سرنوشت قاتل جشن عروسی قبل از رسیدن به چوبه دار در زندان مشهد

به گزارش رکنا، تابستان 1394، خانواده یک عروس و داماد جوان از فامیل و اطرافیانشان دعوت کردند تا در یک شب شاد، با بدرقه فرزندانشان آن‌ها را راهی خانه بخت کنند، غافل از اینکه چه حادثه شومی در انتظارشان است.

این عروسی که با خون یکی از مهمانان به عزا تبدیل شده بود، در یکی از روستاهای شهرستان درگز برگزار شد. همه چیز مهیای یک شب به یادماندنی و خاطره‌انگیز بود که در میانه این مراسم دعوای کوچکی میان دو جوان که پسردایی و پسرعمه بودند رخ داد، با حضور بزرگ‌ترها به این میدان به جای فروکش‌کردن آتش خشم میان دو جوان، متأسفانه تعصبات فامیلی و اختلافات قبلی منجر به داغ شدن تنوره این نزاع شد.

دقایقی بیشتر نگذشته بود که یک باد ملایم با بی‌تدبیری بزرگ‌ترها و یارگیری طرفین دعوا تبدیل به طوفانی خشن و نزاعی خیابانی شد. تاجایی که تماشاچیان هم از ضربات چوب و چماقی که در هوا می‌چرخید و بی‌هدف فرود می‌آمد در امان نبودند.

این نزاع دسته‌جمعی که لحظه‌به‌لحظه طوفانی‌تر می‌شد، تا آنجا پیش رفت که تعدادی از مهمان‌ها بلافاصله موضوع را به پاسگاه محلی اعلام کردند، تا شاید مردان قانون بتوانند این خشم خفته بیرون جهیده را دوباره آرام کنند.

دقایقی بعد زمانی مأموران پاسگاه محلی به صحنه درگیری رسیدند که ناله و زاری اطرافیان و به‌ویژه زن‌ها جای درگیری را گرفته بود و خون‌های ریخته شده بر روی خاک حکایت از وقوع حادثه‌ای تلخ داشت. بررسی‌ مأموران نشان داد که چاقوی یکی از مهمان‌ها سینه دیگری را شکافته و هرچند تکنسین‌های اورژانس در محل حاضر شده‌اند، اما نتوانسته‌اند جان مرد جوان را نجات دهند و او به قتل رسیده است.

درگیری خونین در عروسی موجب به قتل فامیلی شد

با مشخص شدن قتل یکی از مهمانان در این درگیری، مأموران اقدامات خود را برای روشن شدن علت درگیری و همچنین شناسایی متهم به قتل آغاز کردند. نتایج تحقیقات نشان داد که این نزاع بر اثر تعصبات فامیلی و کل‌کل‌های دو جوان آغاز شده است و متهم به قتل، پسردایی خود را با چاقو کشته است.

در همان‌ روزها متهم به قتل دستگیر و پرونده جنایی در این باره تشکیل شد. بازجویی‌های تخصصی، اعتراف صریح به قتل، بازسازی صحنه جنایت برای روشن شدن تمام جوانب و نبود هیچ‌گونه شک و شبهه، منجر به صدور کیفرخواست در این پرونده شد.

با ارسال کیفرخواست از دادسرا به دادگاه کیفری، پرونده پس از ماه‌ها تحقیق وارد مرحله صدور حکم شد. شاهدان و اعضای خانواده قاتل و مقتول تمام آنچه دیده بودند و می‌دانستند را به دادگاه اعلام کردند.

بررسی این پرونده با توجه به درخواست قصاص از سوی دایی قاتل، منجر به صدور حکم قصاص نفس شد. با اعلام اعتراض به حکم صادره، دیوان عدالت بررسی پرونده را آغاز کرد و با توجه به شواهد و اعترافات متهم، حکم قصاص در سال 95 تأیید و قطعی شد.

درست زمانی که متهم به زندان منتقل شد، مادرش برای کسب رضایت از برادرش هر کاری که می‌توانست انجام داد، اما مرغ آن‌ها یک پا داشت و بر حق قانونی خود پافشاری می‌کردند. حرکت خیرخواهانه ریش‌سفیدان و بزرگ‌ترهای روستا هم نتوانست در حکم تغییری ایجاد کند و خانواده مقتول بر قصاص تأکید داشتند. تا جایی که زمزمه رسیدن زمان اجرای حکم با درخواست خانواده مقتول به گوش می‌رسید.

بازگشت به زندگی با رضایت اولیای دم در مشهد

ندامت و پشیمانی قاتل با گذشت 6سال از آن شب شوم، موجب شد تا پرونده این قاتل جوان که سرش به سنگ زمانه خورده بود، برای بررسی به شعبه سفیران ضامن آهو(ع) در شورای حل اختلاف خراسان‌رضوی فرستاده شود. جایی که خدام امام رئوف(ع) با پادرمیانی در بسیاری از پرونده‌ها تاکنون توانسته‌اند جان چندین اعدامی را نجات دهند که یکی از همین پرونده‌ها هفته گذشته به نتیجه رسید.

شعبه سفیران ضامن آهو(ع) با مطالعه پرونده و مشاهده پشیمانی قاتل، اقدامات خود را آغاز کردند و با دعوت از خانواده مقتول در این پرونده پادرمیانی کردند و با برشمردن مزایای بخشش از آن‌ها خواستند تا در تصمیمشان تجدیدنظر کنند.

محمود رفسنجانی، رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی، با اشاره به تلاش اعضای شعبه سفیران ضامن آهو‌(ع) اعلام کرد که این وساطت خوشبختانه به نتیجه رسید و اولیای دم با تأسی از گفتار اهل بیت(ع) و برای رضای خدا از قصاص گذشتند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟