لو رفتن عروسی های پنهان در شهرک های لاکچری مازندران

تعطیلی تالارهای پذیرایی مازندران به دنبال شیوع مجدد ویروس کرونا و روند افزایشی مبتلایان در هفته‌های اخیر به جای ایجاد تغییر در رفتار مخاطره آمیز برخی شهروندان به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ، آنان را به برگزاری مخفیانه جشن‌ها در شهرک‌های خصوصی و پاک کردن صورت مساله کشانده است.

به گزارش رکنا ، شیوع ویروس کرونا در مازندران علاوه بر مشکلات اقتصادی و درمانی ، برگزاری بسیاری از آیین ها و برنامه های جمعی همچون عزاداری ها و عروسی ها را تحت الشعاع قرار داده است. این ویروس به دلیل همه‌گیری شدید در اجتماعات منجر به تعطیلی تالارهای پذیرایی و لغو بسیاری از برنامه های جمعی به خصوص جشن های عروسی‌ شد.

هر چند که طبق دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای برگزاری پیوند ازدواج محدودیت وجود ندارد ، اما مراسمی همچون عروسی و عزاداری به دلیل تسریع در انتقال ویروس حداقل در استان مازندران کاملا لغو شد. 

کوچ جشن‌های عروسی به شهرک‌های خصوصی مازندران

این محدودیت به این منظور اتخاد شده است که در موج دوم شیوع کرونا از هفته دوم تیر ماه در مازندران آمار بیماران بستری در بیمارستان ها به بیشتر از ۲ هزار نفر افزایش یافت و تعداد قابل توجهی از این بیماران در منازل مسکونی خود در شرایط قرنطینه به سر می‌برند. این وضعیت استان مازندران را برای دومین بار در ۶ ماه گذشته وارد پیک شیوع ویروس کرونا کرد، پیکی که به اعتقاد مسئولان بهداشت و درمان ۸۰ درصد مبتلایانش در مراسم عزا و عروسی درگیر ویروس کرونا شدند.   

بر اساس آمار رسمی حدود ۸۰ تالار پذیرایی در مازندران با مجوز ۲ مجموعه  اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند و با وجود تعطیلی تالارها که در پیوست مصوبه لغو برگزاری مراسم عزاداری و عروسی قرار گرفته، اما گویا برگزاری این مراسم به خصوص عروسی‌ها و برخی جشن های تولد هنوز تعطیل نشده است. 

گویا این روزها دیوارها و فنس‌های شهرک‌های خصوصی مازندران و همچنین درختان سرسبز باغ‌های استان پوشش مناسبی برای برگزاری برنامه های جمعی به خصوص عروسی شده است.در هفته های اخیر با آغاز محدودیت های جدید در مازندران کرونازده و تعطیلی سراسری تالارها، جنب و جوش گروه های تشریفات برای برگزاری مراسم مختلف در شهرک‌های خصوصی و باغ های مناطق روستایی و اطراف شهرها بیش از هر زمان دیگری جریان دارد.

البته گویا این کار چندان هم پنهانی نیست و به راحتی می توان تبلیغات آنها را در فضای مجازی همچون اینستاگرام دید و جالب این است که تخفیفات ویژه‌ای هم برای آنهایی که زودتر روزهای هفته را رزرو کنند ارائه می‌دهند. 

گویا شهرک‌های ساحلی بیشتر از دیگر مناطق با استقبال برگزارکنندگان مراسم عروسی مواجه هستند که یا ناشی از نظارت پایین دستگاه های متولی است یا اینکه فعالیت این افراد در خفا انجام می شود. 

یکی از نگهبانان شهرک ساحلی در بخش مرکزی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این روزها و در همین شرایط کرونایی هفته ای سه تا چهار مراسم عروسی و تولد در شهرک برگزار می شود که تعداد قابل توجهی را گرد هم می آورد. 

وی افزود : به دلیل نبود نیروی نظارتی، شهرک ها با توجه به تعطیلی تالارهای پذیرایی به محیط امن برای برگزاری انواع مراسم تبدیل شده است. 

این نگهبان جوان از باخبر بودن مدیریت شهرک از برگزاری چنین مراسمی ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: اغلب مهمانان مراسم مختلف با معرفی نام یکی از مالکین یا مشاورهای املاک حاضر در شهرک وارد می شوند.

رنجبر یکی از ساکنین روستایی در بخش چمستان نور هم به خبرنگار ایرنا گفت: هر شب در باغ های روستای ما و روستاهای اطراف مراسم عروسی برگزار می شود که نه تنها برای ساکنین محل نگران کننده شده بلکه حضور تعداد زیاد مهمانان و رفت و آمد خودروها باعث آزار ساکنین شده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون چندین بار به دهیاری و شورای روستا اطلاع داده شده ، افزود : اما با بی اعتنایی این مسئولان مواجه شده ایم و همچنان مراسم برگزاری می شود. 

گویا احساس دور بودن از چشم قانون و ناظران سلامت باعث شده شهرک های خصوصی و روستاها به خصوص در مناطق جنگلی به محیطی امن برای تدارک چیان مراسم عقد و عروسی و زوجینی که از عاقبت کار خود بی‌اطلاع هستند تبدیل شود. 

در تصویر بالا آنچه بیشتر از همه جلب توجه می کند تبلیغات برای برگزاری عروسی در مناطقی است که از جمله بحرانی ترین شهرستان های مازندران در شیوع ویرس کرونا می باشند. 

به طور مثال شهر آمل که هم اکنون بیشترین تعداد بستری های کرونایی در تخت های بیمارستانی را دارد ، یکی از مراکز مهم برگزاری جشن عروسی در باغ ها و شهرک ها و همچنین محله های به اصطلاح خصوصی است. 

نکته جالب توجه این است که علاوه بر برگزاری مراسم عروسی برای زوج های جوان بومی ، این روزها شهرک های مازندران به محیطی امن برای غیر بومیان نیز بدل شده است. 

نگهبان ورودی شهرک که پیشتر با او گفت و گو شد ، اظهار داشت: در هفته اخیر ۲ مراسم عروسی در شهرک برگزار شد که عروس و داماد اهل استان تهران بودند و مهمانان آنان نیز غیربومی بودند. 

پلمپ اماکن بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در واکنش به برخی گزارشات مبنی برگزاری مراسم عروسی و جشن در برخی شهرک‌های خصوصی تاکید کرد: اجرای پروتکل های بهداشتی برای تمامی اماکن خصوصی و عمومی همچون شهرک ها الزامی است و هیچکس نباید تصور کند به بهانه شهرک بودن یک منطقه می تواند از مصوبات ستاد ملی کرونا و همچنین قوانین تخطی کند.

حسین حسن‌نژاد با بیان اینکه هر مکان عمومی یا خصوصی که در آن مراسم تجمعی برگزار شئد تا مرز پلمب کامل نیز خواهد رفت ، افزود : در این زمینه قواعد مشخصی وجود داشته و با نیروی انتظامی و نهاد قضایی هماهنگی برای برخورد با متخلفین صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه مازندران در شرایط کامل قرمز شیوع ویروس کرونا به سر می برد، گفت : برگزاری هرگونه مراسم جشن و عزاداری جمعی ممنوع بوده و با برگزارکنندگان مراسم برخورد و همچنین مکان برگزاری پلمپ می‌شود.

معاون سیاسی استاندار مازندران با بیان اینکه خط قرمز ما سلامت مردم است ، افزود : هرگونه رفتار مخاطره آمیزی به عنوان اخلال در سلامت جامعه تعبیر خواهد شد و در این زمینه هیچگونه گذشتی وجود نخواهد داشت.

حسن نژاد با بیا اینکه ما با برگزاری مراسم ازدواج و در شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی هیچ مخالفتی نداریم ، افزود: اما مسئله جشن و عزاداری های جمعی کاملا متفاوت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 595145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟