رشوه دانیال زاده به حسین فریدون برای سفارش چند مدیرعامل بانک / در دادگاه طبری فاش شد
حجم ویدیو: 30.60M | مدت زمان ویدیو: 00:04:11

اکبر طبری / به گزارش رکنا : نماینده دادستان درسیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم اکبر طبری و دیگر متهمان گفت: در گزارش سازمان اطلاعات سپاه در پرونده دانیال زاده و فریدون آمده است دانیال زاده به فریدون رشوه داده است تا فریدون مدیرعامل‌های چندین بانک را منصوب کند.

در آن گزارش نشان می‌دهد دانیال زاده از بانک رفاه و ملت تسهیلاتی گرفته است که مشمول اخلال است. اما علیزاده ( بازپرس سابق )از بانک رفاه و ملت تحقیق نکرده است.

سیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهم اکبر طبری و دیگر متهمان به ریاست قاضی بابایی امروز – سه شنبه - برگزار شد.

رسول قهرمانی ، نماینده دادستان در اولین جلسه رسیدگی با تشریح اسامی و عناوین اتهامی متهمان در کیفرخواست گفت: متهم ردیف اول اکبر طبری فرزند احمد متولد بابل، ایرانی و شیعه و معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه است که بر اساس کیفرخواست متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از 80 میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت 300 متر مربع در خیابان کریم خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و 657 متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت 108 متر مربع در مجتمع سانا، تحصیل وجه نقد به مبلغ 100 هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ 42 میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ 183 میلیارد و 233 میلیون و 300 هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان 5 قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان لومار است.

نماینده دادستان: افرادی بودند که املاک بسیار نفیس به طبری می‌دادند

قهرمانی تصریح کرد: دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کابینت در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ 150 میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در لومار به فرهاد مشایخ، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری، اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده، اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری، گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی از دیگر اتهامات وی است.

نماینده دادستان در تشریح عناوین اتهامی ردیف دوم پرونده گفت: متهم ردیف دوم حسن نجفی که با دستگیری متهم اصلی پرونده به خارج از کشور متواری شد، به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ 500 هزار یورو، متهم است.

وی ادامه داد: متهم ردیف سوم فرهاد مشایخ به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری ارتشاء، تحصیل مال به مبلغ بیش از 80 میلیارد وجه نقد، یک قطعه زمین واقع در نجار کلای لواسان و همچنین زمینی در کریم خان و تبدیل 42 میلیارد ریال به سهام شرکت سیمان، پولشویی در دو واحد در ساختمان لومار، فراهم کردن موجبات ارتشاء میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده، پولشویی و فراهم کردن موجبات تحقق ارتشاء میان غلامرضا منصوری و حسن نجفی و پولشویی در خصوص دو واحد آپارتمان در لومار متهم است.

نماینده دادستان عنوان کرد: متهم ردیف چهارم رسول دانیال‌زاده فرزند حسینعلی آزاد با قرار وثیقه به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری از طریق واگذاری چند پلاک ثبتی به وی، پرداخت 30 میلیارد رشوه به حمید علیزاده بازپرس وقت شعبه 15 کارکنان دولت و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان 183 میلیارد و 233 میلیون و 300 هزار ریال متهم است.

قهرمانی عنوان کرد: مصطفی نیاز آذری فرزند کیومرث متهم ردیف پنجم پرونده که پس از دستگیری اکبر طبری از کشور خارج شد، به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان 5 قطعه زمین در بابلسر متهم است.

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف ششم جلیل سبحانی، آزاد با قرار وثیقه به معاونت در فراهم نمودن موجبات رشوه میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده و پرداخت رشوه به اکبر طبری و همچنین مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری شبکه ارتشاء با وصف سردستگی اکبر طبری که در دادسرا مفتوح است، متهم است.

در دادگاه اکبر طبری چه گذشت؟

نماینده دادستان گفت: متهم ردیف هفتم محمد انوشه متواری و ساکن آلمان، به فراهم کردن موجبات تحقق بزه ارتشاء از طریق مرتبط کردن جلیل سبحانی و اکبر طبری، تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء متهم است.

قهرمانی ادامه داد: متهم ردیف هشتم، علیرضا صادقی، آزاد با قرار وثیقه به فراهم نمودن موجبات ارتشاء میان رسول دانیال زاده و اکبر طبری و پولشویی از طریق انتقال آپارتمان متهم است. متهم ردیف نهم غلامرضا منصوری که از کشور متواری شده است به دریافت رشوه بالغ بر 500 هزار یورو متهم است.

وی افزود: متهم ردیف دهم، حمیدرضا قربانی به تاثیر دادن نفوذ اکبر طبری در تصمیمات قضایی شعبه 15 کارکنان دولت در خصوص رسول دانیال زاده و سایرین و همچنین تاثیر دادن نفوذ اکبر طبری در جریان رسیدگی به پرونده اتهامی داود سرخوشی و سایرین و دریافت رشوه به میزان 30 میلیارد ریال متهم است.

قهرمانی بیان کرد: متهم ردیف یازدهم بیژن قاسم زاده آزاد با قرار وثیقه، به تاثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تاثیر دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی زاده و نادر شریف زاده به مبلغ 28 میلیارد ریال متهم است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم ردیف دوازدهم امیر عباس مصدق خاقان، فرزند محمدرضا، متولد 63، آزاد با قرار وثیقه شغل کارشناس رسمی دادگستری. اتهامات وی معاونت در جرم خرید زمین از آقای حمید محمدی توسط اکبر طبری از طریق تسهیل وقوع جرم با مباشرت آقای طبری و جعل در سند رسمی موضوع اظهار عقیده برخلاف واقع در نظریه کارشناسی به درخواست آقای طبری و ارائه آن به شعبه دوم دادگاه حقوقی است.

قهرمانی تصریح کرد: متهم ردیف سیزدهم مهدی زاهدیان فرزند ابوالقاسم متولد 51، شغل وکیل دادگستری و آزاد با قرار قبولی وثیقه به فراهم کردن موجبات جرم ارتشاء از طریق مذاکره و وجه بین دانیال زاده و مرتضی علیزاده به مبلغ 30 میلیارد ریال، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 70 میلیارد ریال از طریق دانیال زاده و فراهم کردن موجبات تحقق ارتشاء به مبلغ 28 میلیارد ریال همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ 2 میلیارد ریال متهم است.

وی تصریح کرد: متهم ردیف چهاردهم فرهاد پورعمل متولد 43، به معاونت در جرم خرید زمین متعلق به حمید محمدی توسط آقای طبری از طریق تسهیل وقوع جرم با مباشرت آقای اکبر طبری متهم است.

قهرمانی ادامه داد: متهم ردیف پانزدهم علی دیواندری فرزند محمد متولد 46، متهم به اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی با ماموران دولتی و همچنین متهم ردیف شانزدهم جواد ترکمان فرزند حسین متولد 37، کارمند وقت معاونت اجرایی قوه قضاییه، به معاونت در بزه، گرفتن وعده و تحقق با ادعای داشتن نفوذ و ارتباط با ماموران دولتی متهم هستند.

قهرمانی یادآور شد: متهم ردیف هفدهم علی صادقی، متولد 55، آزاد با قرار وثیقه، متهم است به معاونت در بزه گرفتن وعده و تحقق یا اذعان داشتن نفوذ در ارتباط با برخی ماموران دولتی با وصف مباشرت آقای طبری و همچنین متهم ردیف هجدهم علی تن پوشان متولد سال 61، متهم است به فراهم کردن موجبات ارتشا بین آقای طبری و سبحانی.

نماینده دادستان افزود: متهم ردیف نوزدهم بهرام حیدری فرد متولد 31، شغل وکیل دادگستری، به فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشا بین آقای طبری و نیازآذری متهم است. همچنین متهم ردیف بیستم محمد هنرور به 5 فقره جعل اسناد رسمی از طریق ثبت سند به نام همسر اکبر طبری بدون حضور وی در دفتر خانه و اخذ اثر انگشت آقای طبری به جای نامبرده متهم است.

وی ادامه داد: متهم ردیف بیست و یکم حسین حاج رضا فرزند عبدالله، به مشارکت در پرداخت رشوه به قاسم زاده به مبلغ 28 میلیارد ریال متهم است. همچنین متهم ردیف بیست و دوم نادر شریف نجار که با دستگیری متهم اصلی از کشور متواری شده به مشارکت در پرداخت رشوه به آقای بیژن قاسم زاده به مبلغ 28 میلیارد ریال متهم است.

به گزارش رکنا به نقل از مرکز قوه قضائیه ، در ابتدای امروز - سه شنبه - جلسه قاضی بابایی از وکیل متهم (علیزاده بازپرس سابق ) خواست در جایگاه قرار گیرد و بعد از تفهیم اتهام از وکیل متهم خواست دفاعیات خود را بیان کند.

وکیل متهم گفت: نماینده دادستان در جلسات قبل گفتند که شعبه ١٥ بازپرسی کانون پرونده‌های طبری است این درحالی است که موکل من مشتاق رسیدگی به پرونده‌های طبری نبود.

وکیل متهم (علیزاده بازپرس سابق ) درباره اینکه گفته شده پیش نویس قرار بازپرس علیزاده در دست طبری بوده است، افزود: این موضوع به موکل من ارتباطی ندارد.

این وکیل اظهار داشت: در اواخر سال ٩۵ دو گزارش توسط سازمان اطلاعات سپاه و به فاصله ۴۵ روز به دادستانی داده می‌شود. گزارش اول درباره دانیال زاده و فریدون و گزارش دوم درباره ارتباط ناسالم دانیال زاده و طبری بوده است. این گزارش به موکل من ارجاع می‌شود.

وی افزود: پس از بررسی برای متهم( طبری ) قرار منع تعقیب صادر می‌شود و در این قرار برای دانیال زاده تصمیم گیری نشده است.

وی ادامه داد: دلیلی از گناهکاری موکل من در پرونده وجود ندارد.

وکیل متهم (علیزاده بازپرس سابق ) درباره اتهام رشوه موکل خود گفت: دانیال زاده می‌گوید از رشوه ٣ میلیاردی اطلاع ندارد. زاهدیان نیز تا ٦ ماه نسبت به این رقم اظهار بی اطلاعی کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: متهم در پرونده‌هایی که قرار منع تعقیب صادر شده است فقط طبری بوده است و حرفی از دانیال زاده و مشایخ نبوده است و طبری هم از خود دفاع کرده است.

وکیل خطاب به رییس دادگاه گفت: لطفا وکیل دیگر نیز صحبت کند.

عبدالعلی محمدی یکی دیگر از وکلای متهم (علیزاده )گفت: لایحه را تقدیم دادگاه می کنم.

دیگر وکیل متهم (علیزاده )در باب اتهام ارتشا موکل خود گفت: دلیلی که در این مورد وجود دارد اظهارات زاهدیان است.

وی ادامه داد: گفته شده موکل بنده سه میلیارد پول گرفته است که این مبلغ با نرخ امروز معادل ١٣.٥ میلیارد است.

وی افزود: حال فرض بگیریم علیزاده پول گرفته؛ این رشوه را برای کدام تصمیمش گرفته است؟

در ادامه این جلسه دادگاه نماینده دادستان گفت: اگر می‌گوییم کانون پرونده‌های طبری در شعبه علیزاده( بازپرس سابق ) بوده است با مدرک بیان می‌کنیم. پرونده‌های مهمی که ضابط علیه طبری گزارش شده است در این شعبه بررسی شده است. افرادی بوده‌اند که املاک بسیار نفیس به طبری می‌دادند و ما دیدیم پرونده این فرد به شعبه علیزاده - بازپرس سابق - رفته است و فرآیند‌های نادرست در خلال این رسیدگی را لمس می‌کنیم.

قهرمانی افزود: قاضی استقلال دارد و اعتقاد داریم قاضی که استقلال ندارد عدالت هم ندارد.

نماینده دادستان گفت: در پرونده املاک روما بر اساس گزارش اطلاعات سپاه مستندات فنی وجود دارد که نشان می‌دهد که رابطه سویی میان دانیال زاده و طبری وجود داشته است. درباره طبری منع تعقیب صادر می شود، اما برای دانیال زاده نه در دادسرا و نه مقام اظهار نظر ، مفتوح گذاشته نشده است. پرونده تمام می‌شود و به بایگانی رفته است. آیا پذیرش نفوذ ناظر به این است که حتما منع تعقیب صادر شود؟

نماینده دادستان گفت: در گزارش سازمان اطلاعات سپاه در پرونده دانیال زاده و فریدون آمده است دانیال زاده به فریدون رشوه داده است تا فریدون مدیرعامل‌های چندین بانک را منصوب کند. در آن گزارش نشان می‌دهد دانیال زاده از بانک رفاه و ملت تسهیلاتی گرفته است که مشمول اخلال است. اما علیزاده از بانک رفاه و ملت تحقیق نکرده است. چگونه علیزاده منع تعقیب زده است.

اکبر طبری در دادگاه چه گفت؟

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان اظهار داشت: وکلای علیزاده می‌گویند زاهدیان(وکیل سابق دانیال زاده) دردعوی نفوذ کرده و خودش پول دریافتی از دانیال‌زاده را برداشته است که باید بگوییم دانیال‌زاده ۱۲ میلیارد تومان را به هرکس نمی‌دهد، یعنی مطمئن شده که زاهدیان در قبال پرونده‌اش که در شعبه علیزاده بود می‌تواند کاری انجام دهد.

قهرمانی اظهار داشت: وکلای متهم (علیزاده ) اظهار داشتند که انتساب اتهام اعمال نفوذ برای علیزاده درست نیست چرا که او در موضوع طبری و مشایخ تصمیمی اتخاذ نکرده است که باید در این رابطه گفت چرا علیزاده در آن موضوع برای مشایخ که واسط پولشویی بوده پرونده را جمع شده اعلام می‌کند و به بایگانی می‌فرستد؛ پذیرش نفوذ آیا حتما صدور قرار منع تعقیب است؟!

متهم : وکیل سابق دانیال زاده و شریکم من را سرکیسه کرده‌اند

قهرمانی نماینده دادستان در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده طبری و دیگر متهمان گفت : زاهدیان گفته اگر رشوه بوده چرا بعد از رای داده شده که بخشی از آن پس از رای است.

وی افزود : جمیع قرائن، گویای پذیرش نفوذ است. این پرونده در چهارماه جمع شده است درحالی که شما می‌دانید که پرونده از مرحله دادسرا تا تجدیدنظر چقدر طول می‌کشد.

در ادامه قاضی از متهم دیگر پرونده (حاجی رضا خواست ) در جایگاه قرار گیرد و بعد از تفهیم اتهام به وی، از او خواست توضیحات خود را بیان کند.

متهم (حاجی رضا ) گفت: هیچ یک از اتهامات وارده را قبول ندارم بنده تا به امروز آقای قاسم زاده را ندیده بودم و فقط آقای زاهدیان را دیدم.

وی ادامه داد: در جریان پرونده‌ای که در راستای شکایت مرکز توسعه تجارت بود من و شریکم به مشکل برخوردیم که آقای زاهدیان به من گفتند می‌توانیم مشکل تورا حل کنیم، اما سه میلیارد باید بدهی.

این متهم ادامه داد: سهم من از این سه میلیارد، یک و نیم میلیارد است.

این متهم ادامه داد: زاهدیان و شریکم من را سرکیسه کرده‌اند.

قاضی خطاب به این متهم گفت: پولی که پرداخت کردی به عنوان حق الوکاله بوده است؟

این متهم گفت: نه، این را به عنوان حق الوکاله پرداخت نکرده بودم.

قاضی خطاب به این متهم گفت: رای را چگونه دریافت کردید؟

این متهم پاسخ داد: از طریق ثنا

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: اسم قاسم زاده در پرونده چطور آمده است؟

متهم (حاجی رضا ) گفت: قاسم زاده را برای اولین بار یکی از دوستانم معرفی کرد و قرار بود به دوستم یک میلیارد بدهم تا موضوع حل شود، اما در ده روز آخر دوستم به من گفت من قبول نمی‌کنم این‌ها نگاهشان ده میلیارد تومان است. دوستم گفت این را قاسم زاده گفته است.

رییس دادگاه با اعلام ختم دادرسی گفت: زمان جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟