ماجرای بازداشت 4 تروریست توسط سپاه و وزارت اطلاعات چه بود؟

به گزارش رکنا ، شنبه یازدهم مردادماه بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از دستگیری جمشید شارمهد سرکرده گروه تروریستی تندر توسط وزارت اطلاعات بود. در پرونده این گروه جنایت‌های بسیاری مانند بمب گذاری در حسینیه دارالشهدای شیراز و قصد انفجار سد سیوند شیراز مشاهده می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، کار اطلاعاتی بر عهده نهادهای انقلابی همانند کمیته انقلاب اسلامی و بخش اطلاعات در سپاه پاسداران محول شد. بخش اطلاعات در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی در خنثی سازی فعالیت گروهک‌های ضد انقلاب همچون گروهک منافقین، گروهک‌های چپ و مارکسیت همچون اقلیت، اکثریت، حزب توده و سایر گروهک‌ها را برعهده داشتند. پس از آن و در دهه ۶۰ با تاسیس وزارت اطلاعات و تبدیل واحد اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات سپاه روند مبارزه با گروه‌ها و جریان های معاند شکل منسجم تری به خود گرفت.

از ابتدای تشکیل نهادهای اطلاعاتی امنیتی تاکنون عملیات های ضد اطلاعاتی بسیاری انجام شده که بسیاری از آن ها رسانه ای شده و برخی از آن ها نیز در سکوت کامل رسانه ای نهایی و تکمیل شده است.

جزئیات دستگیری عبدالمالک ریگی

عبدالمالک ریگی یکی از بزرگترین تروریست‌های منطقه‌ای بود که با عنوان سرکردگی گروهک جندالله (جندالشیطان) جنایات بسیاری را انجام داد. مشهورترین جنایات او چندین فقره بمب گذاری در زاهدان و در سال‌های ۸۵ و ۸۸ بود که طی آن تعداد بسیاری از مردم و برخی از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند. او از سال ۱۳۸۰ مشغول به فعالیت‌های تروریستی بود و دامنه این فعالیت‌ها را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وسعت بیشتری بخشید.

اسفندماه ۱۳۸۸ بود که به ناگاه خبری همه را متعجب کرد و آن هم خبر دستگیری عبدالمالک ریگی به دست سربازان گمنام امام زمان (عج) بود. او که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی غرب مانند CIA، موساد و MI ۶ حمایت می‌شد. آن روزها هم قصد داشت تا از طریق سفر به دوبی عازم کشور قرقیزستان شود تا با نماینده آمریکا در قرقیزستان دیدار کند.

سربازان گمنام امام زمان (عج) با اقدامات اطلاعاتی خود از مدت‌ها پیش کوچک‌ترین اقدامات او را زیر نظر داشتند و حتی از مکان ملاقات‌ها و افرادی که ریگی با آن‌ها دیدار می‌کرد هم مطلع بودند. هواپیمایی که از افغانستان برخواسته بود و عبدالمالک ریگی هم در آن حضور داشت باید از آسمان ایران عبور می‌کرد. این یعنی همان لحظه‌ای که سربازان گمنام امام زمان (عج) به دنبالش بودند.

ریگی با نام جعلی و گذرنامه افغانستانی در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر «دوبی» به «بیشکک» بود که پس از هماهنگی با نیروی هوایی ارتش سه فرونده جنگنده اف ۱۴ از پایگاه هوایی بندرعباس پرواز و اقدام به رهگیری این هواپیمای مسافربری کردند و هواپیما را در حالی‌که در فرودگاه بندرعباس به زمین نشاندند.

نکته جالب توجه اینجاست که ریگی تنها ۳۰ ساعت پیش از دستگیری، افغانستان را به قصد دوبی ترک کرده بود تا به قرقیزستان سفر کند. این حرکت او نشان می‌دهد که ماموران سازمان CIA به او قول همکاری و حمایت داده بودند او را به سفر به قرقیزستان دعوت کردند تا مقامات فرار او به کشور دیگری را فراهم کنند.

بلافاصله پس از فرود هواپیما، نیروهای امنیتی ایران مستقیماً به سمت صندلی ریگی و همراهش رفته و آن‌ها را دستگیر کردند و هواپیمای قرقیزستانی پس از سه ساعت توقف و دستگیر شدن عبدالمالک ریگی، فرودگاه را ترک کرد.

«علی بهمنش» کارشناس مسئول پرونده «عبدالمالک ریگی» درباره نحوه انجام این عملیات گفته بود که درست زمانی که قرار بود "عبدالمالک ریگی" از دبی به قرقیزستان برود نماینده آمریکا وارد قرقیزستان شد و ما این موضوع را می‌دانستیم. خلبانان جوان که پیش از این برای مقابله با تروریست‌ها آموزش‌های لازم را دیده بودند در این کار با استفاده از این مهارت در دستگیری ریگی حضور داشتند.

روح الله زم به دام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتاد

یکی دیگر از افرادی که در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گرفت و بازداشت شد، روح الله زم بود. ظهر روز دوشنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد روح الله زم سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم به آمدنیوز طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن روز تصاویر بازداشت و اعترافات این فرد را پخش کرد و به تمام دنیا به خصوص حامیان زم ثابت کرد که اگر لازم باشد جوانان متعهد و انقلابی ایران در هر لحظه آماده تخریب نقشه‌های آن‌ها هستند.

انتشار خبر و تصاویر این اقدام هوشمندانه سپاه پاسداران واکنش بسیاری از مردم و رسانه‌ها از جمله برخی حامیان غربی و منطقه‌ای روح‌الله زم را به دنبال داشت.

روح الله زم متولد شهریور ۱۳۵۷ در تهران است. او که تا دیپلم بیشتر درس نخوانده است، با سوءاستفاده از عناوین پیشین پدر روحانی‌اش وارد عرصه فیلمبرداری خبری شد. او در جریان فتنه ۸۸ به علت حضور و میدان‌داری دستگیر و به زندان اوین فرستاده شد، اما «روح‌الله زم» در زمانی‌که دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد به مرخصی آمد و در دوران مرخصی خود بود که از کشور فرار کرد.

«زم» ابتدا به مالزی رفت و سپس توانست اقامت کشور فرانسه را دریافت کند و در پاریس ساکن شود و در آنجا بود که به‌طور جدی وارد فعالیت‌های تبلیغاتی علیه نظام در شبکه‌های اجتماعی شد.

در فرانسه بود که کانال تلگرامی آمد نیوز را تاسیس کرد و در آن به تبلیغ علیه نظام مشغول شد. فعالیت زم در این کانال بسیار تحریک کننده و خطرناک بود، او در این کانال علاوه بر تحریک مردم به آشوب و اغتشاش، آموزش ساختن مواد منفجره و سلاح‌های گوناگون را هم ارائه می‌کرد. حتی در داخل کشور نیز به افراد مختلفی وصل بود و از طریق آنان جریان‌های داخلی را هدایت می‌کرد. حمایت از او به حدی زیاد بود که پلیس فرانسه برای او محافظ و اسکورت نیز تهیه کرده بود تا از تعرض‌های احتمالی در امان بماند.

۲۲ مهر ۱۳۹۸ روزی بود که در کمال تعجب حامیان این سایت ضد انقلاب و سرشبکه آن با هوشیاری و انجام عملیات حرفه‌ای و چند وجهی جوانان مومن و انقلابی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران روح‌الله زم به دام افتاد و دستگیر شد تا تاوان سال‌ها تبلیغات علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحریک جوانان این مرز و بوم را بدهد.

بازداشت موسوی مجد و حکم اعدام

بیستم خردادماه امسال غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود درباره بازداشت جاسوسی به نام سید محمود موسوی مجد صحبت کرد و گفت که حکم اعدام او صادر شده است. به گفته اسماعیلی؛ موسوی مجد هنگامی که در سوریه به عنوان یکی از نیروهای سپاه در کنار سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به سرویس های جاسوسی بیگانه لو داده بود.

او سال ۱۳۶۵ در یک خانواده مذهبی و بازرگان متولد شد. اما خانواده او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به سوریه رفته بودند و در آن جا سکونت داشتند. طبق اطلاعاتی که درباره او منتشر شده، موسوی مجد به ازای دریافت ماهانه ۵ هزار دلار از سرویس‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی اطلاعات محل‌های تردد فرماندهان ایرانی در سوریه را به آن‌ها واگذار می‌کرد. البته او ماه‌ها پیش از شهادت سردار سلیمانی دستگیر شده بود.

موسوی مجد پس از دستگیری به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی فرستاده شد و براساس گزارش ماموران سازمان اطلاعات سپاه و اعترافات خود، روز سوم شهریور ۱۳۹۸ به اعدام محکوم شد. او در اعترافاتش صریحاً جاسوسی برای موساد و دیگر سازمان‌های امنیتی را تایید کرده بود.

نهادهای اطلاعاتی ایران با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی به خصوص در چند سال اخیر نشان دادند که نه تنها دشمنان خود را در دید و رصد خود دارند بلکه هرگاه که اراده کنند آن‌ها را بازداشت و به سزای اعمالشان خواهند رساند.

دستگیری جمشید شارمهد

آخرین مورد از این عملیات‌های موفق هم دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر بود که وزارت اطلاعات جمشید شارمهد سرکرده این گروهک را به راحتی و در داخل ایران دستگیر و بخشی از اعترافاتش را در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟