در زمینه گردشگری بوده‌ایم و این روزها بازار این حوادث نیز هر لحظه داغ‌تر می‌شود‌. موکل من دختر جوانی است که ‌سال گذشته با همین تور به شهرستان عباس‌آباد سفر کرد. به دلیل نبود تجهیزات و امکانات در این تور آنها مجبور بودند که از ارتفاع ٧ متری به پایین بپرند. موکل من هم پرید و روی یک سنگ فرود آمد، پایش خرد شد و حالا هم که یک ‌سال از این ماجرا می‌گذرد، همچنان درمانش ادامه دارد.

او در این مدت کارش را از دست داد و مجبور شد خانه‌نشین شود. وقتی برای شکایت به اداره میراث فرهنگی رفت، مشخص شد که این تور با مجوز و اسم یک آژانس دیگر مشغول به کار است؛ یعنی اصلا توری به این نام ثبت نشده بود. وقتی میراث فرهنگی از او رسید و قرارداد خواست، متوجه شدیم که اصلا قراردادی در کار نیست؛ یعنی تور به هیچ‌کدام از مسافرانش قرارداد یا رسید پرداخت پول را ارایه نمی‌کرد. برای همین دست موکل من هم به هیچ کجا بند نبود.

اداره کل میراث فرهنگی نیز از او خواسته بود که پیگیری قضائی کند. موکلم نیز شکایت خود را مطرح کرد ولی تا الان پرونده به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. با مرگ سها چند نفر دیگر نیز شکایت‌های خود را مطرح کردند. فکر می‌کنم حالا این تور گردشگر بیشتر از ٤ یا ٥ نفر شاکی دارد؛ بیشتر هم از اعضای تور شاکی هستند. استفاده‌ نکردن از بیمه حوادث، استفاده‌نکردن از نیروی کافی، استفاده‌نکردن از نام آژانس و ارایه‌ ندادن قرارداد با مهر آژانسی که با آن کار می‌کردند از مهم‌ترین تخلفات این تور است. درواقع در این تور از نیروهای کمی استفاده می‌شد؛ مثلا اگر کسی دچار حادثه می‌شد، تعداد کافی برای انجام اقدامات لازم وجود نداشت. همچنین در این تور بیمه حوادث نیز وجود نداشت. موکل من به علت همین مسأله کلی ضرر مالی دید. تور گردشگری هم هیچ‌کدام از هزینه‌ها را تا الان بر عهده نگرفته است. با این حال ما این مسأله را پیگیری می‌کنیم تا دوباره شاهد چنین حوادثی نباشیم. این تور گردشگری دیگر نباید فعالیت کند. اگر پیگیری‌های موکل من همان‌ سال گذشته نتیجه داده بود، شاید الان سها هم زنده بود و این اتفاق برایش نمی‌افتاد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سیما فراهانی

کدخبر: 618968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟